5 -
Daar dit belang niet wordt gediend door maatregelen die niet alleen uit
toeristisch oogpunt minder populair zijn., maar eveneens lijden tot ongewenste
prijsverhogingen in onze bedrijfstak verzoeken wij u dringend uw goedkeuring aan
het voorstel te onthouden
w.g. Drs.Jac.J. ConingsAlgemeen Secretaris Horecaf Balistr.88, Den Haag.:
Burgemeester en wethouders stellen voor dit telegram voor kennisgeving aan te
nemen
De heer Van Essen zegt., zoals uit het rapport blijkt, dat de 1e afdeling met het
voorstel niet erg is ingenomen. Volgens de verordening wordt 6% van de logeergasten
belast,de resterende 9is niet te vangen door de wetsbeperkingenDeze laatste
categorie heeft evengoed profijt van de voorzieningen, zoals aanlegplaatsen
Marrekrite wegen, parkeerplaatsen, plantsoenen enz..
Zij die tevens de voordelen van de recreatie genieten, zoals o.a. de middenstand,
de verhuurders van zomerhuisjes en arken behoeven aan de woonforensenbelasting niet
mee te betalen.
Een grote groep, zoals de gasten, die niet langer dan een week blijven logeren
zijn van de heffing uitgesloten. Het grootste deel van de fractie van de P. v.d. A.
is dan ook van mening dat het aanbeveling verdient, dat burgemeester en wethouders
in overleg met de verhuurders van zomerhuisjes, woonschepen en kampeerwagens treden,
teneinde te trachten een bijdrage van b.v. 5,per huisje, ark of woonschip per
jaar op basis van vrijwilligheid los te krijgen.
Daarnaast zou de fractie het op prijs stellen, dat burgemeester en wethouders
contact opnemen met de buurgemeenten teneinde tot een gelijkluidende regeling voor
alle gemeenten te komen.
De heer DrsPrange heeft bewondering voor het voorstel al roept het bij hem
enkele vragen op
1e. waarom zijn de pensions, welke in artikel 277 s lid m. van de Gemeentewet wel
worden genoemd opzettelijk weggelaten?
2e. bij de woonforensenbelasting wordt alleen belasting geheven van natuurlijke
personen, die, zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebben, er gedurende het
belastingjaar meer dan 90 malen nachtverblijf houden, of er op meer dan 90
dagen van dat jaar voor zich of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar
houden. Betekent dit, dat elke stichting of coöperatieve vorm hier buiten valt,
zoals het recreatieoord te Grouw. Spreker is het met de heer Van Essen eens,
dat in deze belasting te weinig mensen betrokken worden.
De voorzitter antwoordt, dat het burgemeester en wethouders verdriet dat slechts
een klein deel van de recreanten wordt belast. De door de heer Van Essen genoemde
verhouding 6 en 9^ is spreker niet bekend. In ieder geval is deze verhouding, wat
de belaste groep betreft, vrij ongunstig. Het verheugt spreker, dat naar voren is
gebracht, dat het economische leven veel belang bij de recreatie heeft. Men dient
zich te realiseren, dat 20% van de inwoners aan de recreatie verdient, gelukkig
maar, terwijl 80% van de bevolking er behoorlijk last van heeft, geparkeerde auto's
voor de deur, nachtelijk rumoer enz.. Het telegram heeft op burgemeester en wet
houders weinig indruk gemaakt.
De door de heer Van Essen aangeroerde punten zullen niet eenvoudig zijn uit te
voerenSpreker betwijfelt hiervan de wenselijkheid en rechtvaardigheid. De bedoe
ling van de wetgever is geweest een onderscheid te maken tussen hen, die verhuren
als bedrijf en bouwen voor de verhuur, en degenen die een gemeubileerde ruimte als
2e verblijf ter beschikking hebben. Deze eerste groep gaat de wetgever niet belas
ten, omdat zij onder de inkomstenbelasting vallen. Burgemeester en wethouders hebben
hierover nog oude literatuur nageslagen maar hebben geen kans gezien de belasting
tot de uitgezonderde groepen uit te breiden.
Wat het contact met de buurgemeenten betreft, hierover is reeds voeling gehouden
en besloten is dit punt op de agenda te plaatsen.
Burgemeester en wethouders hebben doelbewust de jeugdherberg en de zeilscholen
van de heffing uitgesloten, omdat het hier grotendeels om jongens en meisjes gaat,
die van hun opgespaard zakgeld vakantie houden.
- Het tarief -