- 3 - 6Voorstel tot opheffing van het inrijverbod voor de Prinses-Irenestraat te Grouw Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 7Voorstel tot aanwijzing van de kruisingen van de Drachtsterweg met de 1e en de 2e Oosterveldstraat als voorrangskruisingen. De heer Moedt gaat wel met het voorstel akkoord. De hoek Drecbrtsterweg-Meers- weg vindt hij ook een gevaarlijk kruispunt. Door ook deze kruising tot voor rangskruising te maken, zou het verkeer op die hoek aanmerkelijk worden verbeterd. DrsPrange is het niet met de heer Moedt eens. Volgens verkeersdeskundigen moet men binnen de bebouwde kom zo weinig mogelijk vcorrangswegen en-krui- singen makon:yoorrangskruisingen psven een vrijbrief vojr herd^riJdfeniBiJ kruisingen,die geen voorrangs Lr ui 3 i ngon zijn, is ieder verplicht goéd'"uit te /zwart X plaat-^^'"ac*^Ten1:UGe^ "r'n ner? ^ij dergelijke kruisingen een waarschuwingsbord met/ sen -'-)e voorzitterTen aanzien van de in het voorstel bedoelde kruisingen kan ik de mening van de heer Prange niet delen. Deze kruisingen zijn moeilijk zichtbaar vanaf de Drachtsterweg. Wat de kruising Drachtsterweg-Meersweg be treft, willen burgemeester en wethouders zich wel door de politie doen ad viseren Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel besloten. Drs. Prange wil geacht worden te hebben tegengestemd. 8- Voorstel tot het besteden van de aanvullende bijdrage uit het gemeentefonds over 1968 en het beschikken over de quartaire wegenreserves. De heer De Boer heeft lof voor de goede uiteenzetting van de financiële positie der gemeente, waarvan de toelichting blijk^geeft. De raad heeft dit jaar nog niet zo'n goed?sfuIto^/er deze materie gehad. Het zit goed in elkaar en beoogt de toepassing van een meer reële afschrijvings- politiek. De wegen vormen in onze gemeente wel een van de grootste problemen, zegt spreker. Een van de slechtste wegen was wel de J.W. de Visserwei, wel ke nu gedeeltelijk door Petroland is opgeknapt. Hij vraagt extra aandacht van het college voor herstel van het nog niet verbeterde gedeelte van deze weg met inbegrip van de zijtak naar Warga, die ook zeer slecht is. Met betrekking tot het onderhoud van wegen verdient het aanbeveling de meest urgente werken het eerst goed aan te pakken, ook al zouden herstel lingen van andere trajecten daardoor moeten worden opgeschort. Overigens kan spreker zich wel met het voorstel verenigen. De voorzitter zegt in zijn antwoord, dat, indien het gelukt de aanvullende bijdrage uit het gemeentefonds ook voor de volgende jaren te continueren, het wegenprobleem ten aanzien van de afschrijving en de reconstructie zal zijn opgelost. Ons streven is daarop gericht, want een goed wegennet betekent voor een gemeente altijd toch een visitekaartje. Totnutoe hebben wij, ge dwongen door de financiële situatie der gemeente, afschrijvingstermijnen voor wegen aangehouden, welke veel te lang waren, als regel 30 jaar, voor de Oostergoostraat zelfs 50 jaar. De—ervaring -net- de-Oostergoostraat-ze-Jfs 50- j-aan-. De ervaring met de Oostergoostraat, die na 11 jaar al weer geheel vernieuwd moest worden, heeft geleerd, dat bij het huidige verkeer de af schrijvingstermijn tot hooguit 15 jaar moet worden beperkt. Belangrijk is dus, dat wij door de onderhavige aanvullende bijdrage in staat zijn, de af schrijvingstermijn terug te brengen tot 15 jaar.Het is wel eens moeilijk voor wegen vast te houden aan een prioriteitenschema. De wegverbetering annex rioolaanleg in Roordahuizum, bijvoorbeeld, is zeer urgent, maar algehele restauratie van de J.W. de Visserwei staat ook al jaren als zeer noodzake lijk op het program. Voor het object van Roordahuizum is de financiële dek king wel aanwezig, maar het is nog steeds niet gelukt voor een geldlening daarvoor in aanmerking te komen. Voor algehele verbetering van de J.W. de Visserwei is in de begroting geen dekking aanwezig. De subsidiërende instan ties zijn alleen bereid in de kosten daarvan te subsidiëren, wanneer het werk in verbond met de slappe ondergrond zodanig wordt uitgevoerd, dat de weg eerst wordt uitgegraven en daarna van een bedding van slakkenzand wordt voor zien, waarop een wegdek van ten minste 5 meter breedte wordt aangelegd, waar mee een bedrag van ruim k miljoen gulden zal zijn gemoeid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1969 | | pagina 9