GEMEENTE IPAARDERADEEL GRGUW No.1138. 3. Voorstel tot vaststelling van een verordening op de heffing van veergeld voor de pont naar de Bird. Aan de gemeenteraad. Grouw, 22 mei 1963» In het raam van het sluitend maken der gemeentebegroting voor 1963 - zie ons voorstel dd. 22 april j1no.999 - zal, behalve naar verlaging van uitga ven gestreefd moeten worden naar het verhogen der inkomsten. De ervaring heeft geleerd, dat de exploitatie van de pont, die in het Prinses Kargrietkanaal de verbinding onderhoudt met het gebied van de Bird, een steeds zwaardere last voor het gemeentelijk budget gaat vormen. De kosten van deze pont zijn gespecificeerd als volgt: Lonen Sociale lasten Olie Onderhoud motor Teren enz. Verzekering 1961 8736,97 1482,15 1828,63 1403,21 89,53 455,55 1962 9786,11 1656,56 2583,41 1925,37 223,13 45^55 f 16630,13 ee Totaal f 13996,04 In verband met noodzakelijke bijzondere reparaties moet voor 1963 niet op lager kostendj?er dan over 1962 worden gerekend. Met het oog op de wel zeer krappe financiële positie der gemeente moet het ten enenmale onverantwoord worden geacht, deze lasten ten volle te blijven ac cepteren. Dit geldt te meer, omdat de pont niet alleen door de bewoners van de Bird - voor wie zij in beginsel was bedoeld wordt gebruikt, maar in toenemende mate ook door anderen. Om de lasten te drukken, staan twee wegen open. In de eerste plaats zouden de bedieningstijden, welke momenteel gesteld zijn op 15 uren per dag (van 5 20 uur) beperkt kunnen worden, doch dit levert voor de bewoners van de Bird bezwaar op. Deze bewoners menen, dat de huidige bedieningstijden reeds onvoldoende zijn en hebben in overleg met de gemeente met de pontwachter een regeling getroffen voor het overzetten na 20 uur. Onder deze omstandigheid zal het moeilijk zijn, de bedieningstijden te beperken, al zal o.i. op de duur aan een beperkte openstelling van de pont met het oog op de hoge kosten niet kunnen worden voorbijgegaan. Teneinde de netto ten laste der gemeente blijvende kosten terug te brengen, verdient het naar onze mening aanbeveling de tweede weg te kiezen en wel die van de heffing van veergeld. Afgaande op globale ervaringscijfers kan worden aangenomen, dat per dag een 10-tal auto's met inzittenden, een 20-tal wielrijders of bromfietsers en en kele voetgangers in beide richtingen de pont passeren. Bij een heffing van f 0,13 voor voetgangers, f 0,18 voor wielrijders, x f 0,48 voor auto's (inclusief bestuurder) en f 0,13 voor mede-inzittenden - o.i, redelijke tarieven - kan een opbrengst worden verwacht van: - Voetgangers - >■-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1963 | | pagina 35