ten ik met de heer Hondema eens, de aardigheid van het besturen gaat er zo
wel af'.1.
De heer Hondema (P.v.d.A.) zegt, dat uit het uitvoerig betoog van de
voorzitter heel duidelijk blijkt, hoe de gemeente er financiëel voorstaat.
Maar als de slechte financiële toestand blijft voortduren, zal dit beteke
nen, dat het onderhoudswerk aan wegen, straten en gebouwen uitgesteld moet
worden, waarvan het gevolg is, dat het herstel later nog meer zal kosten.
Spr, heeft de indruk, dat door de voortdurende uitbreiding van de taak der
gemeentebesturen, de financiële zorg in belangrijke mate toeneemt. Wanneer
daartegenover onvoldoende compensatie staat, zal dit noodwendig moeten lei
den tot een situatie, waarin de gemeente thans verkeert.
De raad staat voor een uitermate moeilijke beslissing, omdat het hier
mede gaat om verlaging en schrapping van subsidies voor vele nuttige, soci
ale en culturele instellingen, die zonder de overheidssubsidie belemmerd wor
den in df uitoefening van hun taak. Op deze wijze breken wij de zaak af en
tornen wij aan de leefbaarheid van het platteland. Wanneer wij misschien
ovei vier jaar een lichtpuntje kunnen zien, zoals de voorzitter heeft ge
zegd en dan toch nog met een tekort moeten werken, zullen wij de achterstand
nimmer meer kunnen inhalen.
Hierna wordt tot puntsgewijze behandeling van de diverse voorstellen
tot het sluitend maken van de begroting overgegaan (bladen A,D,E en F)
Zonder hoofdelijke stemming v/ordt conform het voorstel besloten.
Voortel tot vaststelling van een verordening op de heffing van veergeld
voor de pont naar de Bird en adres van de bewoners van de Bird, Sijteburen,
Driehuis en de Wildlanden inzake langere openstelling van de pont.
MejBosma (V. V.D.) zegt, dat de financiële kwestie van de veerpont
in het verleden al meermalen is besproken. Destijds heeft zij aangedrongen
op de heffing van pontgeld voor passanten, waarop burgemeester en wethouders
niet zijn ingegaan. Hu de financiële toestand kritiek is, nu kan men wel tot
pontgeldheffing overgaan.
De pont is al geruime tijd defect. Waarom moet de reparatie zo lang
duren, vraagt Spr. Het overzetten geschiedt nu met schouwen, wat zeer ge
vaarlijk is, vooral het vervoer van de schoolkinderen met hun fietsen. Het
gemeenteoestuur is verplicht een zo groot mogelijke veiligheid te waarborgen
en zou tijdelijk een motorboot kunnen inleggen. Wanneer de veehouders uit de
Bird en omgeving pontgeld moeten betalen zoals wordt voorgesteld, betekent
dat voor hen een uitgaaf van f 800,per jaar per gezin. Ze hebben geen be
zwaar tegen een abonnementstarief, mits het pontveer dag en nacht wordt
opengesteld. Spr. heeft inlichtingen ingewonnen bij de gemeente Doniawerstal,
waar het pontveer door twee pontwachters bediend wordt, de kosten f 15000,—
per jaar bedragen, onderhoudskosten inbegrepen, terwijl de aanschaffingskos-
ten volledig zijn afgeschreven. Een veergeld wordt daar niet geheven.
Het adres is door 23 veehouders ondertekend, maar 28 gezinnen maken ge
regeld gebruik van de pont. Zij heeft er bezwaar tegen, dat de Bird-bewoners
het volle veergeld betalen. Zij dragen per jaar reeds f 1000,bij voor ge
bruik van de pont buiten de openstellingsuren. De gemeente zet op deze wijze
de klok terug^ zonder zich te realiseren, dat wij ook de belangen van de agra
rische bevolking hebben te behartigen. Spr. stelt voor het pontgeld voor de
bewoners van de Bird en omgeving te bepalen op f 50,— per gezin en de pont
open te stellen van 5-24 uur en zaterdags en zondags êën uur langer.
Voorts zegt Spr. dat destijds in de raad is medegedeeld, dat de exploitatie
van de pont uit het gemeentefonds wordt betaald. Hoe zit dit?
Tenslotte merkt mej.Bosma op, dat zij van terzijde heeft vernomen, dat
Gedeputeerde Staten geen bezwaar hebben tegen de uitgaaf van f 12.000,
voor reparatie van de pontmotor en zelfs geen bezwaren zullen hebben tegen
de aanschaffing van een nieuwe motor, die f 20.000,— zal moeten kosten.
- De heer Van derMeer