Behalve het accepteren van vorenbedoelde lasten heeft de gemeente er inder tijd nee ingestemd, dat de pont buiten de vastgestelde bedieningstijden ter be schikking werd gesteld, van de bewoners van de Bird, teneinde hen in de gelegen heid te stellen 's avonds vergaderingen, feestjes e.d. te bezoeken. Het overzetten in deze nachturen steunde op een overeenkomst tussen de bewoners en de pontwachtersDe gemeente had hiermee verder geen bemoeiingen en kon niet anders dan zich van deze zaak distanciëren, wanneer mocht blijken, dat tussen partijen geen bevredigende regeling kon worden getroffen. Het is ons gebleken, dat de pontwachters sinds 1 november 1966 niet meer bereid zijn de bewoners na 20 uur nog over te zetten, de hulppontwachter niet, omdat zijn gezondheid dit niet toelaat, de pontwachter zelf niet, omdat hij dit nachtwerk naast zijn normale dagtaak een te zware belasting vindt. De situatie is dus thans zo, dat de pont gedurende 91 uur per week wordt bediend (inclusief onderhoudsbeurt op vrijdag) en wel door de pontwachter gedu rende 65 uur en door de hulppontwachter gedurende 26 uur per week. Daarnaast moet te allen tijde ëén pontwachter aanwezig zijn buiten de of ficiële bedieningstijden voor het overzetten van artsen, veeartsen, brandweer e.d.. In feite is de dienstdoende pontwachter per dag 2k uur in functie. Gelet op deze lange bedieningstijden is het niet onbegrijpelijk, dat de pontwachter, de heer H. de Jong, zich thans tot ons heeft gewend met het verzoek om een verkorting van zijn arbeidstijd te bevorderen. In verband hiermede en ook met het oog op de omstandigheid, dat de hulp pontwachter per 1 december a.s. de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, hebben wij enige besprekingen gevoerd met het bestuur van het waterschap de Bird. Po gingen om in de op handen zijnde vacature van de hulppontwachter te voorzien door aanstelling van een kracht, die ten dele ten laste van het waterschap zou worden gebracht, bleken daarbij niet te realiseren. De gemeente staat dus thans voor de beantwoording van de vraag, op welke wijze in de toekomst een redelijke bediening van de pont verzekerd is. als Enerzijds moet het verzoek van de pontwachter om verkorting van arbeids tijd/alleszins redelijk worden beschouwd, terwijl anderzijds niet mag worden uit het oog verloren, dat het aantrekken van een nieuwe hulppontwachter, aan wie slechts een deelbetrekking kan worden geboden, geen eenvoudige zaak zal zijn. Wij waren aanvankelijk van oordeel - en wij weten ons daarin gesteund door de toezichthoudende instanties - dat van de gemeente in geen geval voor de bedie ning van de pont een hogere belasting mag worden gevraagd dan thans het geval is. In verband hiermede hebben wij in ons laatste onderhoud met het water schapsbestuur de volgende regeling voorgesteld. 1De pont wordt door de gemeente gedurende 7 dagen per week bediend en wel van 6-9 uur; 11 - 13.30 uur en 16 - 19 uur. Een geringe verschuiving in deze bedieningstijden is mogelijk, waarbij er echter wel rekening mee moet worden gehouden, dat per dag niet meer dan 83 uur kan worden gevaren en dat de bedie ning in verband met de vrije avond van de pontwachter om 19 uur zal moeten eindigen 2. Omdat de pont na 19 uur niet meer gebruikt zal kunnen worden, is de gemeente bereid, aan een commissie van de bewoners van de Bird een flinke schouw met binnenboordmotor in eigendom, beheer en onderhoud over te dragen. Deze boot zal door de bewoners van de Bird mede kunnen worden gebruikt voor het over zetten na 19 uur van doktoren, veeartsen e.d.. Indien hieraan de voorkeur wordt gegeven zullen in plaats van de hierbe- doelde schouw twee kleinere schouwen metaanhangmotor cf enkele roeiboten be schikbaar kunnen worden gesteld. 3. In spoedgevallen (brand, overzetten, per ambulance enz.) zal de gemeente uiter aard ook voor de bediening na 19 uur zorg dragen. In deze conceptie zou pontwachter De Jong de pont 6 dagen per week en in totaal 6 x 8g uur 51 uur moeten bedienen. Op zijn vrije dag en tijdens vakantie, ziekte enz. zou hij vervangen kun nen worden door een gemeentewerkman. Tegen het hierbedoelde voorstel zijn de volgende bezwaren ingekomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1969 | | pagina 35