H.(Vervolg) k. Het plaatsen van de uitzendingen onder het juiste vak. Bijv. De uitzending "Ontdekkingen in onze samenleving is moeilijk onder te brengen bij een der vakken a t/m r. Het vak "Maatschappelijke oriënta tie" zou in dit geval een oplossing bieden Opm. Bij deze rooster/leerplanmoeilijkheden willen we graag enige aandacht besteden aan het volgende: In onderwijskringen hoort men vaak als nadeel van onderwijs t.v. noemen: "De uitzendingen worden ons opgedrongen". Bedoeld wordt: als we bezig zijn met(b.v.) Zwitserland komt de t.v. met (b.v.) Italië. Dit bezwaar is gemak kelijk weg te nemen door het programmaboekje tijdig naar de scholen te zenden. (Zie ook de opmerking na punt H-2.). Bij het jaarplan kan men de uitzendingen van de t.v. dan op de juiste plaats en tijd inpassen. Voorbeeld: Wij hebben gevolgd de serie "Verkennen en ontdekken". Totaal 15 lessen» Wij schreven in voor deze serie in juni 1968. Elke t.v.-les vereiste aan voor bereiding en uitwerking drie lessen. Totaal voor 15 uitzendingen nodig ong. ij-5 lessen, die we onderbrachten bij het vak kennis der natuur. Totaal aantal lessen Kennis der natuur 75. Gebruikt voor de serie "Verkennen 1+5 Blijft 30 lessen. In deze 30 lessen zijn we begonnen met de behandeling van de leerstof, welke staat vermeld in het leerplan. We komen daar uiteraard niet mee klaar, maar gaven 1+5 lessen K. der N. die qua leerstofaanbieding up to date zijn en in de directe belevingssfeer van de leerlingen staan (het Apollo-project 1 I. Eindconclusie. Wij hebben de uitzendingen van de Nederlandse Onderwijs Televisie ervaren als een verrijking van ons onderwijs. Grouw, april 1969° H. Fopma, hoofd M.W, Skoalle.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1969 | | pagina 21