^r,nris9ebr enrget-08 vas,s,eiiin9 van da h°°9,a door ,a kiiken naar de '°°pa,s,and van aan aa— Artikel 28. Terugbetaling bij verkoop. De verordening Wet voorzieningen gehandicapten bevatte een zogenaamde anti- door H 6 bePaNn9 k°mt in d6Ze verordenin9 terug en heeft als doel het *Trgenaar terugbetalen van een deel van de waardestijging, die het gevolg is van de aanpassing van de eigen woning op grond van de wet. De datum van de van d^ b'J bePaÜnd' °mdat °P die d3tUm reeds vaststaat wat de verkoopprijs van de woning en wat de meerwaarde ten gevolge van de aanpassing is. Het is aan het college om te bepalen of en in hoeverre in een concrete situatie gebrSik van deze kostenvaTheî STt aa gezien er een afweging dient plaats te vinden tussen de Pa"n9 l,axa,le' adn— in relatie Hoofdstuk 6. Het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel ^el 29Vormen van te verstrekken voorzieningen vraaofl|l^iar^'^"terVOerSVOOrZi|en'n9 8' in d® VOrm van het collectief hï .Ter' 208 dat ZiCh V3naf 1994 onder de Wet voorzieningen gehand|capten heeft ontwikkeld. Naast het collectief vervoer kan ook worden gedacht mogelijkheden voor het opzetten van scootermobielpools, zoals in sommige verzorgingshuizen al op basis van de Wet voorzieningen gehandicapten gebeurde. Ad b. Individuele voorzieningen in natura kunnen bestaan uit een diversiteit van vervoermiddelen, evenals onder de Wet voorzieningen gehandicapten. In de beleidsregels c.q. het verstrekkingenbeleid wordt uitgewerkt onder welke voorwaarden men voor een bepaald soort voorziening in aanmerking komt. Ad c. Belangrijkste aanvulling ten opzichte van de Wet voorzieningen gehandicapten is het budget doot het college wordt in het Besluit maatschappelijke ondersteuning uitgewerkt. Artikel 30.Het recht op een algemene voorziening. Door deze formulering is bepaald dat louter de aantoonbare beperkingen van de oersoon Iraw óf e°n 70 Peukin9en Van d® bestaande vervoerssystemen bepalend zijn voor de vraag of, en zo ja in hoeverre de aanvrager in aanmerking komt voor een voorziening ishi t9em.een cnter,um om aanmerking te kunnen komen voor een vervoermiddel is het ten gevolge van een beperking niet kunnen gebruiken van het openbaar vervoer Die regel stamt uit de aan de Wet voorzieningen gehandicapten voorafgaande AAW en tnpn«nJ r,Stre!kb"S' bijvoorbeeld voor iemand met een functionele beperking niet durft ni t 'S' r uumT r8Cht °P 6en vervoersvoorziening. Psychische problemen (men durft niet in een drukke bus, men is bang voor de trein) zijn daardoor in principe aeen wordsm V°°r een 8"00™™»- Hisr «i«qu.t. voorziening getroffen Pagina 34 van 38

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad bijlagen | 2006 | | pagina 32