Wat de consequenties van de invoering der nieuwe regeling voor de individuele ambtenaren betreft, merken wij op, dat van de 34 ambtenaren - de burgemeester, die eveneens tot de regeling kan worden toegelaten, inbegrepen - zich 26 vrijwillig bij de A.N.O.Z. of het Algemeen Provinciaal Pries Ziekenfonds hebben verzekerd. De verschuldigde premie hiervoor bedraagt voor hen, hun echtgenoten en kinderen tot 16 jaar momenteel in totaal f.96,72 per jaar, van welk bedrag hun de helft of f.48,36 op grond van de vigerende Tij delijke Ziektekostenverordening( interimregeling) door de gemeento wordt vergoed. Zij genieten hiervoor de verstrekkingen, vermeld in de voor ter inzage liggende wegwijzer op Ziekenfondsgebied en wéke overeenkomen met die van de verplicht verzekerden. Een 7-tal ambtenaren heeft zich alleen tegen ziekenhuis verpleging verzekerd bij particuliere maatschappijen, terwijl een enkeling zelf het risico draagt. Voor practisch alle ambtenaren betekent de invoering der regeling een financieel nadeel, dat varieert van f.6,02 tot f.90,54 per jaar. De ambtenaren en werklieden dezer gemeente zijn desondanks in het algemeen van oordeel, dat invoering van de nieuwe regeling aan- w beveling verdient, omdat: 1. zij daarmede da status van particulier patiënt verkrijgen; 2. voorkomen moet worden, dat de ambtenaren, v^ier rechtspositie in het algemeen uit de sociale wetgeving voor particuliere werkne mers is gelichtpensioenregeling, wachtgeldregelingkindertoe - slagregeling e.d.), daarin ten aanzien van de ziektekostenvoor ziening zouden worden betrokken bij de te zijner tijd in te voe- /nieuwe renAettelijke regeling. 3. zij ter wille van het adagium "draagt elkanders lasten", waarop de nieuwe regeling is gebaseerd, de nodige solidariteit dienen te betrachten. 4. tegenover de franchises, met behulp waarvan een deel der kosten door de ambtenaren zelf moet worden betaald, als sluitstuk op de nieuwe regeling een bepaling in hot Algemeen Ambtenarenregle ment wordt opgenomen, volgens welke maximaal 5$ van zijn salaris ter zake van ziektekosten voor zijn rekening blijft. Van terzijde heeft een enkeling wel de opvatting gehuldigd, dat aan invoering der nieuwe regeling zolang de interimregeling geldt, goen behoefte bestaat, en dat deze zaak eerst bij het vervallen dier regeling urgent zou worden. Het komt ons echter voor, dat de kwestie aldus niet juist wordt gesteld. De interimregeling heeft slechts een tijdelijk karakter - voor wat deze gemeente betreftloopt zij af uiterlijk 1 Januari 1954- en dient zo spoedig mogelijk door een definitieve voorziening te worden vervangen ter voldoening aan een rechtsplicht, welke op de gemeentebesturen rust. De nieuwe regeling moet derhalve op haar algemene merites worden beoordeeld, zonder in de eerste plaats te letten op de voor- of nadelen, welke uit de regeling voor een bepaalde ambtenaar indivi dueel,.zou voortvloeien. E kan dan worden vastgesteld, dat men streeft naar een, door de gemeentebesturen in Friesland gemeenschappelijk te treffen, be vredigende regeling ten aanzien van de ziektekostenvoorziening, welke voor alle amhtenaren gelijke verstrekkingen waarborgt en waar in iedere ambtenaar naar verhouding van zijn salaris(met een maximum van 2% van f.10000.-) bijdraagt. Zal een dergelijke regeling kans -van-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1953 | | pagina 39