GEMEENTE IPAARDERADEEL
GRGUW
No.1138.
3. Voorstel tot vaststelling van een verordening op
de heffing van veergeld voor de pont naar de Bird.
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 22 mei 1963»
In het raam van het sluitend maken der gemeentebegroting voor 1963 - zie
ons voorstel dd. 22 april j1no.999 - zal, behalve naar verlaging van uitga
ven gestreefd moeten worden naar het verhogen der inkomsten.
De ervaring heeft geleerd, dat de exploitatie van de pont, die in het
Prinses Kargrietkanaal de verbinding onderhoudt met het gebied van de Bird, een
steeds zwaardere last voor het gemeentelijk budget gaat vormen.
De kosten van deze pont zijn gespecificeerd als volgt:
Lonen
Sociale lasten
Olie
Onderhoud motor
Teren enz.
Verzekering
1961
8736,97
1482,15
1828,63
1403,21
89,53
455,55
1962
9786,11
1656,56
2583,41
1925,37
223,13
45^55
f 16630,13
ee
Totaal f 13996,04
In verband met noodzakelijke bijzondere reparaties moet voor 1963 niet op
lager kostendj?er dan over 1962 worden gerekend.
Met het oog op de wel zeer krappe financiële positie der gemeente moet het
ten enenmale onverantwoord worden geacht, deze lasten ten volle te blijven ac
cepteren. Dit geldt te meer, omdat de pont niet alleen door de bewoners van de
Bird - voor wie zij in beginsel was bedoeld wordt gebruikt, maar in toenemende
mate ook door anderen.
Om de lasten te drukken, staan twee wegen open. In de eerste plaats zouden
de bedieningstijden, welke momenteel gesteld zijn op 15 uren per dag (van 5 20
uur) beperkt kunnen worden, doch dit levert voor de bewoners van de Bird bezwaar
op. Deze bewoners menen, dat de huidige bedieningstijden reeds onvoldoende zijn
en hebben in overleg met de gemeente met de pontwachter een regeling getroffen
voor het overzetten na 20 uur.
Onder deze omstandigheid zal het moeilijk zijn, de bedieningstijden te
beperken, al zal o.i. op de duur aan een beperkte openstelling van de pont met
het oog op de hoge kosten niet kunnen worden voorbijgegaan.
Teneinde de netto ten laste der gemeente blijvende kosten terug te brengen,
verdient het naar onze mening aanbeveling de tweede weg te kiezen en wel die
van de heffing van veergeld.
Afgaande op globale ervaringscijfers kan worden aangenomen, dat per dag
een 10-tal auto's met inzittenden, een 20-tal wielrijders of bromfietsers en en
kele voetgangers in beide richtingen de pont passeren.
Bij een heffing van f 0,13 voor voetgangers, f 0,18 voor wielrijders, x
f 0,48 voor auto's (inclusief bestuurder) en f 0,13 voor mede-inzittenden - o.i,
redelijke tarieven - kan een opbrengst worden verwacht van:
- Voetgangers -
>■-