- 10 - teerde Staten, die genade voor recht zouden hebben laten gelden, vindt Spr. ten finale onjuist. Gedeputeerde Staten hebben zich uiteraard bij het besluit van de meerderheid van de raad, die in deze geheel autonoom is, neergelegd. Spr. meent, dat het gedicht in de laatste alinea's een verheugend element in zich bergt n.l. de wens, dat alles weer voor el kaar komt en dat het vertrouwen in de raad hersteld wordt. Spr. hoopt, dat deze wens geen holle retoriek is, maar beschouwd moet worden als een punt zetten achter een definitief afgedane zaak. Verschillende door de heer Hondema gemaakte verkeerstechnische opmer kingen zijn al in het college ter sprake geweest. Spr. hoopt,dat binnen kort maatregelen kunnen worden getroffen om een oplossing, zij het dan beperkt, te vinden. Hoe de toename van het verkeer moet worden opgevan gen weet Spr. nog niet. In de vergaderingen van burgemeester en wethou ders is het een wringen en zoeken om een gaatje te vinden, \raaruit deze voorzieningen moeten worden gefinancierd. De nieuwe Financiële Verhou dingswet 1960 biedt de gemeenten te weinig armslag. Indien geen extra bijdragen uit het gemeentefonds komen, zal voor de komende jaren geen programma kunnen worden opgemaakt. De Meersweg is beslist geen propaganda voor Grouw en moet dit jaar dan ook als een van de eerste objecten aangevat worden. Cf het zal lukken? Spreker weet het niet meer. De post hekkelen van sloten langs de JV/ de Visserwei, geraamd op f 10000,- is door gedeputeerde staten geschrapt. De gemeente is nu door het waterschap gesommeerd het werk uit te voeren. Maar de gemeente heeft geen geld. Het gevolg is, dat het waterschap de werkzaamheden zelf uitvoert op kosten van de gemeente, waarmee vermoede lijk f 12000,- gemoeid zal zijn. Dit is een financieel beleid waarover men slechts verbaasd kan zijn. Ook de wegen op de slappe veengrond vragen nu eenmaal meer onderhoud. De krankzinnigenzorg kost de gemeente handen vol geld. Deze uitgaven zijn nodig, maar dan mag men ook een open oog verwachten bij de hogere instanties voor de zware lasten waarmee de gemeenten zitten. Wat het recreatieobject te Wartena aangaat moet Spr. tot zijn spijt meedelen, dat het college van burgemeester en wethouders huivert dit project tot uitvoering te brengen, gezien de teleurstellende ervaring met het recreatieoord te Grouv/. Aan dit object, inclusief de jachthaven, heeft het rijk een nationale betekenis toegekend, wat betreft derecre atie te water, door het verlenen van belangrijke subsidies. Ook het stichtingsbestuur heeft reeds een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd en tracht het plan rendabel te maken door de bouw van bungalows en schip huizen. En nu zegt men in den Haag stop! Het bestuur zit nu met zware lasten waartegenover geen inkomsten staan. De havenkolk ligt klaar. Er is een enorme behoefte aan botenhuizen. Voor ruim 2/3 van alle be schikbare plaatsen zijn reeds huurders aanwezig. Maar de rijksgoedkeuring voor de bouw blijft uit. Alleen de jachthaven kost de stichting jaarlijks f 6200,- aan rente, aflossing en onderhoud, waartegenover geen enkele inkomstenpost staat. De exploitatie van het recreatieoord is opgezet naar 60 zomerhuisjes in 1963 en 90 in 1964Voor 1963 moet men er nu op reke- /dan nen, dat er niet meer/40 klaar zullen zijn. Dit betekent grote exploita tietekorten. Op grond van deze zeer teleurstellende ervaringen in Grouw, voelen bur gemeester en wethouders er weinig voor met het plan-Y/artena te beginnen. Spr. herinnert aan het bezoek, dat de staatsecretaris de heer Gijzeis met de directeur-generaal voor de middenstand en het hoofd van de afde ling Voorlichting van zijn departement, alsmede gedeputeerde Okma en de heer Kr. Hartung aan Grouw hebben gebracht, waarbij het plan Y/artena is - besproken -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1963 | | pagina 25