Uitgaande van 50 beschikbare hotelkamersdie gedurende 5 weken constant
zouden zijn bezet met gasten, die tenminste een week blijven, kan het aantal
overnachtingen worden gesteld op 5 x 7 x 50 1750, zodat een opbrengst van
f. 1750,kan worden verwacht.
Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor, tot vaststelling van
de verordening te besluiten.
Ad bDe woonforensenbelasting kan als een directe belasting worden geheven
van natuurlijke personen, die, zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebben,
er gedurende het belastingjaar meer dan 90 malen nachtverblijf houden, of er
op meer dan 90 dagen van dat jaar voor zich of hun gezin een gemeubileerde
woning beschikbaar houden.
Zoals u moge blijken, gaat het hier om twee categorieën, te weten,
de z.g.n. slaapforensen en de z.g.n. woonforensen.
Grondslag voor de heffing kan ingevolge de wet zijn
a. de duur van het verblijf, (afgestemd op de slaapforensen)-
b. de huurwaarde der gemeubileerde woning;
c. andere bij de verordening vast te stellen grondslagen, mits deze niet af
hankelijk zijn van het inkomen.
Gelet op het in deze gemeente bestaande relatief grote aantal zomer
huisjes en andere buitenverblijven kan de heffing dezer belasting een welkome
verhoging van de algemene middelen der gemeente tot gevolg hebben.
In verband hiermede hebben wij bijgaande verordening ontworpen, ten aan
zien waarvan wij nog het volgende mogen opmerken.
Art ikel 1
Dit artikel geeft aan, wie belastingplichtig zijn.
Zoals u moge blijken, zal de heffing zich beperken tot de z.g.n. woon
forensen. De slaapforensen hebben wij opzettelijk uitgezonderd, omdat het
voortdurend doen controleren van het aantal overnachtingen o.i. te veel tijd
zou vergen.
Overeenkomstig het wettelijk voorschrift worden alleen natuurlijke
personen in de belasting betrokken. Stichtingen, naamloze vennootschappen en
andere rechtspersonen vallen derhalve buiten de heffing. Ditzelfde is het ge
val met natuurlijke personen, die een zomerhuisje, een woonark of een kampeer
wagen - ook deze kunnen vallen onder het begrip 'gemeubileerde woning" -
hebben voor verhuur aan derden.
Artikel 3.
Aangezien de huurwaarde - op zichzelf een aanvaarbare grondslag - in
het algemeen nogal aan wijziging onderhevig is, hebben wij gezocht naar een
andere grondslag.
In sommige gemeenten wordt wel de voor brandschade verzekerde waarde
aangehouden, maar ook deze grondslag heeft zijn bezwaren. Immers het is zeer
wel denkbaardat de verzekerde waarde te laag is of niet bekend isomdat men
de gemeubileerde woning niet heeft verzekerd. Alsdan vervalt men in schattingen,
waaraan het subjectieve element niet vreemd is.
Meer vastheid biedt o.i., om de oppervlakte (begane grond) tot grondslag
te nemen, zulks op voetspoor van hetgeen ook hier en daar elders geschiedt.
Deze oppervlakte kan door meting objectief en nauwkeurig worden vastgesteld.
In het ontwerp is deze grondslag dan ook gehanteerd.
Artikel U.
Het bedrag der belasting is bepaald op f3,per m2 oppervlakte.
De overige bepalingen van het ontwerp spreken voor zichzelf, zodat wij
mogen volstaan met daarnaar te verwijzen.
Wat de vermoedelijke opbrengst betreft, merken wij op, dat zich in deze
gemeente 50 zomerhuisjes, 8U woonarken en 128 kampeerwagens (caravans) bevin
den, waarvan voor de belastingheffing 5 zomerhuisjes, 23 woonarken en 1 caravan
moeten worden uitgezonderd, omdat deze hetzij behoren aan personen, die wel
hoofdverblijf in de gemeente hebben, hetzij eigendom zijn van rechtspersonen
(stichtingen, N.V.'s e.d.), hetzij door de eigenaren uitsluitend voor de ver
huur aan derden zijn bestemd.
- Er -