Het uitzicht op het plassenlandschap is voor de oeverrekreatie van groot "belang. Bewegende zeilbootjes zijn hier als stoffering zeer aantrekkelijk. Het direkte kontakt van de landrekreatie met de plasranden kan echter beperkt blijven, mits de desbetreffende gedeelten dan ook voortreffelijk voor de oeverrekreatie worden ingericht. Wij denken daarbij niet zozeer aan gebouwde voorzieningen, alswel aan het aanleggen van aantrekkelijke ligweiden en oeverstranden. Een aantal van deze voor vrij druk bezoek in te richten oeverstroken is op de kaart aangegeven. Het klimaat van Nederland is in het algemeen voor landrekreatie betrekkelijk weinig geschikt. Dit geldt zeker niet in mindere mate voor Friesland. O^k bij mooi helder weer komt toch vaak een straffe wind voor, die naar luwte doet ver langen. Zoveel te meer is dit het geval op de vele dagen dat de zon geheel of gedeeltelijk verstek laat gaan en wolken of regen de vreugde van het buitenver blijf temperen. Bossen op zandgronden zijn voor de rekreatie zo bizonder aan trekkelijk omdat zij altijd bescherming geven tegen de wind en zelfs bij regen achtig weer nog een vrij droge grond bieden. Om het polderlandschap met zijn plassen ©n broeklanden voor de rekreatie aan trekkelijk te maken is dan ook allereerst een intensieve beplanting en soms ook enige grondverbetering noodzakelijk. Slechts dan zal het mogelijk zijn prettig te wandelen, te fietsen en te verpozen. In deze opsomming is het autorijden met op zet weggelaten. Het onderhavige gebied leent zich niet voor pleziertochten per auto. Daarvoor is het veel te klein. Bovendien zal het ook om diverse andere redenen nauwelijks mogelijk zijn om autowegen op zodanige schaal in het Friese landschap te introduceren, dat zij een belangrijke rekreatieve funktie kunnen vervullen. Een gelukkige uitzondering kan de nieuw aan te leggen rijverbinding zijn, die van Bergum uit noordelijk langs het Bergumermeer naar Eestrum en ver der zal worden geleid. Ook zal de grote autoweg die langs Drachten naar Leeuwarden is ontworpen, plaatselijk een prachtig uitzicht op het Friese plassenlandschap kunnen bieden. Wel zal in toenemende mate van de auto gebruik worden gemaakt om zich van de woonplaats naar het rekreatieterrein te begeven. Alle enigszins belangrijke uitspanningenoeverstranden en dergelijke moeten dan ook voor het autoverkeer worden ontsloten. Behalve een eenvoudige toegangsweg is vooral een ruime parkeer gelegenheid noodzakelijk. Rekreatiestroken. Wandelen en fietsen is als zodanig een aktieve vorm van rekreatie, waarbij echter niet uit het oog mag worden verloren, dat verreweg het grootste gedeelte van de rekreatie-uren met spelen of rustig verpozen wordt doorgebracht. Wij menen dan ook, dat de landrekreatie in het plassengebied het beste wordt gediend door het aanleggen van langgerekte rekreatiestroken met flinke, vrij toegankelijke bermen. Om de gedachte te bepalen zou een dergelijke rekreatiestrook kunnen bestaan uit een ruim fietspad, met aan weerszijden 20 S, 30meter brede bermen, met een voetpad en een afwisselende en luwte gevende beplanting. Op regelmatige afstanden moet langs deze rekreatieroute iets te beleven zijn, bijvoorbeeld een opgaand bosje, een aantrekkel i jke "voenplas (gelegenheid tot hengelen!), de nabijheid van een meer enz. Daar worden dan telkens kleine picknickplaatsjes ingericht met enkele eenvoudige houten banken. De onderlinge afstanden tussen deze picknickplaatsjes, die de rekreatiestrook als mijlpalen begeleiden, zullen uiteraard in de nabij heid van de steden en dorpen kleiner moeten zijn dan verder weg in het open landschap. Men realisere zich dat bij afstanden van cirka 1000 meter de wandelaar elke 15 A 20 minuten en de rustige fietser elke 5 minuten zulk een "mijlpaal" ontmoet en deze dan als een kleine gebeurtenis ervaart. Bij het inrichten van de rekreatiestrook en met name voor de keuze van de "mijl palen" zal vanzelfsprekend gebruik worden gemaakt van hetgeen de natuur biedt. Waar de natuur te kort schiet zal menselijke vindingrijkheid te hulp moeten komen. - Een voorbeeld -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1964 | | pagina 51