9
-7-
De voorzitter antwoordt, dat de riolering te Roordahuizum in
derdaad te wensen overlaat. Wij zijn aan de algehele vernieuwing
van de riolering nog niet toegekomen. Het door de heer van der Meer
gesignaleerde geval zal spreker ter kennis van de directeur van ge
meentewerken brengen.
De heer van der Meer informeert voorts, of er een overeenkomst
bestaat met de omliggende gemeenten tot wederzijdse hulpverlening
bij brand.
De voorzitter antwoordt bevestigend. De aanvraag om assistentie
kan niet door particulieren geschieden, maar uitsluitend door de
burgemeester of de brandweercommandanten. Deze maatregel is getrof
fen om te waarborgen, dat alleen in de gevallen, waarin assistentie
^/gevraagd. strikt noodzakelijk is, hulp wordt Wanneer er door particulieren
al te lichtvaardig brandweerhulp van elders ingeroepen zou kunnen
worden, kan zulks onnodig veel geld kosten. De brand bij de N.V.
Halbertsma bijvoorbeeld heeft de gemeente tussen de vijf- en zes
duizend gulden gekost.
- De heer J.de Boer zegt, daf^cle oudercommissie van de la go re 9o /«xW-(f
^sej^ol-to War ge* harens medegedeeld hoof'fr, dat de schoolbus voor het
vervoer van leerlingen uit het noorden van de gemeente naar de ULO-
school te Grouw "van hoger hand" niet meer mag rijden. Is dit juist,
vraagt spreker en "wat zijn daarvan de redenen?"
De voorzitter antwoordt, dat er een regeling bestond, inzake
het vervoer van schoolkinderen van en naar de ULO-school, in de kos
ten, waarvan de ouders f.10,en de gemeente f.30,bijdroegen voor
elke dag, waarop de bus reed. Tegen deze regeling hebben gedeputeerde
staten bezwaar, omdat er reeds een wettelijke regeling voor het ver
voer van schoolkinderen bestaat, n.l. artikel 13 der Lager onderwijs
wet 1920. Genoemd college staat op het standpunt, dat daarvoor in
aanmerking komende ouders een vergoeding van reiskosten voor hun
schoolgaande kinderen kunnen aanvragen. Overigens meent de voorzitter,
dat er niet zoveel belangstelling voor de schoolbus bestaat.
De heer J.de Boer sregt^ dat er vroeger toch wel belangstelling
bestond voor de zogenaamde slecht-weer-bus"Deze busregeling kan
wel een succes worden, als er maar tijdig gewaarschuwd wordt, wanneer
er gereden wordt. Het verwondert hem, dat gedeputeerde staten op dit
"kleine slakje zout leggen". In mooie rapporten kan men lezen over de
verheffing van het platteland, aldus spreker. Maar hier zien wij weer
de praktijk, want het gevolg van de opheffing van de schoolbus zal
zijn, dat vele ouders hun kinderen de school in Leeuwarden laten be-
zoeken en dat kost de gemeente ook heel wat.
De voorzitter herinnert er aan, dat burgemeester en wethouders
indertijd een bespreking hebben gehad met belanghebbende ouders in
Warga, waarbij tenslotte een regeling werd getroffen, volgens welke
de schoolbus drie maanden zou rijden. Bij mooi weer echter werd van
de bus geen gebruik gemaakt.
De heer J.de Boer gelooft, dat een vaste busdienst niet de no
dige belangstelling zal hebben. Maar de andere regeling - busdienst
bij slecht weer - is toch wel het minimum, wat men kan stellen. Als
dat niet kan, wordt de ULO-school ernstig gedupeerd. Spreker dringt
er op aan, alsnog pogingen in het werk te stellen, welke er toe
leiden, dat er bij slecht weer een schoolbus mag rijden.
De voorzitter zegt toe, deze aangelegenheid nog eens in het col
lege te zullen bespreken.
Mejuffrouw Bosma merkt op, dat er weinig voortgang zit in de
bouw van de nieuwe lagere school in Grouw. Het ligt in de bedoeling,
dat de burgemeester deze school nog zal openen alvorens hij de ge
meente verlaat. Als het tempo niet wordt opgevoerd, vreest spreekster,
dat de school niet tijdig gereed zal zijn.
- Voor het geval -