Voorstal tot regeling van de bedieningstijden van de pont naar de Bird, en tot "benoeming van een pontwachter in vaste dienst. De heer Hondoma zegt, dat het een ieder nu wel duidelijk moet zijn, dat aan het verzoek om langere openstelling van de pont niet kan worden voldaan. Wij zouden allen gaarne de pont langer openstellen, maar de financiële toe stand laat dit helaas niet toe- Spreker constateert een kloof tussen de Bird- "bewonors enerzijds cn burgemeester en wethouders en de raad anderzijds. Hij vraagt of er ook een onderzoek is ingesteld naar de mogelijkheid om de dag openstelling met een uur in te korten terwille van de verlenging van de avond dienst met een uur, zulks in het belang van het bezoeken van vergaderingen e.d. door de Birdbewcners. Be heer Elsenga bepleit verlenging van de dienst met een uur gedurende de zomermaanden","bijvoorbeeld van 1 mei tot 1 oktober, met welk uur de dienst ge durende de overige maanden zou kunnen worden verkort. Be heer Van do Lageweg zegt, dat de Birdbewoners zich zeer gekrenkt gevoelen. Financieel "zit het misschien wel wat moeilijk voor de gemeente om direct maar tot een ideale oplossing te komen, maar waar een wil is, is een weg. Het isole ment van do boeren in de Bird is niet aan de schuld van de gemeente te wijten. Be provincie heeft met de aanleg van het Prinses Margrietkanaal de Birdbewoners in een geïsoleerde positie gebracht. Haar zijn mening dient het gemeentebestuur de provincie aan te spreken voor dekking van de meerdere pontkosten. Be provin cie is daartoe zedelijk verplicht. Hij acht het niet bevredigend, dat er geen betere oplossing van dit probleem kan komen. Be heer Sjoerdsma betoogt, dat hij gaarne de pont 24 uren zou willen open stellen, als dit financieel mogelijk sou zijn. Be heer Van de Lageweg zegt; Waar een wil is, is een weg, maar laat hij dan die weg maar aanwijzen. Bij het onderzoek door de Financiële Commissie van de begroting 1964, waarbij de heer Van de Lageweg aanwezig wasis toch gebleken, dat er geen cent meer uit de be groting te halen was. Mevrouw 5?ijkstra oppert het idee van een vaste oeververbinding door middel van een tunnel onder het kanaal. Als dat mogelijk zou zijn, was men ook van alle hinder als gevolg van ijsgang e.d. bevrijd. Waar spreekster nog niet over gegevens beschikt betreffende de aanlegkosten van een dergelijke tunnel, kan zij op dit moment nog niet beoordelen, of deze tunnelbouw voor de gemeente fi nancieel haalbaar zal zijn. Be voorzitter zegt, dat de heer Sjoerdsma het gevoelen van burgemeester en wethoudeiTleel "goed heeft vertolkt; ook het college zou gaarne zien, dat de pont dag en nacht bediend zou kunnen worden. Spreker gelooft voorts, dat de ge meente boter een dag- en nachtbediening, zo nodig met 3 ponten zou kunnen be werkstelligen, dan tot turnelaanleg overgaan, omdat dit laatste veel duurder zou zijn. Als wij goed in het geld zaten, was de oplossing niet zo moeilijk. Be uitgaven voor deze pont kunnen niet hoger gesteld worden. Er zijn tenslotte grenzen. Als mon ziet, hoe er gescharreld moet worden voor enige honderden guldens om bijvoorbeeld een sloot op te schonen en een puinhoop in Roordahui- zum op te ruimen, terwijl wij anderzijds uit onze armoede f 34«000,uitgeven voor een nieuwe pontmotor, bij een begrotingstekort van rond f 100.C00,dan is deze grens ton aanzien van de pontkosten thans wel bereikt. Be openstelling van de pont is zeer uitvoerig besproken met het waterschapsbestuur en de pont wachters, nadat de vakorganisatie hierover geadviseerd heeft. In de huidige regeling zijn enkele rustpauzen voor de pontwachters opgenomen. Sociaal gezien moeten de pontwachters toch enkele rustpauzen hebben. Wanneer zij naast hun lange dagtaak zich ook nog vier avonden per week gedurende één uur voor be diening van de pont bescl.ikbaar stellen, dan is dit een loyale houding. Er is neg enige druk op hen uitgeoefend voor bediening op de overige avonden, hoewel v/ij dit uix sociale overwegingen niet hadden mogen doen. Voorts hebben wij aan het vateischap en de pontwachters de regeling van de schafttijden overgelaten. Be gemeente stolt de pont voor de avonddienst gratis beschikbaar, wat toch eigenlijk ook eon bijdrage betekent. Wij zouden inderdaad bij de provincie kunnen aankloppen voor dekking van de meerdere pontkosten. Maar daarin ziet spreker geen heil, omdat de provincie de konsekwenties van een toezegging ten aanzien van soortgelijke andere gevallen in de provincie niet zal kunnen aan vaard en - Mevrouw Kuiper -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1964 | | pagina 9