12. Voorstel inzake de exploitatie van een nieuw verzorgings
tehuis voor bejaarden te Grouw.
Aan de gemeenteraad.
GEMEENTE IDAARDERADEEi.
GROUW
No.: 2541
Grouw, 23 augustus 1974.
Zoals u wellicht bekend zal zijn, is indertijd met de Stichting Nederlandse
Centrale voor Huisvesting van Bejaarden (N.C.I-I.B.) te Amsterdam overeengekomen,
dat zij met toepassing van de rijkspremieregeling een nieuw verzorgingstehuis
voor bejaarden te Grouw zal bouwen.
Het ligt in de bedoeling, dat het gebouw, dat eigendom blijft van de
N.C.H.B., in beheer en exploitatie zal worden gegeven aan een plaatselijke
stichting tegen betaling van een huurvergoeding, die een 40—jarige annuiteit van
de door de N.C.H.B. te sluiten geldleningen zou moeten dekken.
Aangezien er naar gestreefd wordt, om in het voorjaar van 1975 met de bouw
te beginnen, is het gewenst, dat door u thans een uitspraak wordt gedaan omtrent
de instelling van een plaatselijke stichting.
Hierbij kan worden gedacht aan een drietal mogelijkheden:
de Stichting Friesma-Hiem wordt belast met het beheer en de exploitatie van
het nieuwe tehuis;
2. de gemeente roept een stichting in het leven en stelt de daarvoor nodige sta
tuten vast;
3. aan daarvoor in aanmerking komende organisaties of personen, die zich recht
streeks of indirekt met het bejaardenwerk bezighouden, wordt gevraagd, een
stichting op te richten.
Ad- Wanneer de Stichting Friesma Hiem qualitate qua wordt aangewezen, dan zal
het noodzakelijk zijn, dat de statuten worden gewijzigd, omdat de verhouding tot
de gemeente anders komt te liggen. Onder meer zal dit het geval zijn met betrek
king tot de bepalingdat een raadsbesluit vereist is voor het in beheer en ex
ploitatie geven. Verder zal de bepaling ten aanzien van de verhuur van de afzon
derlijke woninkjes - die het nieuwe centrum niet kent - kunnen vervallen.
De verantwoordelijkheden en werkzaamheden van het bestuur van het nieuwe
tehuis zullen echter in een aantal opzichten een andere inhoud hebben dan die
van het bestuur van Friesma Hiem. Zo is het denkbaar, dat het opnamebeleid niet
meer uitsluitend door het bestuur zal worden gevoerd, maar dat het daarbij gead
viseerd zal worden door een team of commissie van wellicht regionale samenstel
ling. Ook ten aanzien van de interne activiteiten en de rol van het verzorgings-
"•w tehuis naar buiten zal het bestuursbeleid waarschijnlijk een andere, gevarieer
dere en bredere functie kunnen hebben dan waartoe Friesma Hiem mogelijkheden
bood.
Tegen de achtergrond van deze overwegingen lijkt het ons gewenst, dat het
bestuur van het nieuwe tehuis vanuit een bredere basis wordt geformeerd dan de
statuten van Friesma Hiem mogelijk maken.
AdDe gemeente kan bij raadsbesluit zelve een stichting in het leven roepen
en de daarvoor vereiste statuten vaststellen. In deze statuten kunnen, zoals dat
ook het geval is geweest bij de Stichting Rekreatieoord en de Stichting Jachtha
ven Wartena, waarborgen van gemeentelijke invloed worden opgenomen. Zo zal de
raad zich de benoeming der bestuursleden en eventueel der hogere personeelsfunc
tionarissen kunnen voorbehouden, evenals de goedkeuring van de begroting en re
kening.
.Jaar onze mening heeft het weinig zin, dat de gemeente zich verzekert van
vergaande bevoegdheden in het beheer en de exploitatie. Immers het is niet de
gemeentedie voor het nieuwe tehuis investeringen pleegt, maar een derde: de
N.C.H.B. Deze laatste heeft in eerste instantie uit financiële overwegingen be
lang bij een goede exploitatie.
- 2 -