- 3 -
De heer Hondema zegt, dat uit de hij de stukken overgelegde
situatietekening "blijkt, dat dit baggeren noodzakelijk is, vooral
met het oog op het watersportverkeerDe gemeente treedt hier
echter in de rechten van derden, omdat Domeinen en Waterstaat
eigenaren en belanghebbenden zijn. Door de aanwezigheid van het
Kanaal kunnen wij in de toekomst toch weer aanslibbing verwachten
vanaf de Seinpolle tot aan de schiphuizen van Fa. Tasma.Spreker
zou het bill ijk vinden, dat de provincie in deze kosten bijdraagt.
De heer De Boer zegt met genoegen van het voorstel te hebben
kennisgenomen. Als men aanlegsteigers bouwt, moeten deze ook door
de schepen bereikt kunnen worden. Ook andere plaatsen, waar ge-^
zeild wordt dienen op diepte te worden gehouden. Er zijn verschil
lende gedeelten in het watersportgebied, die wegens aanslibbing
van de doorgangen voor zeilschepen met enige diepgang _niet zijn
te bereiken. Vooral de doorgangen in de Oude Venen zijn in slechte
staat. Spreker zou gaarne zien, dat burgemeester en wethouders over
deze aangelegenheid eens overleg plegen met het recreatieschap "de
Marrekrite" en de gedeputeerde staten.
De voorzitter antwoordt, dat er inderdaad door de intense
scheepvaart, die dag en nacht doorgaat, veel slib wordt aangevoerd.
Het is gelukt de "Marrekrite" bereid te vinden totde helft in de
kosten van het baggeren van het gedeelte Pikmeer bij te dragen.
Wij zijn het recreatieschap daarvoor zeer erkentelijk. Volgens des
kundigen zou de aanslibbing niet veroorzaakt worden door de scheep
vaart door het Kanaal, en zou de oorzaak een andere zijn. Deze mening
is evenwel in strijd met de feiten, zoals die zich aan ons voordoen
en met de mening van de ingezetenen. Ook de doorgangor/door de Oude
Venen moeten eens gebaggerd worden. De "Marrekrite" zal daaraan
aandacht moeten besteden.
De heer Sjoerdsma is het niet eens met de deskundigen, dat
de aanslibbing niet door het Kanaal wordt^veroorzaaktHet snelle
varen van de schepen speelt ook een rol. Er wordt veel te hard ge
varen. Kan er voor het Pikmeer niet een maximum-snelheid ingevoerd
worden?
De voorzitter antwoordt, dat dit punt al dikwijls door
meerdere instanties is bezien. Een bevredigende oplossing is zeer
moeilijk. Er zijn waarschuwingsborden aan weerszijden van het Pik
meer geplaatst, om de snelheid aldaar te verminderen. De politie
zal aan de controle meer aandacht besteden.
De heer Miedema informeert naar de lossing van de bagger
specie. Er wordt wei eens beweerd, dat de baggerspecie op weg naar
de TTijde Ee, in de Tijnje reeds werd gelost. Op die wijze heeft
het baggeren weinig zin, meent spreker.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voor
stel besloten. Zie voor punt 9 blz. H.
10Voorstel tot vaststelling van de vergoeding van de kosten wegens
vakonderwijs ten behoeve van de scholen voor bijzonder gewoo.n
lager onderwijs te Grouw en Wartena over 1936.
donder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt c on-
form het voorstel besloten.
11Voorstel tot vaststelling van de bedragen, bedoeld in artikel
i03, 2e lid, der lager-onderwijswet 1920 ten behoeve van de
scEolen voor bijzonder lager onderwijs over 1938»
Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt con
form het voorstel besloten.
- 12. -