Eerst daarna kunnen de betrokken vragen in behandeling komen. Het bestaande
reglement rept ten onrechte niet van voorafgaand verlof.
Artikel 1+7 beoqgt in dit hiaat te voorzien.
Voor het stellen van schriftelijke vragen is geen verlof nodig.
Elk raadslid kan ze richten tot het college van burgemeester en wethoudersdat
de vragen beantwoordt en ze met de antwoorden ter kennis van de raad brengt
Deze aangelegenheid is thans in het nieuwe artikel 1+8 opgenomen.
Artikelen 1+9 tot en met 62.
Zoals u bekend isworden met uitzondering van enkele stukken als de begro
tingen en rekeningen, de voorstellen van ons college rechtstreeks in de raad
ter behandeling gebracht. Deze praktijk heeft bepaalde bezwaren, wanneer het
gaat om belangrijke of omvangrijke aangelegenheden. De raad heeft dan namelijk
veelal behoefte aan een wat uitgebreider informatie.
Om hieraan tegemoet te komen, bepaalt artikel 50 van het concept, dat er drie
afdelingen worden ingesteld, waaraan in voorkomende gevallen het vooronder
zoek kan worden opgedragen.
Wij hebben gemeend, te kunnen volstaan met 3 afdelingen, elk bestaande, behalve
uit êén der leden van ons college als voorzitter, uit 1+ door u te benoemen
raadsleden, en wel voor:
a. Financiën, openbare werken, algemene zaken, het grondbedrijf en ruimtelijke
ordening;
b. Onderwijs, cultuur, sport en recreatie;
c. Sociale zaken, volkshuisvesting, personeelsaangelegenheden en het gasbe
drijf.
Deze indeling loopt parallel met de voorgenomen taakverdeling van ons college.
De bedoeling isde daarvoor naar ons oordeel of krachtens een raadsbesluit
in aanmerking komende stukken, voor onderzoek in handen van de betrokken af
delingen) te stellen. De afdeling brengt daarna rapport uit aan ons college,
waarop wij in een memorie van antwoord kunnen ingaan. Zowel het rapport als de
memorie van antwoord worden aan u toegezonden, gelijk met ons desbetreffende
voorstel
Artikel 63. De werkkring en de samenstelling van de commissie ad hoe zouden
in het reglement uitputtend kunnen worden geregeld. Aangezien het hier gaat om
tijdelijke commissies ter uitvoering van een bijzondere last en tevoren niet
vaststaat wat de inhoud en omvang van die last zal zijn, lijkt het ons juister,
dat conform het onderhavige artikel van geval tot geval wordt bepaald, wat tot
de werkkring van de speciaal in te stellen commissie zal behoren, alsook hoe
de commissie zal worden samengesteld. Hiervoor is des te meer reden, omdat de
praktijk heeft geleerd, dat er weinig behoefte bestaat aan de instelling van
commissies ad hoe
De hier geschetste oplossing is mogelijk geworden, doordat bij de wijziging
van de gemeentewet in 1961+ het toenmalige artikel 63 is vervallen. Dit artikel
schreef voor, dat de regelen voor het benoemen van de hierbedoelde commissies
in het reglement moesten worden opgenomen.
Artikel 6kDit artikel introduceert een nieuw element in het reglement.
Zoals u bekend is, staat er in bepaalde gevallen beroep open tegen beslissingen
van ons college op de raad. Door belanghebbenden wordt dit veelal aangevoeld
als rechtspraak in eigen zaak.
Teneinde te voorkomen, dat al te lichtvaardig aan de soms essentiele belangen
van de ingezetenen wordt voorbijgegaan, schrijft het onderhavige artikel voor,
dat de raad uit zijn midden een commissie van drie leden benoemt, bij wie be
trokkenen hun belangen kunnen bepleiten.
Op het provinciale vlak is een soortgelijke hoorcommissie ingesteld, voor
de gevallen, waarin gedeputeerde staten als administratieve rechter optreden.
Artikel 66. In het bestaande artikel 38 is bepaald, dat in gevallen, waarin
het reglement niet voorziet of ingeval van verschillende uitleg of twijfel de
voorzitter de vergadering raadpleegt en dat alsdan door deze wordt beslist.
Onzes inziens betreft het hier meer een aangelegenheid van orde, welke gevoeg
lijk aan de voorzitter kan worden overgelaten. Het nieuwe artikel 66 beoogt
daarin te voorzien.
- Artikel 15 (oud) -