heeft de voorkeur en is het enig afdoende middel. De Voorzitter antwoordt, dat het in de bedoeling ligt de steiger zodanig te bouwen, dat de schepen niet meer in de rietkraag kunnen aanleggen. Spreker sluit zich verder bij de woorden van wethouder de Visser aan. Zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens conform het voorstel besloten. Rondvraag; De heer van den Berg zou gaarne enige inlichtingen hebben over de aan te leggen weg naar Goïngahuizen en over de hieruit voor de gemeente voort vloeiende financiële consequenties. De Voorzitter antwoordt, dat de aanleg van deze weg de gemeente weinig zal kosten, aangezien het hier C.O.W-werk betreft. Alleen het onderhoud en de bediening van de brug over de Graft komen voor rekening van de gemeente. Op de kapitaaldienst komen dus geen posten voor. Bovendien draagt de Zuivelfabriek in de kosten van aanleg bij. De heer Vriesema vraagt of de bediening van de brug door de gemaalwachter dan wel door een aparte brugwachter moet geschieden. De Voorzitter antwoordt, dat dit nog geen uitgemaakte zaak is. Vermoedelijk zal er op andere wijze in voorzien moeten worden. Wethouder de Jong vestigt er de aandacht op, dat, hoewel het plan als ont sluiting voor Goïngahuizen is bedoeld, de weg ook betekenis heeft als verbin- dingsweg.met het Zwettegebied en in feite dus een veel kortere verbinding tus sen Drachten - Grouw - Leeuwarden tot stand brengt. De Voorzitter, zich aansluitende bij de woorden van wethouder de Jong,merkt nog op, dat met deze aanleg een reeds lang gekoesterde wens in vervulling is gegaan. Vroeger heeft men gepoogd een rechtstreekse verbinding tussen Grouw en Drachten tot stand te brengen met een brug over de Tijnje, welk plan nooit verwezenlijkt is. Hoewel de nieuwe weg niet voor zwaar autoverkeer bestemd is, is deze toch van belang met het oog op het toerisme en de ter plaatse gevestigde industrieën zoals Philips te Drachten. De heer van den Berg heeft een artikeltje in een der couranten gelezen,waarin gewezen wordt op de eigenaardige figuur dat de gemeente straks een weg en brug, liggende op het grondgebied van Utingeradeel onderhoudt. De voorzitter antwoordt, dat men zijn oor niet teveel te luisteren moet leggen naar ingezonden artikeltjes in de nieuwsbladen, waarin vergelijkingen worden getrokken. Inderdaad komt de weg op het gebied van Utingeradeel te liggen. De zaak ligt hier echter iets anders, hetgeen t.z.t.uit het door Burgemeester en 'Wethouders uitgewerkte voorstel zal blijken. De heer de Visser merkt op, dat men 30 jaar geleden reeds van plan was een weg via de Vleerbosch naar de Nesserweg aan te leggen. Het is te betreuren, dat dit destijds niet is doorgegaan, want dit had met-geringe kosten kunnen geschieden. Met de aanleg van de onderhavige weg moeten we verder zien. Te zijner tijd zal de verharding wel verbreed worden, waardoor de weg voor alle verkeer geschikt wordt.Spreker vindt deze weg voor geheel Idaarderadeel zeer belangrijk en niet alleen voor de bewoners van Goïngahuizen. Zo heeft hij het destijds bij behandeling in de Provinciale Staten ook gezien.Gelukkig is het plan met grote meerderheid door de Staten aanvaard. Natuurlijk zijn er ook bezwaren geweest, o.a.van de watersport. Spreker juicht het toe, dat de gemeenten Utinge radeel en Idaarderadeel thans samenwerken. De neer van den Berg zegt dat het geenszins zijn bedoeling was over deze weg te debatteren. Spreker heeft enkel om inlichtingen gevraagd.Overigens meent hij, dat het democratisch is, dit in 't openbaar te bespreken. De heer Dantuma heeft bij de bespreking van deze kwestie gedacht aan de brug over de Rechte Grou, welke met handkracht wordt bediend. Deze bediening is een voortdurende bron van ergernis. Spreker betreurt het nog steeds, dat het geen vaste brug geworden is. De brug over de Graft heeft voor de scheepvaart een a.- i.u u mugcixjii. een vaste orug te projecteren. -De-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1954 | | pagina 7