3 -
het oppervlakte—water in het kanaal grotere snelheden worden bereikt.
Wij achten dit een belemmering voor de watersport. Immers, ook thans reeds
is de watersport in het Prinses Margrietkanaal met zijn intensieve vrachtvaart
voor velen een hachelijke onderneming. De toeneming van het aantal watersport
beoefenaars leidt er toe, dat het percentage onervaren zeilers en motorboot-
vaarders stijgt.
Wanneer aan deze toch al ongunstige situatie de factor van de stroomversnel
ling in het algemeen en in de vernauwingen bij de bruggen in het bijzonder
en het optreden van dwarsstromingen bij Cude Schouw worden toegevoegd, dan be-
oeft het geen betoog, dat de kans op ongevallen wordt vergroot, hetgeen de
ontwikkeling van de watersport in de weg staat.
3- Benadeling van de ijssport.
Het water, dat de centrale verlaat zal een temperatuur hebben, die 6 h 7°
Celsius hoger ligt dan normaal. Dit zal er toe leiden, dat in de winter het
Zwin tot Eoordahuizumde Kromme Grou, het Rak van Ongemak, de Rechte Grou en
het Prinses Margrietkanaal niet kunnen dichtvriezen. Ook kan niet gegarandeerd
worden, dat bij volle belasting van de volledig uitgebouwde centrale het ijs op
het Pikmeer niet zal worden aangetast.
Er wordt derhalve een soort warmwaterbarribre gevormd, die de schaatstochten
naar Grouw, die bij vele Friezen zo geliefd zijn, onmogelijk maakt.
Weliswaar is het niet uitgesloten, dat het oostelijk circuit over het Pik
meer zolang de centrale haar maximale vermogen nog niet heeft bereikt, in de
winter buiten bedrijf kan worden gesteld door het maken van een afsluiting bii
de brug over de Recht Grou. Zekerheid hieromtrent bestaat echter geenszinï, in
elk geval lijkt deze mogelijkheid bij algehele uitbouw der centrale uitgesloten.
Wij menen dan ook, dat bij een eventuele vestiging, aan de ijssport, die zo
4. Geluidshinder1^ *riese "bevolking, een ernstige slag zal worden toegebracht.
Het woongebied van Grouw zal zich in de naaste toekomst meer en meer gaan
ontwikkelen m de richting van een vestigingsplaats voor forensen. De geluids
hinder, welxe ook door de provinciale planologische dienst wordt gevreesd, zal
zich daardoor met name bij het optreden van westelijke winden in versterkte
mate doen gevoelen.
De landelijke mist, welke een der aantrekkelijke factoren vormt voor de
vestiging van forensen in Grouw - wij komen op het forensisme hieronder nog
nader terug - zal naar onze mening ernstig worden verstoord tot schade van de
verdere ontwikkeling van Grouw.
5Mistvorming.
°P f erTarkg' welke eldeI,s is opgedaan, moet ernstig rekening „or-
den gehouden met een mistvorming op grote schaal. 8
„„v?® °entrale te Leeuwarden met een capaciteit van slechts 1/6 van die welke
7 v°U ""F™ ®eb0OTd> veroorzaakt msttanken tot op de HieuwosJd
terwijl ook bij andere oentrales in wijde omtrek mist ontstaat. 111 eU*0stl--
„al'1J+Z+°n Van °ordeelp d£t er hoor de mistvorming een gevaarlijke situatie
zal ontstaan op de verkeersweg Grouw-Irnsum die door het afvoerkanaal wordt
doorsneden,en op de rijksweg, waar deze de Rechte Grou passeert.
van de nieuwe centrale in aanmerking genomen moet het zelfs
niet uitgesloten worden geacht, dat tot voorbij hotel Oostergoo en tot Oude
Schouw hinderlijke mist zal optreden.
6. Afremming van het forensisme.
GrouwdLn°«r +6 van de nieuwe rijksweg Leeuwarden-Heerenveen is
Z antr?®1Xf3 Plaats voor de vestiging van forensen.
hebbL »i!p1 h 1 ln de,afSel°Pen maanden vele gegadigden, die elders emplooi
ij' gemeld voor particuliere bouw. Teneinde aan deze aanvragen te kunnen
bereiden wij een ingrijpende wijziging van het uitbreidingsplan voor,
welke zich zal uitstrekken tot nabij bovenbedoelde rijksweg.
Het zal u duidelijk zijn, dat dit plan de bodem zal worden ingeslagen wan-
vanL ormidabele^afmeti" Sle°"S h°nderden net"S elekfShTkXae
van formidabele afmetingen zou verrijzen. V/anneer men een rustige landelijke
- omgeving -