- 2 -
De heren Smeets en Van Doom achten het van belang, dat met het oog op
het verzekeren van een goede rechtspositie van het personeel tevoren contact
wordt opgenomen met de Pensioenraad over de mogelijkheid van pensionering op
basis van de Pensioenwet.
De secretaris meent zich te herinneren, dat de minister het diploma voor
maatschappelijk Werk indertijd tot de minder zware diploma's heeft gerekend
en dat daarom een lagere vergoeding is vastgesteld. Spreker vraagt, of het
thans een haalbare trek is, de vergoeding op f312,te stellen.
De heren Sneets en Van Doorn zeggen, dat dit stellig het geval is.
De vergadering gaat er mede akkoord de vergoeding voorlopig op f 258,
te handhaven, omdat de fünctie momenteel niet bezet is. Zo nodig zal bij een
volgende wijziging met een verhoging der vergoeding rekening worden gehouden.
De heer Smeets vraagt, of er nog ambtenaren zijn, die benadëfel worden door
de nieuwe 12$-regeling voor het genot van woning.
De secretaris antwoordt, dat dit niet het geval is, omdat betrokkenen kun
nen volstaan met een korting conform de huurwaarde ingevolge de loon- en in
komstenbelasting, welke lager ligt dan 12$ van het salaris.
De vergadering gaat hierna met het voorstel akkoord.
l+. Voorstel tot vaststelling van een nieuwe bezoldigingsverordening voor de
schoolschoonmaaksters
De heer Smeets geeft te kennen, dat in een der vorige vergaderingen ge
sproken is over de mogelijkheid de bezoldiging te regelen op basis van het
uurloon voor de rijkswerkvrouwen. Spreker kan begrip opbrengen voor de voor
gestelde vergoeding per lokaal, maar hij zou toch gaarne worden geïnformeerd,
of bij de vaststelling van de lokaalvergoeding nog rekening is gehouden met
bedoeld uurloon.
De voorzitter antwoordt, dat het moeilijk is, een parallel te trekken met
de rijkswerkvrouwen, omdat deze veelal in ploegverband werken en exact kan
worden vastgesteld, wat elke werkvrouw presteert.
De schoolschoonmaaksters werken echter zelfstandig. De ene schoonmaakster
werkt vlug, de andere traag. Het gevolg hiervan is, dat naar uurloon gerekend,
de vlugste werkster op f 5,30 per uur komt en de traagste op f 1 ,- per uur.
Bij afstemming op de norm voor de rijkswerkvrouwen - f 2,81+ per uur - zou
de trage werkster een verhoging moeten krijgen van f 1 ,81+ per uur, terwijl de
vlugge werkster een verlaging zou moeten accepteren van f 2,1+6 per uur. Dit
acht het gemeentebestuur onbillijk.temeer ook omdat omtrent de taakvervul
ling nimmer klachten zijn ingekomen.
Ila deze toelichting gaat de vergadering met het voorstel akkoord.
5Voorstel tot vaststelling van nieuwe salarisschalen voor enkele ambtenaren
over de perioden 1 juli 1961+ t/m 31 december 1961+1 januari 1985 t/m 30 ,iuni
1965 en 1 juli 1965 t/m 31 december 1965.
De voorzitter merkt op, dat het gemeentebestuur een zware strijd met de
minister heeft gevoerd omtrent de bezoldiging van de commies A, de commies en
de adjunct-commies A.
Gedurende een lange reeks van jaren heeft de minister geen enkel bezwaar
geopperd tegen gelijkschakeling van de gemeentelijke commies met die van het
rijk. In de loop van het vorige jaar evenwel rezen bij de minister tegen deze
gelijkschakeling bedenkingen.
Tot grote verbazing van het gemeentebestuur zijn thans van gedeputeerde
staten nieuwe tcetsingsnormen betreffende het salaris van de functies van 1e,
2e, 3e en 1+e ambtenaar ontvangen, die handhaving van de commies en de adjunct
commies A op de norm van dezelfde rang bij het rijk mogelijk maken.
De vergadering spreekt zijn instemming uit met de nieuwe situatie en gaat
vervolgens met het voorstel akkoord.
- Hierna -