12. Voorstel inzake beperking van de bedie ningstijden van de pont naar de Bird. GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW No1889 Aan de gemeenteraad. Grouw, 7 oktober 1969, Zoals u bekend zal zijn, werd in 191+1 door do aanleg van het Prinses— Margrietkanaal de verbinding tussen het gebied van de Bird en Grouw verbroken. In genoemd jaar werd de Stichting "Voetveer Bird" in het leven geroepen, die ten doel had, een voetveer over het kanaal in te stellen, te bedienen en in stand te houden ten behoeve van de bewoners van de Bird en Syteburen. Na de oprichting van het huidige waterschap "De Bird" hebt u in uw ver gadering van 15 november 1956 besloten, de bediening en het onderhoud van een pont naar de Bird voor rekening der gemeente te nemen, onder uitdrukkelijke voorwaarde evenwel, dat voor de daaruit voortvloeiende lasten een verhoging werd verkregen van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. W Voor de hierbedoelde lasten, destijds geraamd op 13.000,- werd slechts compensatie verkregen tot een bedrag van rond 7.500,-, zodat de door de ge meente gestelde voorwaarde slechts ten dele werd vervuld. Als gevolg van de geleidelijke aflopende garantie-uitkering op grond van de Financiële Verhoudings wet i960 is thans ook deze beperkte compensatie teniet gedaan, zodat gesteld kan worden, dat de bedienings- en onderhoudskosten geheel ten laste van de ge meente blijven. Ondanks de aanvankelijke, gedeeltelijke tegemoetkoming uit het gemeente fonds heeft de gemeente in i960 de pont van het waterschap "De Bird" aangekocht voor do symbolische koopsom van 1,- en de bediening en het onderhoud te haren laste genomen, evenwel zonder de verplichting tot het handhaven van bepaalde be dieningstijden. Aanvankelijk werd overeengekomen, da/t de pont bediend zou worden van 5 tot 20 uur en boyendien na 20 uur voor het overzetten van artsen, veeartsen e.d.. Na weinig bevredigende experimenten ten aanzien van de personeelsbezet ting in de begintijd werd een regeling getroffen, volgens welke één pontwachter in vaste dienst werd aangesteld en een plaatsvervanger op arbeidscontract. Eerst genoemde zou dienst doen gedurende 5 dagen per week en laatstgenoemde gedurende 2 dagen per week, alsmede gedurende vakanties en vrije dagen van de pontwachter. Na overleg met de vakorganisatie, die bezwaar maakte tegen de lange dienst tijd van 5-20 uur zonder onderbreking en het bestuur van het waterschap werd naderhand de volgende bedieningsregeling ingevoerd. Openstelling op vrijdag: 6 - 12.15 uur; 12.1+5 - 13 uur; 15 - 17.30 uur en 18 - 20 uur. Openstelling op andore dagen: 6 - 12.15 uur; 12.1+5 - 17.30 uur en 18 - 20 uur. Buiten deze tijden: uitsluitend voor artsen, veeartsen e.d., 1 Bij deze regeling werd aan de pontwachters een sche,fttijd geboden van 2xa uur per dag. Op vrijdag zou de pont tussen 13 en 15 uur uit dc vaart worden genomen voor de noodzakelijke wekelijkse onderhoudsbeurt. Toepassing van de hierbedoelde regeling heeft geleid tot de volgende fi nanciële consequenties voor de gemeente. 1961+ 1965 1966 1967 1968 1969 (raming) Exploitatiekosten 15W0,- 27715,- 3291+1,- 2^953,- 3ÏÏ2ÏE,- 3"5ÏÏ2ÏÏ,- Opbrengst pontgeld 2967,- 8H+6,- 6986,- 81+30,- 7251+,- 10500,- Netto-last Daarenboven heeft de gemeente zich in dc jaron 1963/1961+ nog een uitgaaf getroost van 39.735—voor ombouw en een nieuwe motor van de pont. 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1969 | | pagina 33