m
12. Voorstel tot wijziging "an verkeersmaatregelen
binnen de bebouwde kom van Grouw.
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
No.1^82.
Aan de gemeenteraad.
Grouw9 15 juli 1969.
In een tot ons gericht schrijven verzoekt het bestuur van de Grouwster
Winkeliers— Handelaren en Industriëlen—vereniging G.W.H.I. ons, te bevorderen,
dat het eenrichtingsverkeer voor auto's, dat thans voor de Hoofdstraat in de
richting noord naar zuid geldt, te wijzig *n in een eenrichtingsverkeer in de
richting zuid naar noord. Als reden voor deze wijziging wordt opgegeven, dat bij
de huidige verkeerssituatie vele toeristen en zakelijke relaties, die per auto
Grouw via de Parkstraat binnenkomen met bestemming "centrum", moeilijk de weg
daarheen kunnen vinden, omdat zij langs een omweg (via de Paviljoenstraat en de
Gedempte Haven c.q. de Drachtr erweg) het centrum moeten r■-reiken.
Naar aanleiding van dit verzoek delen wij u mede, dat het eenrichtings
verkeer voor auto's voor de Hoofdstraat estijds- in 1963- is ingevoerd ter voor
koming van verkeersongevallen en verkeersopstoppingen 'n deze smalle straat. Wa';
de richting van het eenrichtinCVerkeer betreft, zijn wij het met adressant eens,
dat een wijziging daarvan in de richting van zuid naar noord, voor het binnenko
mende verkeer een logischer oplossing zou bevorderen. In dit verband hebben wij
het nodig geacht de verkeerssituatie in het centrum van het dorp nader onder de
loep te nemen, om te trachten tot een zo praktisch mogelijke verkeersregeling te
komen
Na ingewonnen advies van de rijkspolitie alhier zijn wij van oordeel, dat
in het belang van de vrijheid en de veiligheid van het verkeer, voor het binnen
komende en uitgaande verkeer met motorrijtuigen op meer dan twee wielen, voor
zover het centrum van het dorp betreft, de navolgende maatregelen moeten worden
getroffen:
1. Plaatsing van duidelijke aanduidingsborden:
a. op de kruising (viersprong) nabij sigarenmagazijn Deelstra, met de aan
duiding "centrum" (aangevende de richting Hoofdstraat) en "pikmeer" (aan
gevende de richting Paviljoenstraat);
b. op de kruising Paviljoenstraat-Dra"„tsterweg, met de aanduiding "centrum",
(deze aanduiding is enkele jaren geleden reeds geplaatst).
De onder a genoemde aanduidingen zullen, naar het ons voorkomt, al een ze
kere spreiding van het binnenkomende verkeer bevorderen: vele toeristen
zullen zich rechtstreeks in de richting "Pikmeer" begeven; de overigen rij
den, hetzij in de richting Pikmeer, hetzij in de richting centrum, afhanke
lijk van het dorpsgedeelte, waar men moet zijn.
2. Aangezien de Dr chtsterweg breder is dan de Gedempte Haven moet door middel
van aanduidingsborden getracht worden het "doorgaand verkeer" te leiden via
de Drachtsterweg en de Paviljoenstraat. Dit kan bevorderd worden door plaat
sing van:
een aanduidingsbord "doorgaand verkeer" op de kruising Meersweg-Drachtsterweg
en een aanduidingsbord Leeuwarden-Heerenveen-Sneek op de kruising Drachtster-
weg-Paviljoenstraat
3. In te voeren een inrijverbod voor auto's voor het smalle gedeelte van de
Hoofdstraat vanaf de kruising van deze straat met de Raadhuisstraat tot en met
het perceel van de heer J. Bottema, Hoofdstraat 26.
Door deze beperking van het inrijverbod wordt het mogelijk gemaakt, dat de auto
mobilisten, die zaken doen met de Coöperatieve Raiffeisenbank of met andere in
dat straatgedeelte gevestigde zaken, ter plaatse hun auto kunnen keren en terugrij
den, zonder gedwongen te zijn het gehele dorp door te rijden en via de Dracht
sterweg of de Gedempte Haven weer huiswaarts te gaan. Bovendien voorkomt men
hierdoor aanvragen van aldaar wonende belanghebbenden om ontheffing van het
verbod.
2 -