18.Voorstel tot vaststelling van een nieuwe studietoelageregeling
voor ambtenaren.
No.554.
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 23 februari 1960.
Zoals u bekend is, beeft u in uw vergadering van 15 februari
195A een verordening inzake tegemoetkoming in studiekosten vastge
steld.
De bepalingen dezer verordening zijn niet meer in overeenstem
ming met de ontwikkeling, welke zich op dit gebied heeft voorgedaan.
Zo kent de verordening geen tegemoetkoming in het examen- en
diplomageld, doch alleen in de lesgelden en de reiskosten.
Voorts wordt nog onderscheid gemaakt tussen ambtenaren-kostwin
ners en ambtenaren—niet—kostwinnersVoor eerstgenoemde categorie
kan namelijk een tegemoetkoming van 75% voor laatstbedoelde
categorie een tegemoetkoming van 50% worden verleend. Voor het hand
haven van dit verschil bestaat geen reden, omdat de ongehuwde ambte
naren zich veelal geplaatst zien voor hoge uitgaven in verband met
de omstandigheid, dat zij een kosthuis moeten nemen.
Verder kent de verordening nog de verplichting tot terugbe
taling bij ontslag binnen 2 Jaar na het behalen van het voor de
studie geldende diploma. In diverse gemeenten heeft men deze bepa
ling aldus gewijzigd, dat terugbetaling dient plaats te hebben bij
ontslag binnen 3 Jaar uit overheidsdienst. Overgang van de ene ge
meente naar de andere of naar een andere overheidsinstelling leidt
dus niet tot terugbetaling.
Tenslotte zijn de gemeenten er meer en meer toe overgegaan, de
op de toelage vallende loonbelasting en verdere sociale lasten voor
hun rekening te nemen.
Teneinde de studerende ambtenaren m deze gemeente niet achter
te doen blijven bij hun collega's elders verdient het onzes inziens
aanbeveling, dat de hierboven gesignaleerde verbeteringen, welke de
instemming hebben van de plaatselijke commissie voor georganiseerd
overleg, in de regeling worden verwerkt.
In verband daarmede stellen wij u voor, onder intrekking van
de bestaande regeling, de voor u ter inzage liggende ontwerp-ver-
ordening vast te stellen.
Burgemeester en wethouders van Idaarderadeel
R.Walda burgemeester.
D.Smits secretaris.