- 3 - De heer Hondema zegt, dat uit de hij de stukken overgelegde situatietekening "blijkt, dat dit baggeren noodzakelijk is, vooral met het oog op het watersportverkeerDe gemeente treedt hier echter in de rechten van derden, omdat Domeinen en Waterstaat eigenaren en belanghebbenden zijn. Door de aanwezigheid van het Kanaal kunnen wij in de toekomst toch weer aanslibbing verwachten vanaf de Seinpolle tot aan de schiphuizen van Fa. Tasma.Spreker zou het bill ijk vinden, dat de provincie in deze kosten bijdraagt. De heer De Boer zegt met genoegen van het voorstel te hebben kennisgenomen. Als men aanlegsteigers bouwt, moeten deze ook door de schepen bereikt kunnen worden. Ook andere plaatsen, waar ge-^ zeild wordt dienen op diepte te worden gehouden. Er zijn verschil lende gedeelten in het watersportgebied, die wegens aanslibbing van de doorgangen voor zeilschepen met enige diepgang _niet zijn te bereiken. Vooral de doorgangen in de Oude Venen zijn in slechte staat. Spreker zou gaarne zien, dat burgemeester en wethouders over deze aangelegenheid eens overleg plegen met het recreatieschap "de Marrekrite" en de gedeputeerde staten. De voorzitter antwoordt, dat er inderdaad door de intense scheepvaart, die dag en nacht doorgaat, veel slib wordt aangevoerd. Het is gelukt de "Marrekrite" bereid te vinden totde helft in de kosten van het baggeren van het gedeelte Pikmeer bij te dragen. Wij zijn het recreatieschap daarvoor zeer erkentelijk. Volgens des kundigen zou de aanslibbing niet veroorzaakt worden door de scheep vaart door het Kanaal, en zou de oorzaak een andere zijn. Deze mening is evenwel in strijd met de feiten, zoals die zich aan ons voordoen en met de mening van de ingezetenen. Ook de doorgangor/door de Oude Venen moeten eens gebaggerd worden. De "Marrekrite" zal daaraan aandacht moeten besteden. De heer Sjoerdsma is het niet eens met de deskundigen, dat de aanslibbing niet door het Kanaal wordt^veroorzaaktHet snelle varen van de schepen speelt ook een rol. Er wordt veel te hard ge varen. Kan er voor het Pikmeer niet een maximum-snelheid ingevoerd worden? De voorzitter antwoordt, dat dit punt al dikwijls door meerdere instanties is bezien. Een bevredigende oplossing is zeer moeilijk. Er zijn waarschuwingsborden aan weerszijden van het Pik meer geplaatst, om de snelheid aldaar te verminderen. De politie zal aan de controle meer aandacht besteden. De heer Miedema informeert naar de lossing van de bagger specie. Er wordt wei eens beweerd, dat de baggerspecie op weg naar de TTijde Ee, in de Tijnje reeds werd gelost. Op die wijze heeft het baggeren weinig zin, meent spreker. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voor stel besloten. Zie voor punt 9 blz. H. 10Voorstel tot vaststelling van de vergoeding van de kosten wegens vakonderwijs ten behoeve van de scholen voor bijzonder gewoo.n lager onderwijs te Grouw en Wartena over 1936. donder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt c on- form het voorstel besloten. 11Voorstel tot vaststelling van de bedragen, bedoeld in artikel i03, 2e lid, der lager-onderwijswet 1920 ten behoeve van de scEolen voor bijzonder lager onderwijs over 1938» Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt con form het voorstel besloten. - 12. -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1959 | | pagina 9