- 6 -
Wat de winterberging betreft is ons opgevallen dat in Friesland eigenlijk alleen
botenhuizen worden gebruikt die boven het water zijn gebouwd, Elders in ons land
is deze vorm van botenberging ook wel bekend, maar zij maakt slechts een klein
ge eelte uit van de totale kapaciteit van de winterberging. Het overgrote deel
van de boten wordt gedurende de winter uit het water gehaald en opgeslagen in
grote loodsen.
Het botenhuis boven het water heeft zonder twijfel voordelen, maar daartegenover
staat dat de kosten betrekkelijk hoog zijn. Bovendien, en dit is belangrijker
wordt hierdoor een betrekkelijk groot gedeelte van de waterkant in beslag ge
nomen, terwijl het juist nodig is om deze zo ongerept mogelijk te houden. Wij
achten het dan ook uitgesloten dat bij een belangrijke groei van de watersport
door vergroting van het aantal botenhuizen de nodige kapaciteit voor winter
berging kan worden verkregen. Dringend geven wij in overweging de bouw van grote
loodsen voor gezamenlijke berging te stimuleren.
Jachthavens.
Zoals reeds gezegd werden in het centrale plassengebied door de Provinciale
anologische Dienst vier watersportcentra aangewezen. Bovendien moeten in het
oostelijke merengedeelte nog enkele centra worden gesitueerd, teneinde ook daar de
n— ontwikkeling van de watersport te stimuleren.
In het centrale plassengebied is Grouw de belangrijkste watersportkern. Er wordt
gerekend op een flinke groei van dit dorp en alleen reeds daarom zal het nood
zakelijk zijn de havenakkommodatie verder uit te breiden. In de dorpskern zelf is
voor de ontwikkeling van jachthavens geen ruimte meer. Het aantrekkelijke water
front van Grouw dient trouwens veeleer te worden gereserveerd voor een promenade
langs het water met aanlegsteigers en enkele restaurants.
Een ontwikkeling in zuidelijke richting over het Prinses Margrietkanaal ligt in
verband met de vrij drukke scheepvaart in dit kanaal minder voor de hand. De uit-
^n?-Va21-de hav®nakkoi™°<latie zal dus in noordelijke richting moeten worden ge-
ocht. Hier is aan de Wijde Galle reeds een nieuwe grote jachthaven in ontwikkeling.
In de toekomst moet wellicht ook het gebied ten noorden van De Meer voor dit doel
worden ontsloten.
Het dorpje Wartena ligt gunstig aan de vaarverbinding van Leeuwarden naar de
Pnncenhof. Wij adviseren voor de ontwikkeling van Wartena als rekreatiecentrum
n het bizonder aandacht te besteden aan de mogelijkheid tot het inrichten van
oT6nS voltige winterberging en reparatiegelegenheid. Alleen terreinen
die niet voor jachthavens m aanmerking komen, kunnen eventueel voor verbliifs-
^kkommodatie geschikt "worden gemaakt.
Woor het dorpje Eernewoude dat bizonder gunstig en centraal in het plassengebied
nlïLlSiïeeuS f6n aantrakkeli0k Pian voor de ontwikkeling als watersportcentrum
pgesteld. De kern van dit uitbreidingsplan wordt gevormd door het Eernewoudster
Wijd dat opnieuw een open verbinding zal verkrijgen met het buitenwater. Het ligt
t +a£ T t eig©nlijkie watersportakkommodatie met jachthavens en dergelijke
g het bestaande dorp aan te bouwen en de zuidoevers van het Eernewoudster Wijd
te gebruiken voor de zomerakkommodatie met kampeerterreinen, bungalows en dergeliike
Bij de buurtschap De Veenhoop is ook door de Provinciale Planologische Dienst reeds
on wikkeling van jachthavenakkommodatie voorgesteld. Wij nemen deze suggestie
gaarne over, met dien verstande, dat wij deze kleine buurtschap zien als een
WaterSp0rtkern waarin wel een ruime jachthavenakkommodatie beschikbaar
bouwerijen Waar m°et WOrden ê:edach"fc aan winterberging of boten-
In het oostelijke plassengebied heeft Bergum reeds een eigen jachthaven. Uitgaande
van een vrij belangrijke uitbreiding van Bergum in oostelijke richting lijïïhÏÏ ons
S wenst de verdere ontwikkeling van Bergum als watersportcentrum duidelijk te
volledig tl °eV®r,Van Bergumermeer. Het bestaande watersportcentrum met
d !!f,f 7° f gelegen aan het Prinses Margriet kanaal kan worden aangevuld
door een secundair steunpunt op de meeroever.
- Bij de plaats -