Het uitzicht op het plassenlandschap is voor de oeverrekreatie van groot "belang.
Bewegende zeilbootjes zijn hier als stoffering zeer aantrekkelijk. Het direkte
kontakt van de landrekreatie met de plasranden kan echter beperkt blijven, mits
de desbetreffende gedeelten dan ook voortreffelijk voor de oeverrekreatie worden
ingericht. Wij denken daarbij niet zozeer aan gebouwde voorzieningen, alswel
aan het aanleggen van aantrekkelijke ligweiden en oeverstranden. Een aantal van
deze voor vrij druk bezoek in te richten oeverstroken is op de kaart aangegeven.
Het klimaat van Nederland is in het algemeen voor landrekreatie betrekkelijk
weinig geschikt. Dit geldt zeker niet in mindere mate voor Friesland. O^k bij
mooi helder weer komt toch vaak een straffe wind voor, die naar luwte doet ver
langen. Zoveel te meer is dit het geval op de vele dagen dat de zon geheel of
gedeeltelijk verstek laat gaan en wolken of regen de vreugde van het buitenver
blijf temperen. Bossen op zandgronden zijn voor de rekreatie zo bizonder aan
trekkelijk omdat zij altijd bescherming geven tegen de wind en zelfs bij regen
achtig weer nog een vrij droge grond bieden.
Om het polderlandschap met zijn plassen ©n broeklanden voor de rekreatie aan
trekkelijk te maken is dan ook allereerst een intensieve beplanting en soms ook
enige grondverbetering noodzakelijk. Slechts dan zal het mogelijk zijn prettig te
wandelen, te fietsen en te verpozen. In deze opsomming is het autorijden met op
zet weggelaten. Het onderhavige gebied leent zich niet voor pleziertochten per
auto. Daarvoor is het veel te klein. Bovendien zal het ook om diverse andere
redenen nauwelijks mogelijk zijn om autowegen op zodanige schaal in het Friese
landschap te introduceren, dat zij een belangrijke rekreatieve funktie kunnen
vervullen. Een gelukkige uitzondering kan de nieuw aan te leggen rijverbinding
zijn, die van Bergum uit noordelijk langs het Bergumermeer naar Eestrum en ver
der zal worden geleid. Ook zal de grote autoweg die langs Drachten naar Leeuwarden
is ontworpen, plaatselijk een prachtig uitzicht op het Friese plassenlandschap
kunnen bieden.
Wel zal in toenemende mate van de auto gebruik worden gemaakt om zich van de
woonplaats naar het rekreatieterrein te begeven. Alle enigszins belangrijke
uitspanningenoeverstranden en dergelijke moeten dan ook voor het autoverkeer
worden ontsloten. Behalve een eenvoudige toegangsweg is vooral een ruime parkeer
gelegenheid noodzakelijk.
Rekreatiestroken.
Wandelen en fietsen is als zodanig een aktieve vorm van rekreatie, waarbij echter
niet uit het oog mag worden verloren, dat verreweg het grootste gedeelte van de
rekreatie-uren met spelen of rustig verpozen wordt doorgebracht. Wij menen dan
ook, dat de landrekreatie in het plassengebied het beste wordt gediend door het
aanleggen van langgerekte rekreatiestroken met flinke, vrij toegankelijke bermen.
Om de gedachte te bepalen zou een dergelijke rekreatiestrook kunnen bestaan uit
een ruim fietspad, met aan weerszijden 20 S, 30meter brede bermen, met een voetpad
en een afwisselende en luwte gevende beplanting. Op regelmatige afstanden moet
langs deze rekreatieroute iets te beleven zijn, bijvoorbeeld een opgaand bosje,
een aantrekkel i jke "voenplas (gelegenheid tot hengelen!), de nabijheid van een
meer enz. Daar worden dan telkens kleine picknickplaatsjes ingericht met enkele
eenvoudige houten banken. De onderlinge afstanden tussen deze picknickplaatsjes,
die de rekreatiestrook als mijlpalen begeleiden, zullen uiteraard in de nabij
heid van de steden en dorpen kleiner moeten zijn dan verder weg in het open
landschap. Men realisere zich dat bij afstanden van cirka 1000 meter de wandelaar
elke 15 A 20 minuten en de rustige fietser elke 5 minuten zulk een "mijlpaal"
ontmoet en deze dan als een kleine gebeurtenis ervaart.
Bij het inrichten van de rekreatiestrook en met name voor de keuze van de "mijl
palen" zal vanzelfsprekend gebruik worden gemaakt van hetgeen de natuur biedt.
Waar de natuur te kort schiet zal menselijke vindingrijkheid te hulp moeten komen.
- Een voorbeeld -