Indien de zaak zich zou ontwikkelen, zoals hierboven is geschetst, dan zullen
0.n. de volgende besluiten en maatregelen moeten worden genomen:
1. een raadsbesluit tot opheffing der stichting;
2. de doorhaling van de vermelding der stichting in het centraal register van
stichtingen;
3. de overname van kas en boeken der stichting door de gemeente (gemeente-ontvan
ger);
een raadsbesluit tot vaststelling van een beheersverordening;
5. het inventariseren van de eigendommen der stichting en de inbreng daarvan in het
nieuwe bedrijf;
6. het ongedaan maken van de erfpachtsakten;
7. het overnemen van de directeur en de administrateur der stichting als ambtena
ren van de gemeente;
8. een wijziging van de bezoldigingsverordening ter inpassing van de onder 7 ge
noemde functies
9. het overnemen van de verplichtingen, voortvloeiende uit de door de stichting
aangegane geldleningen
Het overschakelen van een particuliere stichting naar een gemeentebedrijf
zal voorts onder andere de volgende consequenties met zich mee
brengen
a. bij raadsbesluit zullen de tarieven voor de verhuur van zomerhuisjes, schip
huizen e.d. moeten worden vastgesteld;
b. voor het verkrijgen van een enigszins vlotte werkwijze zal het noodzakelijk
zijn, dat de raad een deel van zijn bevoegdheden aan ons college c.q. aan de
directeur delegeert;
c. voor elke overschrijving van een begrotingspost zal een raadsbesluit tot wij-
f ziging van de begroting moeten worden genomen, welk besluit aan de goedkeuring
van gedeputeerde staten is onderworpen
d. nieuwe investeringen zullen in het algemeen niet kunnen worden gedaan dan nadat
door de Bank voor Nederlandse Gemeenten via gedeputeerde staten en de ministers
van binnenlandse zaken en financiën een langlopende lening is verstrekt;
e. in de raad en in ons college zal veelvuldig moeten worden gediscussieerd over
de aangelegenheden van het recreatieoord, ondanks een eventuele verstrekkende
machtiging aan de directeur (beroep op beslissingen van de directeur zal in elk
geval moeten worden opengesteld);
f. wanneer de gemeentelijke apparaten intensief bij de exploitatie van het recrea
tieoord worden betrokken, is het niet uitgesloten, dat personeelsuitbreiding op
de secretarie en/of het bureau van gemeentewerken zal moeten plaats vinden.
Ten aanzien van punt e_ zij nog opgemerkt, dat het dagelijks bestuur en het
algemeen bestuur der stichting elk eenmaal per maand plegen te vergaderen. Het
totaal aantal uren, dat hiermede gemoeid is, bedraagt naar schatting 100 per jaar.
Dit geeft een indicatie voor het bepalen van de tijd, die u en ons college bij in
voering van de bedrijfsvorm eventueel aan de zaken van het recreatieoord zouden
moeten besteden.
Met betrekking tot punt f zij vermeld, dat het secretariaat, het penning
meesterschap en de technische begeleiding buiten de vergaderingen om minimaal 500
uren per jaar vragen. Het is duidelijk, dat het geen eenvoudige opgave zal zijn,
de hierbedoelde werkzaamheden zonder personeelsuitbreiding op te vangen.
Op grond van het vorenstaande komen wij tot de conclusie, dat:
1. een veelheid van werkzaamheden zou moeten worden verricht, om de omschakeling
te bewerkstelligen;
2. een deel van de vergaderingen van de raad en van ons college zou worden opge
ëist voor de zaken van het recreatieoord;
3. het beheer en de exploitatie geheel in de overheidssfeer zouden worden getrokken
b. de nieuwe bedrijfsvorm kostenverhogend zou gaan werken;
5. de exploitatie met name wat de financiële kant betreft, minder vlot verloopt.
Met het oog op de vorenbedoelde, verregaande consequenties, welke handhaving
van uw oorspronkelijk standpunt zou kunnen hebben, stelt de meerderheid van ons
college u voor, alsnog aan de wensen van net stichtingsbestuur tegemoet te komen.
Mocht u na kennisneming van een en ander niettemin menen bedoelde consequen
ties te moeten aanvaarden