13» Voorstel tot invoering 04. uitbreiding van verkeers maatregelen in de bebouwde kom van Warga» GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW No» U69. Aan de gemeenteraad» Grouw, 4 maart 1969» Naar aanleiding van een in de raadsvergadering van 30 december j.l» ge stelde vraag, hebben wij een onderzoek doen instellen naar de wenselijkheid van invoering c»q„ uitbreiding van verkeersmaatregelen in de bebouwde kom van War ga» 1Invoering van parkeerverboden» Het is ons gebleken, dat tijdens vergaderingen, feesten en andere bij eenkomsten in hotel 's Lands Welvaren", gelegen in de Kerkbuurt vlak bij de brug over de Wargaastervaart, veelvuldig auto's voor het hotel gepar keerd staan» Voorts wordt dikwijls geparkeerd op het gedeelte van de Nieuwe Leeuwarderweg vanaf de Leeuwarderweg tot voormelde brug» Aangezien de hier bedoelde weggedeelten de toegang tot deze brug vormen, w achten wij het ter voorkoming van ernstige stagnatie in het doorgaande ver keer, dat de brug moet passeren, en in het belang van de veiligheid van het verkeer noodzakelijk, het reeds bij uw besluit van 22 januari 196Unr» 5» ingestelde parkeerverbod voor een gedeelte van de Kerkbuurt uit te breiden» Op grond van het vorenstaande stellen wij u mitsdien voor, onder in trekking van uw besluit van 22 januari 196U voormeld, een parkeerverbod in te voeren voor; a» de noordzijde en de zuidzijde van de Nieuwe Leeuwarderweg voor zover be treft het gedeelte vanaf de kruising met de Leeuwarderweg tot aan de brug over de Wargaastervaart b» de noordzijde van de Kerkbuurt vanaf de onder a» genoemde brug tot aan de kruising met de Fricoweg; c» de zuidzijde van de Kerkbuurt vanaf de kruising met de Grote Buren tot aan de kruising met de Nieuweweg, een en ander zoals op de voor u ter inzage liggende tekening nader is aan gegeven» 2» Aanwijzing voorrangskruisingen c»q» -splitsingen» Wegens de aard van de doorgaande weg door Warga verkeren veel weggebrui- kers in de veronderstelling, dat het verkeer op deze weg voorrang heeft boven het verkeer, dat vanuit de zijstraten deze doorgaande weg nadert» Voor zover betreft de splitsing met de Nieuweweg en de Fricoweg, die reeds tot vooirangssplitsingen zijn aangewezen, is dit ook inderdaad het geval» In het belang van de verkeersveiligheid achten wij het gewenst voor de overige zijstraten eenzelfde maatregel te treffen, door de op de voor u ter inzage liggende tekening nader aangegeven kruisingen c»q» splitsingen aan te wijzen als voorrangskruisingen c»q» -splitsingen, waarbij het ver keer op de Nieuwe Leeuwarderweg c»q» Kerkbuurt voorrang heeft op het ver keer, dat vanuit de zijstraten deze wegen nadert» Op grond van het bovenstaande stellen wij u voor, de navolgende binnen de bebouwde kom gelegen wegkruisingen c»q» -splitsingen aan te wijzen als voorrangssplitsingen c»q» voorrangskruisingen: a» de kruising van de Nieuwe Leeuwarderweg met de Ald-Slotwei; b. de kruising en splitsingen van de Nieuwe Leeuwarderweg met de Leeuwarder weg; c. de splitsing van de Nieuwe Leeuwarderweg met de Kleine Buren; d» de splitsing van de Kerkbuurt met de J»H» Nieuwoldstraat De concept-raadsbesluiten, welke bij de raadsstukken voor u ter inzage liggen, waren daartoe tot besluiten te verheffen» Burgemeester en wethouders der gemeente Idaarderadeel, KoJ»Vrijling, burgemeester» D» Smits secretaris»

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1969 | | pagina 83