- 2 - Is er geen grootste fractie dan loten de fracties met de meeste en tevens een gelijk aantal leden. Door de overige fracties wordt geloot om de resterende zitplaatsen. De leden van de betreffende fractie bepalen zelf, in welke volgorde zij onderling de zetels zullen innemen. Artikel Ik. In dit artikel is bepaald, dat de voorzitter de vergadering sluit, wanneer het quorum niet meer aanwezig is. Het bestaande reglement zwijgt hier over. Artikel 15Dit artikel opent de mogelijkheid, hetzij op voorstel van de voor zitter, hetzij op voorstel van drie raadsleden, de vergadering wegens tijdge brek te verdagen. Artikel 16. Zoals u bekend isis buiten het bestaande reglement om, de prak tijk van de rondvraag ontstaan. Onzes inziens kleven aan deze praktijk bezwaren. In meerdere gevallen wordt de voorzitter geconfronteerd met een probleem, dat tot de beleidssfeer van het college behoort. De voorzitter zal dan moeten antwoorden zonder dat hij de me ning van de wethouders kent. Veelal moet het antwoord zich dan beperken tot een toezegging, om de aangelegenheid in het college te bespreken of een onder zoek in te stellen. Wil men ingelicht worden over bepaalde zaken, die vreemd zijn aan de orde van de dag, dan kan men het antwoord onzes inziens beter en meer volledig verkrij gen via de mogelijkheid van het schriftelijk stellen van vragen dan wel via het in het nieuwe reglement geïntroduceerde recht van interpellatie. Meerdere gemeenten zijn er in verband met het vorenstaande toe overgegaan, de rondvraag af te schaffen. Het nieuwe artikel 16 is daartoe strekkende. Artikel 17» In dit artikel is uitvoeriger geregeld, wat de notulen moeten in houden. Ook hier is aansluiting gezocht bij de gevestigde praktijk. Artikel 18. In het vigerende reglement komt nog de verouderde bepaling voor, dat de notulen door de secretaris worden voorgelezen. Sedert lange tijd worden de notulen echter vermenigvuldigd en tevoren aan de raadsleden toegezonden. Artikel 18 beoogt deze praktijk te bestendigen. Artikel 21Dit artikel regelt de indiening van voorstellen, welke vreemd zijn aan de orde van de dag. Zij moeten 5 x 2k uur tevoren schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend. Om in behandeling te komen, behoren zij 5f onder tekend te zijn door tenminste drie raadsleden of door tenminste twee andere raadsleden worden ondersteund. Dit laatste is geschied, om te voorkomen, dat alle mogelijke voorstellen worden ingediend, die toch geen schijn van kans hebben en de raad alleen maar onnodig ophouden. Artikel 23 en 2k. Het bestaande reglement zwijgt over de verdaging van een aan de orde gesteld onderwerp tot een volgende vergadering. De onderhavige artikelen beogen in dit verzuim te voorzien. Artikel 25In dit artikel is de rantsoenering van de spreektijd nader gere geld. Artikel 29. De woordvoering' wordt in dit artikel wat uitvoeriger omschreven dan in het oude artikel 16 Artikel 31Ingevolge het bestaande artikel 1U is geen beroep op de raad toe gelaten, wanneer aan een raadslid het woord wordt ontnomen. Over de recht vaardigheid van het ontnemen van het woord kan echter verschil van mening be staan, vandaar, dat in het nieuwe artikel 31 beroep op de raad is opengesteld. Artikel 38. Het vigerende reglement schrijft de aanwijzing van stemopnemers voor bij benoemingen. In de praktijk wordt aan deze bepaling niet de hand ge houden. Regel is, dat de voorzitter de inhoud van het stembriefje voorleest, dat door één der wethouders wordt gecontroleerd en door de secretaris wordt opgetekend. Het onderhavige artikel sanctioneert deze praktijk. Artikel k7 en UQ. Het bestaande artikel 10 van het reglement bevat een vrij onbevredigende regeling van het vragenstellen1 Bij deze aangelegenheid moeten namelijk twee dingen worden onderscheiden, te weten het recht van interpellatie en het recht om schriftelijk vragen te stel len. Het recht van interpellatie is een bevoegdheid van de raad; voor de uitoefe ning van dit recht is daarom verlof van de raad nodig. - Eerst -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1967 | | pagina 15