Eerst daarna kunnen de betrokken vragen in behandeling komen. Het bestaande reglement rept ten onrechte niet van voorafgaand verlof. Artikel 1+7 beoqgt in dit hiaat te voorzien. Voor het stellen van schriftelijke vragen is geen verlof nodig. Elk raadslid kan ze richten tot het college van burgemeester en wethoudersdat de vragen beantwoordt en ze met de antwoorden ter kennis van de raad brengt Deze aangelegenheid is thans in het nieuwe artikel 1+8 opgenomen. Artikelen 1+9 tot en met 62. Zoals u bekend isworden met uitzondering van enkele stukken als de begro tingen en rekeningen, de voorstellen van ons college rechtstreeks in de raad ter behandeling gebracht. Deze praktijk heeft bepaalde bezwaren, wanneer het gaat om belangrijke of omvangrijke aangelegenheden. De raad heeft dan namelijk veelal behoefte aan een wat uitgebreider informatie. Om hieraan tegemoet te komen, bepaalt artikel 50 van het concept, dat er drie afdelingen worden ingesteld, waaraan in voorkomende gevallen het vooronder zoek kan worden opgedragen. Wij hebben gemeend, te kunnen volstaan met 3 afdelingen, elk bestaande, behalve uit êén der leden van ons college als voorzitter, uit 1+ door u te benoemen raadsleden, en wel voor: a. Financiën, openbare werken, algemene zaken, het grondbedrijf en ruimtelijke ordening; b. Onderwijs, cultuur, sport en recreatie; c. Sociale zaken, volkshuisvesting, personeelsaangelegenheden en het gasbe drijf. Deze indeling loopt parallel met de voorgenomen taakverdeling van ons college. De bedoeling isde daarvoor naar ons oordeel of krachtens een raadsbesluit in aanmerking komende stukken, voor onderzoek in handen van de betrokken af delingen) te stellen. De afdeling brengt daarna rapport uit aan ons college, waarop wij in een memorie van antwoord kunnen ingaan. Zowel het rapport als de memorie van antwoord worden aan u toegezonden, gelijk met ons desbetreffende voorstel Artikel 63. De werkkring en de samenstelling van de commissie ad hoe zouden in het reglement uitputtend kunnen worden geregeld. Aangezien het hier gaat om tijdelijke commissies ter uitvoering van een bijzondere last en tevoren niet vaststaat wat de inhoud en omvang van die last zal zijn, lijkt het ons juister, dat conform het onderhavige artikel van geval tot geval wordt bepaald, wat tot de werkkring van de speciaal in te stellen commissie zal behoren, alsook hoe de commissie zal worden samengesteld. Hiervoor is des te meer reden, omdat de praktijk heeft geleerd, dat er weinig behoefte bestaat aan de instelling van commissies ad hoe De hier geschetste oplossing is mogelijk geworden, doordat bij de wijziging van de gemeentewet in 1961+ het toenmalige artikel 63 is vervallen. Dit artikel schreef voor, dat de regelen voor het benoemen van de hierbedoelde commissies in het reglement moesten worden opgenomen. Artikel 6kDit artikel introduceert een nieuw element in het reglement. Zoals u bekend is, staat er in bepaalde gevallen beroep open tegen beslissingen van ons college op de raad. Door belanghebbenden wordt dit veelal aangevoeld als rechtspraak in eigen zaak. Teneinde te voorkomen, dat al te lichtvaardig aan de soms essentiele belangen van de ingezetenen wordt voorbijgegaan, schrijft het onderhavige artikel voor, dat de raad uit zijn midden een commissie van drie leden benoemt, bij wie be trokkenen hun belangen kunnen bepleiten. Op het provinciale vlak is een soortgelijke hoorcommissie ingesteld, voor de gevallen, waarin gedeputeerde staten als administratieve rechter optreden. Artikel 66. In het bestaande artikel 38 is bepaald, dat in gevallen, waarin het reglement niet voorziet of ingeval van verschillende uitleg of twijfel de voorzitter de vergadering raadpleegt en dat alsdan door deze wordt beslist. Onzes inziens betreft het hier meer een aangelegenheid van orde, welke gevoeg lijk aan de voorzitter kan worden overgelaten. Het nieuwe artikel 66 beoogt daarin te voorzien. - Artikel 15 (oud) -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1967 | | pagina 17