3. Voorstel tot verbetering van de weg met riolering en andere bij
komende werken in het dorp Wartena.
No.2g89.
Aan de Raad
der gemeente Idaarderadeel
G-rouw, 22 December 1952.
Reeds geruime tijd is de situatie in het dorp Wartena onhoudbaar
Dit geldt niet alleen ten aanzien van de bestrating, doch ook van
de riolering, beschoeiingen, trottoirs, uitwegen en dergelijke.
Totnogtoe was het bezwaarlijk, om de vereiste voorzieningen te
treffen, omdat niet vaststond, of het interlocale verkeer door dan
wel om het dorp zou worden geleid. Immers ingeval het plan van het
tracé door Wartena zou moeten worden gerealiseerd, zouden de tevoren
aangebrachte verbeteringen op verschillende punten weer ongedaan
moeten worden gemaakt en zouden zonder noodzaak niet onbelangrijke
kosten zijn besteed.
Nu thans evenwel tot de omlegging zuid el ijk van Wartena is be
sloten, doet het hierboven vermelde bezwaar zich niet meer gelden
en is het gewenst, dat met de meeste spoed de noodzakelijke verbe
teringen in het dorp worden aangebracht.
Alhoewel door Gedeputeerde Staten de toezegging is gedaan, dat
de provincie voor f.2 4000.in de kosten zal participeren, is het
niet mogelijk, rente en afschrijving van de voor rekening der ge
meente blijvende kosten, waarvoor wij U mogen verwijzen naar de over
gelegde kostenraming, binnen het raam van een sluitende begroting
te dekken.
Ten behoeve van objecten, welke er op gericht zijn, de werkgele
genheid te bevorderen, is het eohter mogelijk, dat het Rijk een dus
danig subsidie in de kosten verleent, dat de budgetaire bezwaren
?rorden opgeheven.
In verband hiermede achten wij het verantwoord, de onderhavige
verbeteringen zo spoedig mogelijk te doen uitvoeren. Wij stellen U
mitsdien voor:
a. de weg met riolering en andere bijkomende werken in het dorp
Wartena te verbeteren overeenkomstig het bij de raadsstukken ter
inzage liggende bestek met tekening;
b. ten behoeve van het sub a bedoelde werk een zo hoog mogelijk*
subsidie van het Rijk aan te vragen.
Burgemeester en Wethouders van 3D AARDER ADE3L
Burgemee ster
Secretaris.