- 6 -
De heer Moedt dankt de voorzitter voor deze uiteenzetting. Hij kan zich
nu wel met het voorstel verenigen.
De heer Prange vraagt hoofdelijke stemming.
Hierna wordt het voorstel aangenomen met 10 tegen 3 stemmen. Tegen het
voorstel stemmen de heren Prange, Hettinga en Van de Lageweg.
11Voorstel tot aanschaffing van een nieuwe vrachtauto voor de dienst van ge
meentewerken.
De heer Moedt zegt er alle begrip voor te hebben, dat de dienst gemeente
werken over een goede vrachtwagen moet kunnen beschikken. Bij het lezen van
de toelichting zijn bij spreker echter meerdere vragen gerezen onder meer:
wordt er mechanisch geladen, is deze auto werkelijk nodig en waarvoor wordt
zij gebruikt. Een expertise-rapport van de A.N.W.B. is gevraagd, maar nog niet
verschenen. Desondanks komt het college met een voorstel voor aankoop van een
nieuwe wagen, wat hem zeer bevreemdt. Spreker vindt voorts de afschrijvings
termijn van de oude wagen te lang. Blijkbaar is er maar bij een firma een
aanbieding gevraagd, omdat hij maar een offerte bij de stukken heeft aange
troffen. Voorts wordt in het voorstel niet over de mogelijkheid tot inruil
gesproken. Het is eigenaardig, dat in de gemeentebegroting, waar normaal geen
speld tussen te krijgen is, thans nog f 2500^,beschikbaar is, welk bedrag
volgens de toelichting op het hekkelwerk kan worden bespaard. Hoe kan dit?
Een en ander maakt het voorstel onduidelijk en niet voldoende gemotiveerd.
Hij adviseert burgemeester en wethouders het voorstel in te trekken en met een
nieuw, meer gemotiveerd, voorstel te komen.
De heer Vledder informeert naar het expertiserapport.
De heer Prange wil graag ook eens de verdediging van een voorstel door een
der wethouders horen.
Mevrouw Spijkstra merkt op, dat de vorige auto veel te hoog was, wat veel
ongerief voor het personeel veroorzaakte. Bij de stukken is thans een folder
gevoegd, waaruit wij dit kunnen zien. Deze auto is echter ook nog hoog.
De voorzitter antwoordt, dat de wagen inderdaad wel wat hoog is. Dit is
jammer, omdat er niet mechanisch geladen wordt. Dit zou veel te duur worden.
De aan te kopen wagen moet dienen voor het vervoer van zand, stenen, tonnen,
vuilnisemmers, enz., materialenvervoer dus in de ruimste zin. Het expertise
rapport is helaas nog niet verschenen. De expert van de A.N.W.B. kon niet
eerder komen dan 12 oktober. Dat wij desondanks toch dit voorstel in behande
ling brengenkomt door de omstandigheiddat er onder het personeel enkele
voldoende deskundigen zijn, die kunnen oordelen over de vraag of deze wagen
vernieuwd dan wel vervangen moet worden. De wagen is vooral motorisch een zwak
kind geweest. De hoedanigheid van deze wagen heeft er toe geleid, dat ter ver
mijding van de slechte J.W.de Visserwei, een omweg wordt gemaakt langs betere
wegen. In 1962, 1963 en 196U was de gemeente genoodzaakt de afschrijvingster
mijn te verlengen om de begrotingspositie te redden, wat economisch niet ver
antwoord was. De afschrijvingstermijn is op 7 jaar gesteld, wat te lang is en
beperkt moet worden tot hooguit 5 jaar. In de toekomst kan niet weer zo gehan
deld worden. De reden, dat wij slechts van één dealer offerte hebben gevraagd,
is gelegen in ons streven om bij de dienst gemeentewerken ten aanzien van het
autopark over te schakelen op één merk en op dat merk, waarvan het fabrikaat
zijn diensten aan de gemeente heeft bewezen. Het personeel kan daardoor ver
trouwd geraken met één bepaald merk. De inruilwaarde zal afhankelijk zijn van
een expertiserapport. Burgemeester en wethouders hebben hieromtrent minimale
verwachtingen. De besparing op de post hekkelwerk is een plotselinge meevaller.
De begrotingspost bleek achteraf te hoog te zijn uitgetrokken. Aanvankelijk
moesten wij rekening houden met eventuele overneming - nog dit jaar - van wegen
in het ruilverkavelingsgebied inclusief het hekkelwerk. Dit is niet geschied
en zal wel in het volgende jaar plaats hebben. Spreker zou het betreuren, wan
neer de raad zou besluiten de beslissing hieromtrent uit te stellen tot de
- volgende -