- 2 -
Is er geen grootste fractie dan loten de fracties met de meeste en
tevens een gelijk aantal leden. Door de overige fracties wordt geloot om de
resterende zitplaatsen. De leden van de betreffende fractie bepalen zelf, in
welke volgorde zij onderling de zetels zullen innemen.
Artikel Ik. In dit artikel is bepaald, dat de voorzitter de vergadering sluit,
wanneer het quorum niet meer aanwezig is. Het bestaande reglement zwijgt hier
over.
Artikel 15Dit artikel opent de mogelijkheid, hetzij op voorstel van de voor
zitter, hetzij op voorstel van drie raadsleden, de vergadering wegens tijdge
brek te verdagen.
Artikel 16. Zoals u bekend isis buiten het bestaande reglement om, de prak
tijk van de rondvraag ontstaan.
Onzes inziens kleven aan deze praktijk bezwaren. In meerdere gevallen wordt
de voorzitter geconfronteerd met een probleem, dat tot de beleidssfeer van het
college behoort. De voorzitter zal dan moeten antwoorden zonder dat hij de me
ning van de wethouders kent. Veelal moet het antwoord zich dan beperken tot
een toezegging, om de aangelegenheid in het college te bespreken of een onder
zoek in te stellen.
Wil men ingelicht worden over bepaalde zaken, die vreemd zijn aan de orde van
de dag, dan kan men het antwoord onzes inziens beter en meer volledig verkrij
gen via de mogelijkheid van het schriftelijk stellen van vragen dan wel via
het in het nieuwe reglement geïntroduceerde recht van interpellatie.
Meerdere gemeenten zijn er in verband met het vorenstaande toe overgegaan, de
rondvraag af te schaffen.
Het nieuwe artikel 16 is daartoe strekkende.
Artikel 17» In dit artikel is uitvoeriger geregeld, wat de notulen moeten in
houden. Ook hier is aansluiting gezocht bij de gevestigde praktijk.
Artikel 18. In het vigerende reglement komt nog de verouderde bepaling voor,
dat de notulen door de secretaris worden voorgelezen. Sedert lange tijd worden
de notulen echter vermenigvuldigd en tevoren aan de raadsleden toegezonden.
Artikel 18 beoogt deze praktijk te bestendigen.
Artikel 21Dit artikel regelt de indiening van voorstellen, welke vreemd zijn
aan de orde van de dag. Zij moeten 5 x 2k uur tevoren schriftelijk bij de
voorzitter worden ingediend. Om in behandeling te komen, behoren zij 5f onder
tekend te zijn door tenminste drie raadsleden of door tenminste twee andere
raadsleden worden ondersteund. Dit laatste is geschied, om te voorkomen, dat
alle mogelijke voorstellen worden ingediend, die toch geen schijn van kans
hebben en de raad alleen maar onnodig ophouden.
Artikel 23 en 2k. Het bestaande reglement zwijgt over de verdaging van een aan
de orde gesteld onderwerp tot een volgende vergadering.
De onderhavige artikelen beogen in dit verzuim te voorzien.
Artikel 25In dit artikel is de rantsoenering van de spreektijd nader gere
geld.
Artikel 29. De woordvoering' wordt in dit artikel wat uitvoeriger omschreven
dan in het oude artikel 16
Artikel 31Ingevolge het bestaande artikel 1U is geen beroep op de raad toe
gelaten, wanneer aan een raadslid het woord wordt ontnomen. Over de recht
vaardigheid van het ontnemen van het woord kan echter verschil van mening be
staan, vandaar, dat in het nieuwe artikel 31 beroep op de raad is opengesteld.
Artikel 38. Het vigerende reglement schrijft de aanwijzing van stemopnemers
voor bij benoemingen. In de praktijk wordt aan deze bepaling niet de hand ge
houden. Regel is, dat de voorzitter de inhoud van het stembriefje voorleest,
dat door één der wethouders wordt gecontroleerd en door de secretaris
wordt opgetekend. Het onderhavige artikel sanctioneert deze praktijk.
Artikel k7 en UQ. Het bestaande artikel 10 van het reglement bevat een vrij
onbevredigende regeling van het vragenstellen1
Bij deze aangelegenheid moeten namelijk twee dingen worden onderscheiden, te
weten het recht van interpellatie en het recht om schriftelijk vragen te stel
len.
Het recht van interpellatie is een bevoegdheid van de raad; voor de uitoefe
ning van dit recht is daarom verlof van de raad nodig.
- Eerst -