ESSE
5E3E
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
No. 901
Aanvraag van het bestuur der Sint Martinusschool te Warga
om medewerking ex art» 72 der Lager-onderwijswet 1920
voor het tot stand brengen van voorzieningen voor de
huisvesting van een 3- klassige school»
Aan de gemeenteraad»
Grouw, 7 mei 1968,
In uw vergadering van 8 februari j.l. besloot u medewerking ex artikel
72 der Lager -onderwijswet 1920 te verlenen voor het beschikbaarstellen van
de nodige gelden voor de bouw van een derde leslokaal bij de St. Martinus-
school te Warga»
Inmiddels is de openbare lagere school te Warga voor het geven van
onderwijs afgekeurdzodat deze school op korte termijn door een nieuw gebouw
moet worden vervangen» De hiervoor vereiste urgentieverklaring is intussen
ontvangen.
De gedachte is toen ontstaan, een gemeenschappelijk gebouw te stichten,
teneinde zowel de belangen van het openbaar onderwijs als de belangen van de
w Rooms-Katholieke school te Warga te dienen.
Omtrent deze gedachte hebben diverse besprekingen plaats gevonden met
uiteindelijk resultaat, dat over de stichting van een gemeenschappelijk ge
bouw overeenstemming is bereikt.
Het bestuur van de R.K.-school vraagt nu om medewerking ex artikel J2
der Lager-onderwijswet 1920 te verlenen voor het tot stand brengen van voor
zieningen voor de huisvesting van een 3 -klassige school in een gemeenschappe
lijk te stichten schoolgebouw.
Waar het huidige schoolgebouw veel te klein is - de lokalen hebben een
oppervlakte van 31 m2, terwijl de mimimum oppervlakte van een lokaal, volgens
de richtlijnen van het Bouwbesluit, 56 m2 bedraagt - en niet meer aan de eisen,
die men aan een goed geoutilleerd schoolgebouw steltkan voldoen en overigens
alle wettelijke daaromtrent gestelde bepalingen zijn nageleefd, stellen wij
u voor, onder intrekking van uw besluit van 8 februari j.l», de gevraagde
medewerking te verlenen en daartoe te nemen een besluitwaarvan het concept
bij de raadsstukken voor u ter inzage ligt
Burgemeester en wethouders
der gemeente Idaarderadeel
K.J.Vrijlingburgemeester.
DSmits
secretaris.