9 -7- De voorzitter antwoordt, dat de riolering te Roordahuizum in derdaad te wensen overlaat. Wij zijn aan de algehele vernieuwing van de riolering nog niet toegekomen. Het door de heer van der Meer gesignaleerde geval zal spreker ter kennis van de directeur van ge meentewerken brengen. De heer van der Meer informeert voorts, of er een overeenkomst bestaat met de omliggende gemeenten tot wederzijdse hulpverlening bij brand. De voorzitter antwoordt bevestigend. De aanvraag om assistentie kan niet door particulieren geschieden, maar uitsluitend door de burgemeester of de brandweercommandanten. Deze maatregel is getrof fen om te waarborgen, dat alleen in de gevallen, waarin assistentie ^/gevraagd. strikt noodzakelijk is, hulp wordt Wanneer er door particulieren al te lichtvaardig brandweerhulp van elders ingeroepen zou kunnen worden, kan zulks onnodig veel geld kosten. De brand bij de N.V. Halbertsma bijvoorbeeld heeft de gemeente tussen de vijf- en zes duizend gulden gekost. - De heer J.de Boer zegt, daf^cle oudercommissie van de la go re 9o /«xW-(f ^sej^ol-to War ge* harens medegedeeld hoof'fr, dat de schoolbus voor het vervoer van leerlingen uit het noorden van de gemeente naar de ULO- school te Grouw "van hoger hand" niet meer mag rijden. Is dit juist, vraagt spreker en "wat zijn daarvan de redenen?" De voorzitter antwoordt, dat er een regeling bestond, inzake het vervoer van schoolkinderen van en naar de ULO-school, in de kos ten, waarvan de ouders f.10,en de gemeente f.30,bijdroegen voor elke dag, waarop de bus reed. Tegen deze regeling hebben gedeputeerde staten bezwaar, omdat er reeds een wettelijke regeling voor het ver voer van schoolkinderen bestaat, n.l. artikel 13 der Lager onderwijs wet 1920. Genoemd college staat op het standpunt, dat daarvoor in aanmerking komende ouders een vergoeding van reiskosten voor hun schoolgaande kinderen kunnen aanvragen. Overigens meent de voorzitter, dat er niet zoveel belangstelling voor de schoolbus bestaat. De heer J.de Boer sregt^ dat er vroeger toch wel belangstelling bestond voor de zogenaamde slecht-weer-bus"Deze busregeling kan wel een succes worden, als er maar tijdig gewaarschuwd wordt, wanneer er gereden wordt. Het verwondert hem, dat gedeputeerde staten op dit "kleine slakje zout leggen". In mooie rapporten kan men lezen over de verheffing van het platteland, aldus spreker. Maar hier zien wij weer de praktijk, want het gevolg van de opheffing van de schoolbus zal zijn, dat vele ouders hun kinderen de school in Leeuwarden laten be- zoeken en dat kost de gemeente ook heel wat. De voorzitter herinnert er aan, dat burgemeester en wethouders indertijd een bespreking hebben gehad met belanghebbende ouders in Warga, waarbij tenslotte een regeling werd getroffen, volgens welke de schoolbus drie maanden zou rijden. Bij mooi weer echter werd van de bus geen gebruik gemaakt. De heer J.de Boer gelooft, dat een vaste busdienst niet de no dige belangstelling zal hebben. Maar de andere regeling - busdienst bij slecht weer - is toch wel het minimum, wat men kan stellen. Als dat niet kan, wordt de ULO-school ernstig gedupeerd. Spreker dringt er op aan, alsnog pogingen in het werk te stellen, welke er toe leiden, dat er bij slecht weer een schoolbus mag rijden. De voorzitter zegt toe, deze aangelegenheid nog eens in het col lege te zullen bespreken. Mejuffrouw Bosma merkt op, dat er weinig voortgang zit in de bouw van de nieuwe lagere school in Grouw. Het ligt in de bedoeling, dat de burgemeester deze school nog zal openen alvorens hij de ge meente verlaat. Als het tempo niet wordt opgevoerd, vreest spreekster, dat de school niet tijdig gereed zal zijn. - Voor het geval -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1961 | | pagina 17