willen gaarne toegeven, dat bcdrijfs-economisch en technisch bezien Grouw een gunstige plaats van vestiging is. Op ons rust echter primair de plicht, de consequenties te overwegen, welke een zodanige vestiging voor de gemeente meebrengt. Speurend naar mogelijke voordelen in dit verband kan alleen worden gesteld, dat wellicht enkele tientallen gezinnen van personeelsleden in Grouw hun vroon plaats zouden kunnen kiezen. Bij de huidige stand van de techniek kan de centrale door 45 arbeidskrach ten worden bediend. De voortschrijdende automatisering zal dit aantal stellig nog doen inkrimpen. Tegenover deze gunstige factor staan naar de mening van de meerderheid van ons college echter een aantal onoverkomelijke bezwaren. Een minderheid in de per soon van wethouder de Jong huldigt de opvatting, dat deze nadelen niet zo zwaar wegen en door het stellen van voorwaarden grotendeels kunnen worden ondervangen. In een hierbij gevoegde nota doet de heer de Jong van zijn afwijkend gevoelen blijken. Het standpunt van de meerderheid van het college vertolkend, menen wij,' dat aan vestiging van de centrale nabij Grouw de volgende bezwaren zijn verbondens TLuchtverontreiniging. Hoewel gestreefd wordt naar de bouw van een "blanke" centrale, staat het niet vast, dat dit streven succes zal hebben. De beantwoording van de vraag, of met gas- en/of olie dan wel met kolen gestookt zal worden, hangt niet al leen af van de provincie, maar behoort mede tot de bevoegdheden van de minis ter van economische zaken. Door de aardgasvondsten in het jongste verleden komt de positie van de staatsmijnen in het geding. In verband hiermede is reeds de vraag opgeworpen, of het algemene belang er niet mede gediend zou zijn, aan de openbare nutsbedrijven het gebruik van kolen voor te schrijven. ^..anneer deze brandstof inderdaad zou moeten worden aangewend, dan zou dit aanleiding geven tot een hinderlijke rook- en roetontwikkeling in wijde om geving. 0 Wi? "behoeven slechts in herinnering te roepen de overlast, welke de bevol king in het jongste verleden door roet- en vliegasverspreiding van één der plaatselijke industrieën heeft ondervonden. Wanneer wij voorts in aanmerking nemen, dat bij uitvoering van de centrale tot het maximale vermogen in het gunstigste geval 4 en in het ongunstigste geval schoorstenen zullen verrijzen, dan zal het duidelijk zijn, dat wij op dit punt niet gerust zijn. «ju? j jj De gekozen_plaats zal slechts 600 700 meter van de rand van de geprojec teerde bebouwing komen te liggen, zodat wij vooral bij westenwinden ernstige hinder voor de bevolking van Grouw vrezen. Weliswaar ken men stellen, dat door het treffen van technische voorzieningen, deze hinder grotendeels kan worden ondervangen,maar wanneer men bijvoorbeeld in steden als Rotterdam zodanige voorzieningen achterwege heeft gelaten, dan heb ben wij weinig vertrouwen,dat voor Idaarderadeel anders zou worden gehandeld. Deze opvatting wordt nog versterkt, wanneer wij bedenken, dat met technische afweermiddelen ongetwijfeld grote bedragen zullen zijn gemoeid, welke de be- svoef-J-n& extra zullen belasten. Dat het P.E.B. hiervoor gevoelig is, moge blijken uit de omstandigheid, dat juist uit een oogpunt van kostenbesparing voorkeur voor Grouw is uitgesproken. Be"fc stoken met °lie en gas zullen de bezwaren van de luchtverontreini ging weliswaar in verminderde mate gelden, doch zij zullen, dat heeft de prak tijk elders wel geleerd, niet geheel weggenomen kunnen worden. 2» Benadeling van de watersport. Haar wij zijn geïnformeerd, zal de centrale bij uitbouw tot haar maximale vermogen in de circuits een stroomsnelheid doen ontstaan van 40 tot 53 cm per seconde of tot 2 km per uur. Aangezien het hier een gemiddelde betreft, waarin de vertragende invloed van de wrijving langs de bodem en de zijkanten van het Prinses Margrietkanaal is verrekend, zullen op gezette tijden door - het -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1964 | | pagina 52