- 2 - De heren Smeets en Van Doom achten het van belang, dat met het oog op het verzekeren van een goede rechtspositie van het personeel tevoren contact wordt opgenomen met de Pensioenraad over de mogelijkheid van pensionering op basis van de Pensioenwet. De secretaris meent zich te herinneren, dat de minister het diploma voor maatschappelijk Werk indertijd tot de minder zware diploma's heeft gerekend en dat daarom een lagere vergoeding is vastgesteld. Spreker vraagt, of het thans een haalbare trek is, de vergoeding op f312,te stellen. De heren Sneets en Van Doorn zeggen, dat dit stellig het geval is. De vergadering gaat er mede akkoord de vergoeding voorlopig op f 258, te handhaven, omdat de fünctie momenteel niet bezet is. Zo nodig zal bij een volgende wijziging met een verhoging der vergoeding rekening worden gehouden. De heer Smeets vraagt, of er nog ambtenaren zijn, die benadëfel worden door de nieuwe 12$-regeling voor het genot van woning. De secretaris antwoordt, dat dit niet het geval is, omdat betrokkenen kun nen volstaan met een korting conform de huurwaarde ingevolge de loon- en in komstenbelasting, welke lager ligt dan 12$ van het salaris. De vergadering gaat hierna met het voorstel akkoord. l+. Voorstel tot vaststelling van een nieuwe bezoldigingsverordening voor de schoolschoonmaaksters De heer Smeets geeft te kennen, dat in een der vorige vergaderingen ge sproken is over de mogelijkheid de bezoldiging te regelen op basis van het uurloon voor de rijkswerkvrouwen. Spreker kan begrip opbrengen voor de voor gestelde vergoeding per lokaal, maar hij zou toch gaarne worden geïnformeerd, of bij de vaststelling van de lokaalvergoeding nog rekening is gehouden met bedoeld uurloon. De voorzitter antwoordt, dat het moeilijk is, een parallel te trekken met de rijkswerkvrouwen, omdat deze veelal in ploegverband werken en exact kan worden vastgesteld, wat elke werkvrouw presteert. De schoolschoonmaaksters werken echter zelfstandig. De ene schoonmaakster werkt vlug, de andere traag. Het gevolg hiervan is, dat naar uurloon gerekend, de vlugste werkster op f 5,30 per uur komt en de traagste op f 1 ,- per uur. Bij afstemming op de norm voor de rijkswerkvrouwen - f 2,81+ per uur - zou de trage werkster een verhoging moeten krijgen van f 1 ,81+ per uur, terwijl de vlugge werkster een verlaging zou moeten accepteren van f 2,1+6 per uur. Dit acht het gemeentebestuur onbillijk.temeer ook omdat omtrent de taakvervul ling nimmer klachten zijn ingekomen. Ila deze toelichting gaat de vergadering met het voorstel akkoord. 5Voorstel tot vaststelling van nieuwe salarisschalen voor enkele ambtenaren over de perioden 1 juli 1961+ t/m 31 december 1961+1 januari 1985 t/m 30 ,iuni 1965 en 1 juli 1965 t/m 31 december 1965. De voorzitter merkt op, dat het gemeentebestuur een zware strijd met de minister heeft gevoerd omtrent de bezoldiging van de commies A, de commies en de adjunct-commies A. Gedurende een lange reeks van jaren heeft de minister geen enkel bezwaar geopperd tegen gelijkschakeling van de gemeentelijke commies met die van het rijk. In de loop van het vorige jaar evenwel rezen bij de minister tegen deze gelijkschakeling bedenkingen. Tot grote verbazing van het gemeentebestuur zijn thans van gedeputeerde staten nieuwe tcetsingsnormen betreffende het salaris van de functies van 1e, 2e, 3e en 1+e ambtenaar ontvangen, die handhaving van de commies en de adjunct commies A op de norm van dezelfde rang bij het rijk mogelijk maken. De vergadering spreekt zijn instemming uit met de nieuwe situatie en gaat vervolgens met het voorstel akkoord. - Hierna -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1966 | | pagina 35