GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
No. 1950
12. Voorstel inzake een concept-structuurschets
voor de bestuurlijke indeling van Friesland.
Aan de gemeenteraad
Grouw3 30 juni 197
Het zal u niet onbekend zijn, dat in het algemeen de gedachte leeft,
dat het locale bestuur versterkt dient te worden, mede om een positieve
bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van de burgers. Deze verster
king hoopt men te realiseren langs twee wegen, te weten door herindeling/
samenvoeging van de gemeenten en door de vorming van gewesten.
Onder een gewest moet worden verstaan een bestuurlijke organisatie,
die zich bezig houdt met de behartiging van die lokaal-bestuurlijke ta
ken, die het samenlevingsverband als geheel betreffen en die de kracht
van de afzonderlijke gemeenten te boven gaan.
Tot deze "bovengemeentelijke!; taken rekent men in de eerste plaats
de planning van de ontwikkeling van de regio met in aansluiting hierop de
zorg voor een juiste en tijdige realisering van de planning.
Verder valt te denken aan de behartiging van de gezondheidszorg, de
vuilverwerking, de zuivering van. afvalwater e.d.
Teneinde aan de gewestvorming het formeel-juridische kader te geven,
is bij koninklijke boodschap van 7 april 1971 een ontwerp van wet inge
diend, houdende voorschriften met betrekking tot de gewesten, de zgn.
ontwerp-gewestwet
Ingevolge dit wetsontwerp, ten aanzien waarvan in het voorlopig ver
slag van de vaste Commissie voor Binnenlandse Zaken veel kritiek is uit
geoefend, zal er een structuurschets voor de bestuurlijke indeling worden
vastgesteld, waarin de gebieden worden aangegeven, waarvoor in beginsel
een eenheid van lokaal bestuur op gewestelijke schaal dient te worden ge
vormd.
Op verzoek van de minister van binnenlandse zaken hebben gedeputeer
de staten op grond van gegevens omtrent maatschappelijke en bestuurlijke
samenhangen en aan de hand van normatieve elementen als toekomstige ont
wikkeling, taakstelling en draagvlak een concept-structuurschets voor de
bestuurlijke indeling van Friesland opgesteld. Dit concept is onder dag
tekening van 13 april j.l., vergezeld van een toelichting met bijlagen,
aan de gemeentebesturen toegezonden met verzoek, da.arop de reactie te mo
gen vernemen. De betreffende stukken liggen voor u ter inzage.
In een opmerking/van algemene ae„rd schrijven gedeputeerde staten: vooraf
"Het lijkt ons niet noodzakelijk toe, om in Friesland tot gewestvorming
over te gaan. Als meest aantrekkelijke bestuurlijke structuur voor Fries
land - voor andere delen van het land kan dit wel heel anders liggen -
zien wij voorlopig: een goed bewerktuigde provincie en gemeenten van vol
doende formaat, om in heden en toekomst haar taken zo doeltreffend moge
lijk te verrichten. Dit laatste is ook de reden, waarom wij de gemeente
lijke herindeling van primair belang achten".
Wij kinnen hiermede ten volle instemmen, maar wij betreuren het, dat
het college dit standpunt niet verder heeft uitgewerkt.
Na de inleidende opmerking stellen gedeputeerde staten, dat, wanneer
aan gewestvorming niet va.lt te ontkronen ,een indeling in gewesten niet
ondenkbaar zou zijn, op de wijze, zoals op de concept-structuurschets is
aangegeven.
Blijkens dit concept wordt Friesland verdeeld in drie regio's, te
weten Leeuwarden, Sneek en Drachten. Als variant wordt nog een vierde re
gio Heerenveen toegevoegd. Idaarderadeel en Baa.rdera.deel zijn ingedeeld
bij de regio Leeuwarden, Utingeradeel bij de regio Drachten cq. Heeren
veen en Rauwerderhem bij de regio Sneek.