GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW No. 1950 12. Voorstel inzake een concept-structuurschets voor de bestuurlijke indeling van Friesland. Aan de gemeenteraad Grouw3 30 juni 197 Het zal u niet onbekend zijn, dat in het algemeen de gedachte leeft, dat het locale bestuur versterkt dient te worden, mede om een positieve bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van de burgers. Deze verster king hoopt men te realiseren langs twee wegen, te weten door herindeling/ samenvoeging van de gemeenten en door de vorming van gewesten. Onder een gewest moet worden verstaan een bestuurlijke organisatie, die zich bezig houdt met de behartiging van die lokaal-bestuurlijke ta ken, die het samenlevingsverband als geheel betreffen en die de kracht van de afzonderlijke gemeenten te boven gaan. Tot deze "bovengemeentelijke!; taken rekent men in de eerste plaats de planning van de ontwikkeling van de regio met in aansluiting hierop de zorg voor een juiste en tijdige realisering van de planning. Verder valt te denken aan de behartiging van de gezondheidszorg, de vuilverwerking, de zuivering van. afvalwater e.d. Teneinde aan de gewestvorming het formeel-juridische kader te geven, is bij koninklijke boodschap van 7 april 1971 een ontwerp van wet inge diend, houdende voorschriften met betrekking tot de gewesten, de zgn. ontwerp-gewestwet Ingevolge dit wetsontwerp, ten aanzien waarvan in het voorlopig ver slag van de vaste Commissie voor Binnenlandse Zaken veel kritiek is uit geoefend, zal er een structuurschets voor de bestuurlijke indeling worden vastgesteld, waarin de gebieden worden aangegeven, waarvoor in beginsel een eenheid van lokaal bestuur op gewestelijke schaal dient te worden ge vormd. Op verzoek van de minister van binnenlandse zaken hebben gedeputeer de staten op grond van gegevens omtrent maatschappelijke en bestuurlijke samenhangen en aan de hand van normatieve elementen als toekomstige ont wikkeling, taakstelling en draagvlak een concept-structuurschets voor de bestuurlijke indeling van Friesland opgesteld. Dit concept is onder dag tekening van 13 april j.l., vergezeld van een toelichting met bijlagen, aan de gemeentebesturen toegezonden met verzoek, da.arop de reactie te mo gen vernemen. De betreffende stukken liggen voor u ter inzage. In een opmerking/van algemene ae„rd schrijven gedeputeerde staten: vooraf "Het lijkt ons niet noodzakelijk toe, om in Friesland tot gewestvorming over te gaan. Als meest aantrekkelijke bestuurlijke structuur voor Fries land - voor andere delen van het land kan dit wel heel anders liggen - zien wij voorlopig: een goed bewerktuigde provincie en gemeenten van vol doende formaat, om in heden en toekomst haar taken zo doeltreffend moge lijk te verrichten. Dit laatste is ook de reden, waarom wij de gemeente lijke herindeling van primair belang achten". Wij kinnen hiermede ten volle instemmen, maar wij betreuren het, dat het college dit standpunt niet verder heeft uitgewerkt. Na de inleidende opmerking stellen gedeputeerde staten, dat, wanneer aan gewestvorming niet va.lt te ontkronen ,een indeling in gewesten niet ondenkbaar zou zijn, op de wijze, zoals op de concept-structuurschets is aangegeven. Blijkens dit concept wordt Friesland verdeeld in drie regio's, te weten Leeuwarden, Sneek en Drachten. Als variant wordt nog een vierde re gio Heerenveen toegevoegd. Idaarderadeel en Baa.rdera.deel zijn ingedeeld bij de regio Leeuwarden, Utingeradeel bij de regio Drachten cq. Heeren veen en Rauwerderhem bij de regio Sneek.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1972 | | pagina 45