Het is duidelijk, dat hetgeen in het voorgaande is vermeld, zijn ge volgen heeft voer de bestuurbaarheid en de te ontwikkelen bestuurskracht van de gemeente. Burgemeester en wethouders achten het dan ook gewenst, dat in samenwerking met de besturen van de omliggende gemeenten wordt onder zocht, in hoeverre door herziening van de gemeentegrenzen of door samen voeging van gemeenten aan bovenvermelde bezwaren, welke ook voor andere kleine gemeenten in dit gebied zullen gelden, tegemoet kan worden gekomen en daardoor de bestuurskracht vergroot. Hierbij zal niet, zoals in het rapport van de studiecommissie bestuurlijke herindeling, het aantal in woners tot uitgangspunt moeten dienen, doch zal moeten worden gezocht naar een aanvaardbare geografische indeling, mede afgestemd op de geaardheid en de sociaal-economische behoeften van de bevolking en zal een bestuur lijke taakstelling moeten worden vastgesteld. d. Gemeente Rauwerderhem. Het is de kleinste gemeente in dit gebied. De bevolking van c.a. 2500 inwoners is over 6 dorpen verdeeld, door de nieuwe ruilverkavelings wegen op korte afstand van elkaar gelegen. Wel zijn de dorpen klein al leen Irnsum is boven de 1000 inwoners toch zijn de voorzieningen be hoorlijk te achten. De bevolking vindt zijn bestaan in de veehouderij, er is een zui velfabriek te Sijbrandaburen, terwijl voorts te Irnsum het bedrijf van de Zuivel Handel Mij. is gevestigd, een schilders- en autospuitbedrijf, een fabriek voor verwerking van roestvrij staal, een scheepswerf en enkele jachtwerven. De gemeente heeft slechts enkele werkzoekenden. De gemeente wordt belemmerd in het treffen van meerdere voorzieningen door gebrek aan financieringsmiddelen; dekkingsmiddelen zijn er wel, de opbrengst der belastingen kan zelfs nog enigszins opgevoerd worden. Het ambtelijk apparaat is behoorlijk bemand, zodat de diverse taken tijdig kunnen worden uitgevoerd. Voor een zelfstandige dienst van gemeentewerken is de gemeente te klein; dit geeft wel eens problemen voor het gereedkomen van de plannen, omdat de dienst van de 5 samenwerkende gemeenten ook rekening moet houden met de andere gemeenten. In totaal is de gemeente betrokken bij 14 ge meenschappelijke regelingen. Met toeneming van de taken voor de gemeente besturen kan inderdaad de situatie wel gaan ontstaan, dat de uitvoering op moeilijkheden gaat stuiten, omdat de gemeente te klein is, om tot spe cialisering van het ambtelijk apparaat over te kunnen gaan. Rap-oort Studiecommissie herziening gemeentegrenzen in Friesland. Hoewel met betrekking tot de gemeentelijke indeling Friesland met zijn relatief redelijk grote gemeenten in vergelijking met andere pro vincies een gunstige positie inneemt, hebben gedeputeerde staten het in 1967 nodig geoordeeld, een Studiecommissie herziening gemeentegrenzen in Friesland in te stellen, die onlangs met haar arbeid is gereed gekomen. Gedeputeerde staten hebben het rapport van de werkzaamheid der commissie enige tijd geleden aan de gemeentebesturen toegezonden, met het verzoek, om voor 1 juli 1971 te mogen vernemen, tot welke beschouwingen dit stuk u aanleiding geeft. Het rapport van de provinciale commissie, dat naar de mening van gedeputeerde staten als een "praatstuk" moet worden beschouwd en niet als een definitief voorstel omtrent de gemeentelijke herindeling, geeft naar onze mening te weinig informatie over de achtergronden en uitgangs punten. Een onderzoek daarnaar lijkt ons noodzakelijk. Wij wijzen hierbij op het inmiddels genomen initiatief van de afdeling Friesland van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, dat er toe strekt, om de afdeling sociaal-geografisch en bestuurskundig onderzoek van die vereniging een wetenschappelijk gefundeerd rapport te laten uitbrengen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1971 | | pagina 62