ten ik met de heer Hondema eens, de aardigheid van het besturen gaat er zo wel af'.1. De heer Hondema (P.v.d.A.) zegt, dat uit het uitvoerig betoog van de voorzitter heel duidelijk blijkt, hoe de gemeente er financiëel voorstaat. Maar als de slechte financiële toestand blijft voortduren, zal dit beteke nen, dat het onderhoudswerk aan wegen, straten en gebouwen uitgesteld moet worden, waarvan het gevolg is, dat het herstel later nog meer zal kosten. Spr, heeft de indruk, dat door de voortdurende uitbreiding van de taak der gemeentebesturen, de financiële zorg in belangrijke mate toeneemt. Wanneer daartegenover onvoldoende compensatie staat, zal dit noodwendig moeten lei den tot een situatie, waarin de gemeente thans verkeert. De raad staat voor een uitermate moeilijke beslissing, omdat het hier mede gaat om verlaging en schrapping van subsidies voor vele nuttige, soci ale en culturele instellingen, die zonder de overheidssubsidie belemmerd wor den in df uitoefening van hun taak. Op deze wijze breken wij de zaak af en tornen wij aan de leefbaarheid van het platteland. Wanneer wij misschien ovei vier jaar een lichtpuntje kunnen zien, zoals de voorzitter heeft ge zegd en dan toch nog met een tekort moeten werken, zullen wij de achterstand nimmer meer kunnen inhalen. Hierna wordt tot puntsgewijze behandeling van de diverse voorstellen tot het sluitend maken van de begroting overgegaan (bladen A,D,E en F) Zonder hoofdelijke stemming v/ordt conform het voorstel besloten. Voortel tot vaststelling van een verordening op de heffing van veergeld voor de pont naar de Bird en adres van de bewoners van de Bird, Sijteburen, Driehuis en de Wildlanden inzake langere openstelling van de pont. MejBosma (V. V.D.) zegt, dat de financiële kwestie van de veerpont in het verleden al meermalen is besproken. Destijds heeft zij aangedrongen op de heffing van pontgeld voor passanten, waarop burgemeester en wethouders niet zijn ingegaan. Hu de financiële toestand kritiek is, nu kan men wel tot pontgeldheffing overgaan. De pont is al geruime tijd defect. Waarom moet de reparatie zo lang duren, vraagt Spr. Het overzetten geschiedt nu met schouwen, wat zeer ge vaarlijk is, vooral het vervoer van de schoolkinderen met hun fietsen. Het gemeenteoestuur is verplicht een zo groot mogelijke veiligheid te waarborgen en zou tijdelijk een motorboot kunnen inleggen. Wanneer de veehouders uit de Bird en omgeving pontgeld moeten betalen zoals wordt voorgesteld, betekent dat voor hen een uitgaaf van f 800,per jaar per gezin. Ze hebben geen be zwaar tegen een abonnementstarief, mits het pontveer dag en nacht wordt opengesteld. Spr. heeft inlichtingen ingewonnen bij de gemeente Doniawerstal, waar het pontveer door twee pontwachters bediend wordt, de kosten f 15000,— per jaar bedragen, onderhoudskosten inbegrepen, terwijl de aanschaffingskos- ten volledig zijn afgeschreven. Een veergeld wordt daar niet geheven. Het adres is door 23 veehouders ondertekend, maar 28 gezinnen maken ge regeld gebruik van de pont. Zij heeft er bezwaar tegen, dat de Bird-bewoners het volle veergeld betalen. Zij dragen per jaar reeds f 1000,bij voor ge bruik van de pont buiten de openstellingsuren. De gemeente zet op deze wijze de klok terug^ zonder zich te realiseren, dat wij ook de belangen van de agra rische bevolking hebben te behartigen. Spr. stelt voor het pontgeld voor de bewoners van de Bird en omgeving te bepalen op f 50,— per gezin en de pont open te stellen van 5-24 uur en zaterdags en zondags êën uur langer. Voorts zegt Spr. dat destijds in de raad is medegedeeld, dat de exploitatie van de pont uit het gemeentefonds wordt betaald. Hoe zit dit? Tenslotte merkt mej.Bosma op, dat zij van terzijde heeft vernomen, dat Gedeputeerde Staten geen bezwaar hebben tegen de uitgaaf van f 12.000, voor reparatie van de pontmotor en zelfs geen bezwaren zullen hebben tegen de aanschaffing van een nieuwe motor, die f 20.000,— zal moeten kosten. - De heer Van derMeer

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1963 | | pagina 13