Indien de zaak zich zou ontwikkelen, zoals hierboven is geschetst, dan zullen 0.n. de volgende besluiten en maatregelen moeten worden genomen: 1. een raadsbesluit tot opheffing der stichting; 2. de doorhaling van de vermelding der stichting in het centraal register van stichtingen; 3. de overname van kas en boeken der stichting door de gemeente (gemeente-ontvan ger); een raadsbesluit tot vaststelling van een beheersverordening; 5. het inventariseren van de eigendommen der stichting en de inbreng daarvan in het nieuwe bedrijf; 6. het ongedaan maken van de erfpachtsakten; 7. het overnemen van de directeur en de administrateur der stichting als ambtena ren van de gemeente; 8. een wijziging van de bezoldigingsverordening ter inpassing van de onder 7 ge noemde functies 9. het overnemen van de verplichtingen, voortvloeiende uit de door de stichting aangegane geldleningen Het overschakelen van een particuliere stichting naar een gemeentebedrijf zal voorts onder andere de volgende consequenties met zich mee brengen a. bij raadsbesluit zullen de tarieven voor de verhuur van zomerhuisjes, schip huizen e.d. moeten worden vastgesteld; b. voor het verkrijgen van een enigszins vlotte werkwijze zal het noodzakelijk zijn, dat de raad een deel van zijn bevoegdheden aan ons college c.q. aan de directeur delegeert; c. voor elke overschrijving van een begrotingspost zal een raadsbesluit tot wij- f ziging van de begroting moeten worden genomen, welk besluit aan de goedkeuring van gedeputeerde staten is onderworpen d. nieuwe investeringen zullen in het algemeen niet kunnen worden gedaan dan nadat door de Bank voor Nederlandse Gemeenten via gedeputeerde staten en de ministers van binnenlandse zaken en financiën een langlopende lening is verstrekt; e. in de raad en in ons college zal veelvuldig moeten worden gediscussieerd over de aangelegenheden van het recreatieoord, ondanks een eventuele verstrekkende machtiging aan de directeur (beroep op beslissingen van de directeur zal in elk geval moeten worden opengesteld); f. wanneer de gemeentelijke apparaten intensief bij de exploitatie van het recrea tieoord worden betrokken, is het niet uitgesloten, dat personeelsuitbreiding op de secretarie en/of het bureau van gemeentewerken zal moeten plaats vinden. Ten aanzien van punt e_ zij nog opgemerkt, dat het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur der stichting elk eenmaal per maand plegen te vergaderen. Het totaal aantal uren, dat hiermede gemoeid is, bedraagt naar schatting 100 per jaar. Dit geeft een indicatie voor het bepalen van de tijd, die u en ons college bij in voering van de bedrijfsvorm eventueel aan de zaken van het recreatieoord zouden moeten besteden. Met betrekking tot punt f zij vermeld, dat het secretariaat, het penning meesterschap en de technische begeleiding buiten de vergaderingen om minimaal 500 uren per jaar vragen. Het is duidelijk, dat het geen eenvoudige opgave zal zijn, de hierbedoelde werkzaamheden zonder personeelsuitbreiding op te vangen. Op grond van het vorenstaande komen wij tot de conclusie, dat: 1. een veelheid van werkzaamheden zou moeten worden verricht, om de omschakeling te bewerkstelligen; 2. een deel van de vergaderingen van de raad en van ons college zou worden opge ëist voor de zaken van het recreatieoord; 3. het beheer en de exploitatie geheel in de overheidssfeer zouden worden getrokken b. de nieuwe bedrijfsvorm kostenverhogend zou gaan werken; 5. de exploitatie met name wat de financiële kant betreft, minder vlot verloopt. Met het oog op de vorenbedoelde, verregaande consequenties, welke handhaving van uw oorspronkelijk standpunt zou kunnen hebben, stelt de meerderheid van ons college u voor, alsnog aan de wensen van net stichtingsbestuur tegemoet te komen. Mocht u na kennisneming van een en ander niettemin menen bedoelde consequen ties te moeten aanvaarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1969 | | pagina 45