- 3 - Wij "twijfelen er niet aan, v at de havenkapaciteit die in deze kernen en in de andere hierna te bespreken watersportcentra beschikbaar zal komen aanstonds volledig zal worden benut. De aanhoudende groei van het aantal scheepjes in de reeds overvolle watersportgebieden in het westen des lands is een aanwijzing, dat inderdaad een zeer snelle ontwikkeling mogelijk is. Een vergelijking dringt zich op me de snelle groei van het autopark, die ook door een versnelde aanleg van autowegen nauwelijks of niet kan worden bijgehouden. In verschillende watersport gebieden m het westen van het land ziet men zich genoodzaakt om de oppervlakte water te vergroten die ter beschikking kan worden gesteld voor sport en rekreatie. Urn m Friesland althans een relatieve stilte te kunnen handhaven dient ook in uw gemeenten reeds nu naar mogelijkheden te worden omgezien tot vergroting van het watersportareaal. Vergroting westelijk plassenareaal In het hart van het merengebied ligt het kompleks van de Princenhof en de Oude enen, dat behalve als watersportgebied ook als natuurreservaat belangrijk is. Het beheer van dit gebied moet er op gericht zijn beide belangen te dienen en met eikaar te verzoenen. Haar onze mening kan dat het beste door de ontsluiting van een flink aantal vaarverbindirgen rondom betrekkelijk grote blokken moeras- en rietland die tegen het binnenvaren van scheepjes moeten worden beschermd. Wij en en hierbij allereerst aan een verbetering van de Oude Y/eg en van de Wijde baijter. Deze beide vaarroutes zouden onderling en met de Folkertssloot kunnen worden verbonden door een dwarsroute die aansluit op het Hansemeer en het Diepe Gat. Deze dwarsroute ware vervolgens in het zuiden te verlengen door herstel van de Oude Hooidamsloot. Daarnaast kan de Folkertssloot nog met het Halstmeer worden /erbonden door een nieuwe vaarweg langs de boerderij Cuba. De oostelijke grens van het watersportgebied wordt ter plaatse gevormd door de kade langs de vaarverbinding Wartena - De Veenhoop. Deze grens is een betrekke lijk willekeurige. Achter de kade strekt het moeraslandschap zich nog een eind- weegs uit. Wij zouden het een ernstig verlies achten, wanneer het moerasgebied achter de kade voor de natuur en voor de watersport verloren zou gaan. elukkig is reeds besloten om het Eernewoudster Wijd opnieuw in open verbinding te brengen met het boezemwater. Meer zuidelijk ligt de diepe Jan Dirkspolder. Wanneer men de bemaling van deze polder zou staken en de daardoor gevormde plas opnieuw zou verbinden met het open water dan zou, zoals de kaart laat zien, een bizonder aantrekkelijke uitbreiding van het watersportgebied verkregen worden. Misschien kan ook het moerasgebied ten noord-westen van Eernewoude op een derge lijke wijze nog dienstbaar worden gemaakt aan de watersport. Tegen deze beide suggesties zijn uiteraard bezwaren aan te voeren. De uitvoering lijkt thans ook niet urgent. Er moet evenwel ernstig rekening worden gehouden met de mogelijk heid, dat deze urgentie in een betrekkelijk korte periode naar voren zal komen. Daarom achten wij het noodzakelijk in het betreffende gebied tenminste de huidige situatie te handhaven en af te zien van kuituur-technische werken die de ver wezenlijking van zulk een merenplan in de toekomst in de weg zouden staan. Om deze reden zullen wij U ook nog voorstellen om de door de provincie ontworpen rijwielroute langs Eernewoude meer oostelijk te traceren, achter de ontworpen wa ersportkern langs. Het gaat hier om de toekomstwaarde van het plassengebied. De verbinding van het watersportgebied bij Eernewoude met het overige mefenLnd- ln"oord~westelljke richting verdeeld over niet.minder dan 5 poorten, zuid-oosten is daarentegen alleen de Hooidamsloot beschikbaar. Deze door vaart moet zowel door de vrachtvaart naar Drachten als door de pleziervaart worden gebruikt, terwijl de vaart bovendien wordt belemmerd door een brug. belang™ZiiVis idamsd°0t dient naar onze meninS essentieel verkeers- f' slechts verklaarbaar uit het streven naar ontsluiting van het ge hele landschap voor het rij-, rkeer. Een voortgaande konsekwente toepassing van ;lreve" d0e+t echte^ afbreuk aan de mogelijkheid om het plassefge- V00r de watersport te benutten. Daarom moet dat streven in dit speciale - gebied -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1964 | | pagina 35