GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
Voorstel tot vaststelling van een nieuwe Gemeenschappe
lijke regeling betreffende de directie, de administratie
en de boekhouding van de gasbedrijven der gemeenten
IdaarderadeelOoststellingwerf Opsterland Rauwerderhem
en Utingeradeel
No. 358.
Aan de gemeenteraad
Grouw5 maart 1968.
De commissie ter gemeenschappelijke behartiging van en de voorziening
in de leiding en de administratie en de boekhouding van de gasbedrijven der
vijf aangesloten gemeenten is van oordeel, dat de sedert 1 januari 1965 gel
dende gemeenschappelijke regeling op meerdere punten wijziging c .q. aanvulling
behoefte De commissie stelt mitsdien voor, de volgende wijzigingen en aanvul
lingen aan te brengen. Een vernummering van meerdere artikelen zal hiervan
het gevolg zijn.
Artikel 2, lid 2 luidende: Te wijzigen in:
De in het eerste lid onder a bedoelde De in het eerste lid onder a bedoelde
leden worden bij afwezigheid, verhinde- leden worden bij afwezigheid, verhin-
ring of ontstentenis vervangen door de- dering of ontstentenis vervangen door
genen, die hen ingevolge de wettelijke een wethouder,
bepalingen vervangen.
Deze wijziging is bijna uitsluitend van redactionele aard:, zij brengt
voor de practijk geen wijziging.
Artikel 2, lid b (oud), luidendeTe wijzigen in:
De burgemeesters der aangesloten ge De burgemeester van de gemeente
meenten treden bij toerbeurt voor de Opsterland is voorzitter van de
tijd van één jaar als voorzitter der commissie,
commissie op volgens een bij loting
op te maken rooster,
Om practische redenen verdient voortdurende wisseling van het voorzitter
schap volgens de huidige regeling geen aanbeveling. Teneinde van het voorzit
terschap een beter geïnformeerde en meer leidinggevende functie te kunnen ma
ken, acht de commissie de invoering van een permanent voorzitterschap wense
lijk. Aangezien het beheer van de gezamenlijke gasbedrijven in de gemeente
Opsterland gevestigd is, is het logisch en practisch, dat de burgemeester van
die gemeente naar het oordeel van de commissie alszodanig dient te worden aan
gewezen.
Artikel 6 (oud) is vernummerd en thans artikel 8
Een nieuw artikel 6 is ingevoegd, dat de instelling beoogt van een dage
lijks bestuur, bestaande uit drie leden. De commissie -voorzitter is tevens
voorzitter (en lid) van het dagelijks bestuur. De overige leden worden door de
commissie benoemd uit haar midden (c„q. de burgemeesters plus een wethouder
van elk der aangesloten gemeenten) voor de tijd van vier jaar met aftreding
bij toerbeurt volgens rooster. De vertegenwoordiger van Opsterland heeft even
wel permanent zitting.
De instelling van een dagelijks bestuur als bovengenoemd betekent het
creëren van een beter geïnformeerd orgaan van kleins omvang, belast met het
dagelijks beheer, de voorbereiding en de uitvoering van de besluiten der com
missie, waardoor een meer vlotte werkwijze kan worden bevorderd.
Een uitzondering op het 3e lid van artikel (nieuw) vormt het nieuwe 5e
lid van artikel 17 (nieuw) luidende: "In afwijking van het bepaalde in artikel
6, 3e lid, treden de in dat lid bedoelde leden van het dagelijks bestuur die
in 1968 worden benoemd, af aan het einde van de lopende zittingsperiode van de
gemeenteraad.
Door opneming van deze bepaling zal een wethouder-lid van het dagelijks
bestuur, ingeval hij binnen zijn vierjarige zittingsperiode niet weer tot wet
houder zou worden benoemd, als bestuurslid moeten aftreden.