De gemeentewet bevatte te dien aanzien wel enkele voorschriften. De grondgedachte van de - inmiddels vervallen - wettelijke regeling was, dat de boeken en kas van de gemeente-ontvanger en de zgn. sub-ontvangers peri odiek (tenminste eenmaal per kwartaal) door Burgemeester en Wethouders werden opgenomen. De Raad kon evenwel aan Burgemeester en Wethouders de bevoegdheid geven het opnemen van de boeken en kas aan een lid van hun col lege of een daartoe aangewezen deskundige op te dragen. In de practijk is van deze bevoegdheid ruim gebruik gemaakt. In deze gemeente wordt de contröle dan ook reeds door een deskundige uitgeoefend, t.w. het Centraal Bureau voor Verificatie en Financiële Ad viezen der Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Ten aanzien van het onderzoek van de gemeenterekening, de rekeningen van de Burgerlijke Armbesturen en de rekeningen van de takken van dienst (grondbedrijf en electriciteitsbedrijfwas slechts voor de bedrijfsreke- ningen deskundige contröle voorgeschreven. In deze gemeente geschiedde deze door het Accountantsbureau Kramer te Leeuwarden. Hoewel onverplicht, was de contröle op de gemeenterekening als verant woordingsstuk van de ontvanger aan eerstgenoemd verificatiebureau opgedra gen. Bij de in de aanhef genoemde wet zijn in de gemeentewet o.m. de vol gende wijzigingen aangebrachts 1. Bij het overleggen van do gemeenterekening aan de Raad moet een verslag van een onderzoek naar de deugdelijkheid der rekening worden gevoegd. Dit onderzoek moet worden ingesteld door een aangewezen deskundige, 2. De gemeenterekening moet in het vervolg binnen een door Gedeputeerde Staten te bepalen termijn na het sluiten van het diensjaar, waarop zij betrekking heeft, aan de Raad worden overgelegd. Vóór de wetswijziging was deze termijn in de wet vastgelegd(binnen 7 maanden na afloop van het jaar, waarop de rekening betrekicing heeft). 3. Bij de rekeningen van de bedrijven moet eveneens een verslag van een onderzoek naar de deugdelijkheid, der rekening, ingesteld door de aan gewezen deskundige, worden overgelegd. Volgens de thans vervallen re dactie van artikel 265 der gemeentewet dienden de cijfers der bedrijfs- rekeningen door een buiten de tak van dienst staande boekhoudkundige deugdelijk te worden verklaard. 4. In de vierde titel van de tweede afdeling van de gemeentewet is in een nieuw(derde) hoofdstuk een vijftal bepalingen met betrekking tot de contröle opgenomen (artt. 265bis t/m 265 sexies). Artikel 265bis bepaalt, dat de Raad regelen moet vaststellen met be trekking tot de contröle op het geldelijk beheer en de boekhouding van de ontvanger en van de andere in deze regelen te noemen ambtenaren der gemeente, met geldelijk beheer en met boekhouding belast. In dit raadsbesluit, dat aan de goedkeuring van Gedeputeerde Staten is onderworpen, dient bovendien te worden vermeld aan welke instanties de contröle wordt opgedragen, terwijl tenslotte een tijdvak moet wor den bepaald, waarin het onderzoek ten minste eenmaal moet geschieden. Burgemeester en Wethouders zijn van oordeel, dat voor een gemeente van deze omvang de meest geschikte oplossing wordt gevonden, indien wordt aangesloten bij de bestaande toestand. Dat wil dus zeggen, dat het Centraal Bureau voor Verificatie en Financiële Adviezen der Ver eniging van Nederlandse Gemeenten als contröle-orgaan wordt aangewezen. Voor het electriciteitsbedrijf evenwel is het gewenst, een uitzondering te maken. De contröle op deze administratie is, zoals vermeld, opgedra gen aan het Accountantsbureau Kramer te Leeuwarden, welk bureau zich op bevredigende wijze van zijn taak heeft gekweten. Nu de mogelijkheid bestaat, dat het electriciteitsbedrijf binnen afzienbare tijd zal wor den overgodragenaan de provincie, komt het Burgemeester en Wethouders overbodig voor te dezen aanzien nog veranderingen aan te brengen. Op dit punt ware dan ook de bestaande opdracht te handhaven. De in concept bij de stukken gevoegde regelen voldoen aan boven vermelde wettelijke eisen. Voorgesteld"wordt éezó vast te stellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1951 | | pagina 3