Alternatieven.
Wij vragen ons met de hand op het vorenstaande af, in hoe
verre er aan de voorstellen van de commissie een gedegen studie ten
grondslag heeft gelegen.
Voor zover het onze gemeenten betreft, krijgen wij de indruk
dat de commissie geen aanvaardbare oplossing heeft kunnen vinden en
dat mede daardoor Midden-Friesland, na vorming van de andere nieuwe
gemeenten, een toevallig overgebleven restant is, waarvan de kunst
matigheid meer de aandacht trekt dan een logische en levenskrachtig
structuur
Wanneer men toch naar een schaalvergroting op bestuurlijk ge
bied wenst te streven, dan zijn er naar onze mening voor Midden-
Friesland enkele alternatieven aan te geven, die acceptabeler zijn
dan het product van de commissie, te weten:
A. In het gebied van Midden-Friesland worden 2 gemeenten gevormd,
bestaande uit:
1. de gemeenten BaarderadeelHennaarderadeel en Rauwerderhem,
met of zonder Irnsum (11000 of 12000 inwoners);
2. de gemeenten Idaarderadeel en Utingeradeelmet of zonder het
dorp Irnsum (12500 a 13500 inwoners).
B. Samenvoeging tot 5 gemeenten bestaande uit:
1. de gemeenten Baarderadeel, Hennaarderadeel en Rauwerderhem,
met uitzondering van Irnsum (11000 inwoners);
2. de gemeente Idaarderadeel, eventueel uitgebreid met de dorpen
Swichum, Wijtgaard en Wirdum (8000 a 9000 inwoners);
3. de gemeente Utingeradeel, uitgebreid met de dorpen Goïnga-
huizen, Goïngarijp, Haskerdijken en Irnsum (6500 inwoners).
C. Samenvoeging tot 2 gemeenten, bestaande uit:
1. de gemeenten Baarderadeel en Rauwerderhem (7500 inwoners);
2. de gemeenten Idaarderadeel en Utingeradeel (12500 inwoners).
Wij pretenderen niet, dat wij met het vorenstaande alle moge
lijkhede'n van een verantwoorde herindeling hebben uitgeput. Met
name moet ruim baan worden gegeven aan wenselijk geachte grens
correcties
De onderhavige nota dient dan ook te worden beschouwd als
een eerste "praatstuk", dat al naar gelang van de inzichten van de
bevolking, die op ruime schaal moet worden gehoord, voor wijziging
vatbaar is.
Resumerende komen wij tot de volgende conclusies
1in de vier gemeenten in Midden-Friesland kan momenteel van een
redelijk tot goed voorzieningenpeil worden gesproken; bovendien
is de gemeente Idaarderadeel van mening, dat zij ook in de toe
komst voldoende bestuurskracht kan opbrengen, om een zodanig
voorzieningenpeil te scheppen, dat het welzijn van de burgers
wordt gewaarborgd, zodat geen enkele behoefte bestaat aan wijzi
ging van haar territoir;
2. voor zover de gemeenten in Midden-Friesland een beperkt aantal
taken niet zelfstandig kunnen verrichten, biedt de wet gemeen
schappelijke regelingen, zeker na de voorgenomen wijziging, vol
doende uitwijkmogelijkheden voor een redelijke belangenbeharti
ging;
3. het verdient aanbeveling, dat de bevoegde organen zich ernstig
beraden op de vraag, of het mogelijk is, dat de provincie Fries
land als gewest gaat fungeren en bovengemeentelijke taken, even
tueel aangevuld met rijkstaken, gaat behartigen;
4. het rapport van de provinciale commissie geeft te weinig infor
matie en achtergronden;
5- de gemeentebesturen in Midden-Friesland achten de door de com
missie gedane voorstellen, voor zover die op hun gemeente betrek
king hebben, niet acceptabel;
6. er zijn enkele met name genoemde alternatieven denkbaar, die tot
een meer bevredigende oplossing leiden dan de voorstellen der
commissie