- 5 -
Geen zinnig mens in deze raad zal het toch in zijn hoofd halen om dit te ont
kennen. Er is dus wel degelijk sprake van gemeentebelangen en als zodanig
is een openbare discussie over het tot dusver gevoerde beleid door het be
stuur van het Recreatieoord alleszins gerechtvaardigd.
Dat daarbij bepaalde leemten in de bedrijfsvoering niet genoemd zouden mo
gen worden zou getuigen van onoprechtheid.
b. Dat de rekeningen van de Stichting Recreatieoord zo spoedig mogelijk dienen
te worden vastgesteld, is alleen maar in het belang van het bestuur van deze
Stichting.
Immersmet de vaststelling van de rekening wordt in feite aan het bestuur
decharge verleend voor het tot dusver gevoerde beleid.
De motie-Prange stelt geen schuldvraag met betrekicing tot de achterstand in
de vaststelling van de rekeningen.
Dit sluit uiteraard niet uit, dat bepaalde personen of instellingen door de
ze motie zich wel schuldig kunnen voelen aan de geconstateerde achterstand.
c. De motie constateert, dat de rekeningen van de Stichting boekhoudkundig in
orde zijn bevonden.
Men kan zich afvragen of iemand in deze raad het hiermede oneens kan zijn.
Slechts ten aanzien van het financieel-economisch beleid wordt kritiek ge
leverd.
Immers, iedere zaak; die begint heeft aanloopkosten. Zo ook ons recreatieoord
Het getuigt van een goed financieel-economisch beleid indien de aanloopkos
ten van jaar tot jaar worden geactiveerd en ook de afschrijving hierop als
kostprijselement wordt ingecalculeerd bij de tariefstelling.
Hiermede wordt bereikt, dat de toerist van heden niet profiteert ten koste
van de toerist van morgen. Men komt tot een evenredige verdeling van de
aanloopkosten
Voorts wordt op deze wijze niet een geflatteerd gunstig beeld van rekening
en begroting van het recreatieoord bewerkstelligd, wat van funeste invloed
kan zijn op de beslissingen van degenen die met de bedrijfsvoering zijn be
last en tevens de taak van de toezichthouders bemoeilijkt.
Tenslotte wordt op deze wijze de continuiteit in de bedrijfsvoering niet on
nodig in gevaar gebracht.
Dit laatste is met name het geval, wanneer van de afschrijvingen een sluit
post wordt gemaakt en men genoodzaakt wordt er mee te schuiven, zoals bij
ons recreatieoord.
Dit is geen academische benadering, noch theoretische probleemstelling, maar
een weergave van de meest elementaire financieel economische regels uit de
praktijk van iedere dag.
Daarbij is het niet nieuw, dat ook ter dekking van aanloopkosten hetzij van
jaar tot jaar, hetzij ineens leningen kunnen worden afgesloten, desnoods on
der gemeentegarantie, tenzij overheidsinstanties gespeend zijn van enig
financieel-economisch inzicht en zuiver administratief tewerk wensen te gaan
Uiteraard gaan deze regels niet op, wanneer de bedrijfsvoering geen enkel
perspectief biedt en er bij reële calculatie steeds een begrotingstekort
zal blijven bestaan
Het enige alternatief is dan, dat men zal moeten gaan subsidiëren.
Wij hebben beluisterd, dat dit voor het recreatieoord niet in de bedoeling
ligt.
Gezien de vermenging van functies en om de schijn van subjectieviteit te ver
mijden raadt Gemeentebelangen de bemoeienissen van een onafhankelijk
financieel-economische deskundige aan.
Goede raad wordt kennelijk niet gewaardeerd.
Met betrekking tot het voorstel van burgemeester en wethouders zij het vol
gende opgemerkt:
Herhaaldelijk ismet name door de ondertekenaars van het onderhavige voor
stel gesteld, dat een financiële commissie in deze gemeente geen beleidsorgaan
is. Deze commissie had zich dan ook kunnen beperken tot de zuiver boekhoudkun
dige controle van de rekeningen.
- Een controle -