Zoals gezegd vraagt de stichting voor 1967 een verhoging tot 30 cent per in
woner. Met dit bedrag zal zij echter niet kunnen rondkomen, omdat de gemeente
Haskerland inmiddels heeft doen weten, dat zij uit de stichting treedt. Rekening
houdend met dit feit, zou het subsidie voor 1967 van de overblijvende gemeenten ge
steld moeten worden op rond UU cent per inwoner, hetgeen uit het volgende over
zichtje moge blijken.
Bijdragen gemeenten volgens begroting 19^7 van de stichting f. 2750.-
Nadelig saldo f. 7025,-
Totale behoefte aan bijdragen gemeenten f. 9775.-
per inwoner zonder Haskerland f.9775 22273 f.0,Uit rond.
Onder de thans bekende financiële omstandigheden van de gemeente achten wij
een blijvende verhoging van het subsidie tot 30 cent per inwonerneerkomende op een
extra last van rond f.1870.- onaanvaardbaar.
Evenwel voert het naar onze mening ook te ver, de deelneming aan de stichting,
welke zeker een nuttig effect kan sorteren, op grond van de aangegeven kostenstijging
abrupt te beëindigen.
In verband hiermede gaan onze gedachten uit naar een eenmalige verhoging van
het subsidie voor 1967 met 20 cent per inwoner, waarbij als voorwaarde ware te stel
len, dat de stichting op korte termijn tot een goede afbakening van haar taken en
tot een andere, gezonde financiële opzet komt.
Eet wil ons namelijk voorkomen, dat het mogelijk moet zijn, dat onderzoekingen,
die speciaal gericht zijn op de belangen van een bepaalde gemeente, ook geheel door
die gemeente worden gedragen. De door de gemeenten te leveren bijdragen zullen dan
gesplitst kunnen worden in een algemeen subsidie en een doelsubsidie. Op deze wijze
handelend zal de financiële steun voor de gemeenten naar ons gevoelen beter aanvaard
baar worden.
Wij stellen u in verband met het bovenstaande voor het subsidie uit de gemeente
kas aan de onderhavige stichting voor het jaar 1967 "te verhogen met 20 cent per in
woner en daartoe te nemen een besluit, waarvan het concept bij de raadsstukken ter
inzage ligt.
Burgemeester en wethouders van Idaarderadeel
KoJ.Vrijling burgemeester.
DSmits
secretaris.