4» Voorstel tot overname in eigendom, "beheer en onderhoud van de weg door het Zuiderend. Aan de gemeenteraad. No. 7163. Grouw, 5 januari 1966. Omstreeks 1920 heeft het waterschap "de Leppedijk" onder meer de weg door het z.g. Zuiderend aangelegd, welke aanvankelijk een verbinding vormde tussen de weg Grouw-Irnsum en Akkrum. De aanleg van deze weg was noodzakelijk, omdat door de afsluiting der opvaarten boerderijen ter plaatse bijna alle hun waterweg verloren. Hoewel de weg in hoofdzaak moet worden gezien als een ontslui- tingsweg voor bedoelde boerderijen, kreeg hij met de toeneming van het verkeer in zekere mate ook een interlokale functie. Aan dit laatste kwam evenwel een einde bij de totstandkoming van het Prinses-Margriet kanaal, dat de weg in twee delen splitste. Door deze doorgraving degra deerde het in deze gemeente gelegen gedeelte - ter lengte van ongeveer 2 km - tot een doodlopende weg, die voor het doorgaande verkeer geen enkele betekenis meer heeft. De ingelanden van het waterschap hebben niet alleen de kosten van aanleg volledig moeten betalen, maar tot op dit moment ook de jaarlijkse ond erhoud sko s t en Het waterschap heeft het onderhoud altijd als een zware en tevens als een onbillijke last gevoeld, enerzijds omdat de kosten voortdurend stegen en het waterschap niet over personeel en outillage beschikte, anderzijds omdat de ingelanden behalve in de waterschapslasten door de gemeente in de straatbelasting werden aangeslagen en wel op dezelfde voet als de grondeigenaren, die nimmer iets voor aanleg en onderhoud van wegen betaalden. In verband met een en ander heeft het waterschapsbestuur in de afgelopen jaren herhaalde malen getracht, de eigendom en het onderhoud van de weg op de gemeente af te wentelen. Wij kunnen voor het streven van het waterschap, vooral in de huidige tijdsomstandigheden alleszins begrip hebben. Immers het water schap is in feite een doelcorporatie, die primair de regeling van de waterstand beoogt. In principe kan men stellen, dat het onderhoud van een openbare weg, als hoedanig de v/eg door het Zuiderend moet worden aangemerkt, moet worden bekostigd door hen, die van de Y/eg gebruik ma ken. En aangezien vrijv/el iedereen zulks kan doen, zou elke weggebrui ker moeten v/orden aangeslagen. En juist hiervoor ontbreekt bij het wa terschap de mogelijkheid, omdat het slechts een greep heeft op de be trokken ingelanden. De conclusie ligt derhalve voor de hand, dat openbare wegen be horen te worden onderhouden door openbare lichamen, die tot een meer algemene belastingheffing bevoegd zijn. Voor minder belangrijke wegen zijn dit de gemeenten. Bovendien mag niet voorbij worden gezien, dat in de aanleg van nieuwe ontsluitingswegen - wij wijzen in dit verband op de J.W.de Vis serwei - in de laatste jaren belangrijke bijdragen van derden worden GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW - ontvangen -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1966 | | pagina 43