- 11 - De voorzitter antwoordt, dat burgemeester en wethouders bij de bepaling van de verhoging van het presentiegeld zijn uitgegaan van de bedragen, welke in de overheids sector op dit punt gelden en dan is i*0,per dag een reële vergoeding. Daarvan uitgaande menen burgemeester en wethouders, dat 20,voor een halve dag, of een avondvergadering redelijk is. Het moet mogelijk zijn, dat een ieder aande open bare zaak kan deelnemen. Daarvoor zullen de thans vastgestelde bedragen geen belemme ring betekenen. Hij geeft toe, dat het voor toevallige beroepsgroepen wel eens wat moeilijker ligt. De heer Hettinga repliceert, dat voor een raadslid de loon- en andere kosten van een vervanger in zijn bedrijf veel hoger zijn dan het presentiegeld. Als dit verschil te groot wordt, zullen de toevallige beroepsgroepen voor functies als deze wegvallen» De voorzitter antwoordt, dat burgemeester en wethouders dit wel hebben overwogen, maar niettemin hun voorstel menen te moeten handhaven. De heer Hettinga zoekt een tussenoplossing door voor te stellen het presentiegeld voor een halve-dag-vergadering te bepalen op 30, Het voorstel van de heer Hettinga, ondersteund door de heer De Visser, om het presen tiegeld voor een dagvergadering op 40, voor een halve-dagvergadering op 30, en voor een avondvergadering op 20,— te stellen, wordt verworpen met 7 tegen k stem men. Voor stemmen de heren H. Bakker, P. de Visser, B. Hettinga en P. van der Hem. Hoofdstuk II wordt hierna zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Hoofdstuk III. Openbare veiligheid. Post 96. Plaatsing en onderhoud van waarschuwingsborden en wegwijzers» De heer Van de Lageweg wijst op de gevaarlijke verkeerssituatie bij het benzine station aan de Rounwei in Wartena. Hot lijkt hem gewenst, deze wegsplitsing tot voor rangskruising te maken» Voorts plegen vele automobilisten vaak te parkeren bij de op ritten naar de grote brug in de RounweiHet zou aanbeveling verdienen een parkeer verbod in te stellen aan weerszijden van de brug. De voorzitter wil gaarne deze suggestie door burgemeester en wethouders doen onder zoeken. De heer Bakker herinnert er aan, dat er een plan is opgesteld voor verbetering van de straatverlichting in de diverse dorpen. In afwachting van de uitvoering hiervan zou hij graag voorrang willen verlenen aan enkele urgente verbeteringen, n.l. de verlichting van de Hilleburen en de Kleine Buren in Warga. De voorzitter zegt, dat hieraan aandacht zal worden geschonken. De heer Bakker dringt aan op verbetering van de verkeerssituatie in Warga, vooral, wat betreft de kruispunten van de op de Nieuwe Leeuwarderweg, de Grote Buren en de Kerkbuurt uitkomende straten. Aangezien er twee voorrangskruisingen zijn, wekt de situatie van de overige splitsingen tot verwarring. Door alle overige splitsingen ook tot voorrangssplitsingen te maken, zal een meer overzichtelijke en betere verkeers situatie worden bevorderd. Voorts wijst spreker er op, dat door het vele parkeren bij hotel Castelein in de Kerkbuurt met het oog op het doorgaande verkeer ongewenste situaties kunnen ontstaan. Voor dit gedeelte van de weg zou invoering van een parkeerverbod gewenst zijn. De voorzitter antwoordt, dat in Warga inderdaad een ongewenste verkeerssituatie is ontstaan» Het komt hem gewenst voor de politie te vragen over deze zaak in zijn geheel een verkeerstechnisch advies aan het college uit te brengen. De heer Van der Hem merkt op, dat de weg langs Aegum door veel te zware vracht auto' s wordt bereden. In veel gevallen is dit te wijten aan onjuiste plaatsing van het betreffende waarschuwingsbord. De borden voor beperkte wieldruk dienen zodanig te wor den geplaatst, dat de chauffeurs van vrachtwagens tijdig voor het bereiken van de op ritten naar- en de kruisingen met de "Aegumerdyk" van het verbod kennis kunnen nemen. Het komt nu vaak voor, dat een grote vrachtwagen met aanhanger deze weg op rijdt en pas daarna het waarschuwingsbord passeert» De chauffeur kan met zijn wagen niet op deze smalle weg draaien en moet dus doorrijden. De voorzitter zegt toe deze situatie te doen onderzoeken. De heer Schermer informeert of de "Prinsesseii'straten in het verbeteringsplan voor de straatverlichting zijn opgenomen. Uit de memorie van antwoord van burgemeester en wethouders blijkt dat niet duidelijk. De voorzitter antwoordt, dat de memorie van antwoord op dit punt inderdaad onvolle dig is. Bedoelde straten zijn wel in het plan opgenomen. Hierna wordt Hoofdstuk III zonder hoofdelijke stemming conform het ontwerp aange nomen 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1968 | | pagina 23