- 3 - wat de werkzaamheden betreft, tussen de burgemeestersfunctie en de journa listieke functie niet te groot is. Ik kan die vraag en die zorg begrijpen. Daarom hoop ik, mijnheer de loco-burgemeester, dames en heren raadsleden, dat u er op uw beurt weer be grip voor wilt hebben, dat ik er behoefte aan heb op dit punt wat dieper in te gaan. Is de stap van de journalistiek naar het burgemeestersambt wel zo groot als hij op het eerste gezicht lijkt Bij het beantwoorden van deze vraag gaat het er om, over welke sectoren van de journalistiek men spreekt. Om u een drie tal voorbeelden te noemen - voorbeelden die met meerdere uitgebreid kunnen worden - de stap is bepaald niet groot voor de journalist, wiens aktiviteiten liggen op het terrein van de parlementaire werkzaamheden, of van de financieel- economische problematiek, of van de plattelandsvraagstukken. Dit laatste ter rein, het platteland, is nu bijna zeventien jaar lang mijn journalistieke arbeidsveld geweest. De journalist nu, die werkzaam is in êên van deze drie sectoren, beweegt zich in een uitgestrekt, soms oeverloos lijkend gebied van in wezen bestuur lijke en beleidsvraagstukken. En hierin ligt, naar mijn mening, de essentie van de vergelijkbaarheid tussen het burgemeestersambt en de journalistiek. Evenmin als een burgemeester, zou een journalist constructief werkzaam kunnen zijn, wanneer zijn belangstelling voor de bestuurlijke en beleidsvraag stukken alleen academisch zou zijn. Die belangstelling moet, wil hij met zijn dagblad gezag verwerven en invloed kunnen uitoefenen, concreet, praktisch gericht zijn. Want een zichzelf serieus nemend dagblad immers, is niet alleen maar een stuk papier, waarop belangrijk en minder belangrijk nieuvs wordt gedrukt. Het is óók een politiek en maatschappelijk, een cultureel en geestelijk insti tuut, dat iets wil bereiken. Een instituut, dat via publiciteit en menings vorming, bepaalde stromingen en opvattingen in het volksleven tot gelding tracht te brengen. Stromingen en opvattingen, waarin het concepties van vrij heid, rechtvaardigheidverdraagzaamheid, burgerzin en gezond verstand ver tegenwoordigd ziet, met de concretisering waarvan het de menselijke samen leving het beste gediend acht. Daarom kan op de achtergrond van de journalistieke aktiviteit, een eigen normatieve visie op mens en maatschappij evenmin ontbreken, als een dringende behoefte aan eerlijkheid en objectiviteit. Voor de tweede maal, geloof ik, raak ik hier punten aan van persoon lijke instelling waaruit blijkt, dat de afstand tussen de journalistiek en het burgemeestersambt kleiner is dan zij lijkt. De journalist, die zich zijn verantwoordelijklieid en mogelijkheden be wust is, zal dus de drang in zich hebben met zijn publiciteit de naar zijn mening meest gewenste ontwikkeling te stimuleren. Hij wil met zijn werk iets bereiken, dat in het algemeen belang, of in een te rechtvaardigen regionaal, plaatselijk of persoonlijk belang, nuttig, wenselijk en rechtvaardig is. Daar bij zal hij, evenals de verstandige politicus, een compromis, waar dat nood zakelijk is, niet verwerpen. Tevens ook moet zijn verbeeldingskracht ruim genoeg zijn, om voor alternatieven te kunnen zorgen. Voor de derde maal, meen ik, ben ik hier een punt genaderd van over eenstemming tussen de burgemeestersfunctie en de journalistieke functie. Ik wil u nog een vierde belangrijk punt van overeenstemming noemen. Een journalist moet geïntegreerd kunnen denken, maar vooral ook moet hij geïnte greerd durven denken. Het laatste ligt minder voor de hand dan het lijkt en niet zelden ook wordt het door tal van krantenlezers weinig gewaardeerd. Geïntegreerd denken immers houdt in, dat de ontwikkelingsmogelijkheden in hun samenhang worden beoordeeld. Dat betekent een keuze doen, prioriteiten stellen, een oordeel - uitspreken -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1962 | | pagina 7