"Het lijkt wel de invulling van een verzekeringsformulier", zegt :spreker. Naar zijn mening zullen gedeputeerde staten toch op de hoogte moeten worden gebracht van het standpunt van de raad in dezen» Spreker vindt, dat de vra gen in een meer omschrijvende vorm dienen te worden beantwoord» De heer Sipke de Boer kan zich met de voorgestelde beantwoording der vra gen wel verenigen. Spreker zegt, dat het niet zo gemakkelijk is uit de veel heid van verschenen materiaal een voorlopige conclusie te trekken. Met Sin- gelsma zou men kunnen zeggen "eanne riedsleden, dy't by harren riedswurk ek noch in hüshalding hawwe". Volgens het voorlopig verslag met betrekking tot de zogenaamde ontwerp-gewestwet zouden de volgende taken het gewest worden toebedeeld: algemene beleids- en prioriteitenbepaling; ruimtelijke ordening (streekplannen en goedkeuring gemeentelijke bestem mingsplannen verkeer en openbaar vervoer; milieubeheer (o.a. rampenbestrijding); industrievestiging en industriële ontwikkeling, werkgelegenheidsbeleid; grote openbare werken; woningbouw (grondbeleid, contingentering) regionale recreatie; voortgezet en wetenschappelijk onderwijs; financieel beleid en belastingheffing; organisatie en beheer van de politie; automatisering; algemeen personeelsbeleid en hoofdstructuur van het ambtelijk apparaat; volksgezondheid; hoofdlijnen welzijnsbeleid (maatschappelijk werk, permanente educatie en jeugdbeleid) organisatie van het kunstleven; hoofdlijnen huisvest i^sbeleid. Deze taken overziende vraagt spreker zich af, of het nog wel zin heeft met gemeentegrenzen te werken; er blijft voor de gemeenten in feite alleen maar sturtswyljen" over, omdat de beslissingen door het gewest worden genomen» Men kan zich de vraag stellen: "moeten wij vechten voor de huidige situatie of moeten wij openstaan voor nieuwe dingen?" In het voorstel van de gemeente Leeuwarden staan volgens spreker beslist punten van regionale samenwerking, die ook voor onze gemeente van belang zijn, zoals de werkvoorziening, de re creatie en het onderwijs. Hoewel men met het afwijzen van een experiment voorzichtig moet zijn, is spreker het met burgemeester en wethouders eens, dat de gemeente Idaarderadeel op dit moment hiervan vrij moet blijven» Momenteel wordt met betrekking tot deze materie een onderzoek ingesteld door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Spreker acht het van belang de uit slag van dit onderzoek af te vrachten, alvorens nadere stappen te ondernemen. In dit licht bezien voelt hij er ook weinig voor nu middels een "lichte re geling" met de gemeente Leeuwarden in zee te gaan. Spreker is er niet voor de gewest- en gemeentegrenzen tegelijk in studie te nemen of toezeggingen te doen, waarvan we misschien later spijt zouden hebben. 'Ik fiel der neat foar us eigen hüshalding of to brokken sunder to witten, hwer ik moarntojoun slie- pe moat", aldus de heer De Boer. Indien er een gewest moet komen, dan voelt hij er het meeste voor om van Friesland een gewest te maken. Mevrouw Spijkstra-Nijdam heeft zich verwonderd over het verschijnen van zo veel verschillende rapporten over de gemeentelijke herindeling en gewestvor ming. Zo nu weer het rapport "Samen op weg". Spreekster vestigt in dit ver band de aandacht op het rapport van de Fryske Beweging» Dit is ook een goed rapport. Zij zou graag zien, dat men op dit punt meer gaat samenwerken. Ook mevrouw Spijkstra wil aansturen op een gewest in deze provincie. De heer Van der Hem zegt: "Laat men vooral nuchter blijven, eerst een ge west Friesland vormen en pa.s daarna beginnen met een herziening van de ge meentegrenzen" Het zou de heer Van de Lageweg niet verwonderen, dat bij de vorming van een gewest Friesland, de drie noordelijke provincies worden omgevormd tot een vincie. Het samenstellen van zoveel rapporten noemt spreker jildweismiterij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1972 | | pagina 11