Nu kan er hier geen 35% meer bijwant indien we de voorzieningen met 20% zouden opvoeren, betekent dit nog een achteruitgang. Spreker is het volle dig met de woorden van de heer Schermer eens. Inderdaad heeft gedeputeerde Renkema gezegd, dat de jachthaven voor de verdere ontwikkeling van het dorp een stimulans kon zijn. Blijkbaar mag Wartena hier niet meer van profiteren. De voorzitter heeft zoeven meegedeeld, dat gedeputeerde staten het raadsbe sluit tot aankoop van grond te Narga niet hebben goedgekeurd. Dit kan in houden dat over de aankoop van grond te Wartena niet eens meer zal worden gesproken. De heer Van der Meulen heeft ook opgemerkt, dat hij zich zoals het voorstel van burgemeester en wethouders nu luidt, hiermee wel kan vere nigen. Maar dit kan niet voor altijd gelden. Men kan het rapport niet laten zoals het thans geschreven is. De heer Van der Meulen merkt tenslotte nog op, dat indien gedeputeerde staten niet bereid zijn Wartena alsnog als zelfstandig dorp op te nemen, dit kan betekenen, dat alle bestemmingsplannen voor dat dorp zullen worden genekt. Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten. 13Voorstel tot aankoop van een perceeltje grond te Wartena. Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voor stel besloten. 14. Voorstel tot het scheppen van parkeergelegenheden. De heer Meester vindt, dat er enkele dure plaatsen bij zijn en hoopt weldat ze nu straks ook gebruikt zullen worden. Het gebeurt nu meermalen dat straten aan beide kanten vol auto's staan, terwijl er een parkeerplaats in de buurt is. Spreker vraagttof het college niet kan onderzoekenof in straten, waarbij parkeergelegenheid aanwezig, een parkeerverbod kan worden ingesteld. De heer Van aer Meulen zegt, dat dit punt reeds bij de algemene be schouwingen aan de orde is gesteld. Spreker citeert het antwoord van de voorzitter op de algemene beschouwingen en de nota van 10 april.waarin werd gesteld, dat binnen afzienbare tijd een totaal plan, wat betreft de moge lijkheden voor de aanleg van parkeerruimten, zou worden overgelegd. "Is dit nu waarom gevraagd is:', vraagt spreker zich af. Waar ligt nu de meeste noodzaak. Gaat het er nu alleen maar om, om 41.000,op te maken? Spreker zegt bijzonder teleurgesteld te zijn over dit voorstel. Mevr. Spijkstra-Nijdam zegt, dat uit alle afdelingen de wens naar voren is gekomen om een overzicht van gewenste parkeerruimten. Zij is bijzonder ingenomen met het plan voor P.oordahuizum. Het is een duur projekt, maar wel zinvol. Voor de Bangmastrjitte dient wel een parkeerverbod te worden inge voerd De heer Sjouke de Boer zegt ergens blij te zijn met de opmerking van mevr. Spijkstra. Het is inderdaad een forse ingreep en de toekomst zal moeten leren of het verantwoord is geweest. De heer Van der Meulen heeft het gehele plan aangeroerd. In dit verband wil spreker graag de vraag stellen of de parkeerplaats voor Warstiens niet kan worden aangebracht. Uit een oogpunt van urgentie had spreker Warstiens liever prioriteit willen geven boven Roordahuizum. De heer Van Gorkum vraagt naar de mogelijkheid om de kosten te drukken, wanneer het werk in combinatie met de Legedyk zou worden uitgevoerd. Het zou dan geasfalteerd moeten worden. De heer Van der Lageweg wil zich gaarne bij de heer Sjouke de Boer aan sluiten. Er is indertijd toegezegd.dat de weg naar Warstiens in 1973 zou worden uitgevoerd. Misschien in september? Spreker vreest dat het niet zal gebeuren. Het is overigens een kleinigheid want het terrein is reeds op hoogte voorzitter is het met de heer Meester eensdat er dure "stukken" bij zijn. Ook het onderzoek in bepaalde straten naar het instellen van een parkeerverbod kan spreker onderschrijven. Wanneer straks de Bangmastrjitte in Roordahuizum geheel bebouwd is, zal voor deze straat een parkeerverbod worden ingesteld. Op de voor Roordahuizum geprojekteerde plaatsen kunnen - 30 auto's worden gestald.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1973 | | pagina 15