17. Voorstel inzake de exploitatie van een nieuw verzorgings tehuis voor bejaarden te Grouw. Aan de gemeenteraad. Grouw, 27 september 1974. Zoals u wellicht bekend zal zijn, is indertijd met dé Stichting Nedérlandse Centrale voor Huisvesting van Bejaarden (N.C.H.B.) te Amsterdam overeengekomen, dat zij met toepassing van de rijkspremieregeling een nieuw verzorgingstehuis voor'bejaarden te Grouw zal bouwen. n< Het ligt in de bedoeling, dat het gebouw, dat eigendom blijft van de N.C.H.B.in beheer en exploitatie zal worden gegeven aan een plaatselijke stich ting tegen betaling van een huurvergoedingdie een 40-jarige annuiteit van de dooi de N.C.H.B. te sluiten geldleningen zou moeten dekken. Aangezien er naar gestreefd wordt, om in het voorjaar van 1975 met de bouw te beginnen, is het gewenst, dat door u thans een uitspraak wordt gedaan omtrent de instelling van een plaatselijke stichting. V— Hierbij kan worden gedacht aan een drietal mogelijkheden 1. de Stichting Friesma-Hiem wordt belast met het beheer en de exploitatie van het nieuwe tehuis; 2. de gemeente roept een stichting in het leven en stelt de daarvoor nodige sta tuten vast; 3. aan daarvoor in aanmerking komende organisaties of personen., die zich recht streeks of indirekt met het bejaardenwerk bezighouden, wordt gevraagd, een stichting op te richten. Ad. 1. Wanneer de Stichting Friesma-Hiem qualitate qua wordt aangewezen, dan zal het noodzakelijk zijn, dat de statuten worden gevrijzigd, omdat de verhouding tot de gemeente anders komt te liggen. Onder meer zal dit het geval zijn met betrek king tot de bepaling, dat een raadsbesluit vereist is voor het in beheer én ex ploitatie geven. Verder zal de bepaling ten aanzien van de verhuur van de afzon derlijke woninkjes - die het nieuwe centrum niet kent - kunnen vervallen. De verantwoordenjkheden en werkzaamheden van het bestuur van het nieuwe te huis zullen echter in een aantal opzichten een andere inhoud hebben dan die van het bestuur van Friesma-Hiem. Zo is het denkbaar, dat het opnamebeleid niet meer uitsluitend door het bestuur zal worden gevoerd, maar dat het daarbij geadviseerd zal worden door een team of commissie van wellicht regionale samenstelling. Ook ten aanzien van de interne activiteiten en de rol van het verzorgingstehuis naar buiten zal het bestuursbeleid waarschijnlijk een andere, gevarieerdere en bredere functie kunnen hebben dan waartoe Friesma-Hiem mogelijkheden bood. Tegen de achtergrond van deze overwegingen lijkt het ons gewenst, dat het bestuur van het nieuwe tehuis vanuit een bredere basis wordt geformeerd dan de statuten van Friesma-Hiem mogelijk maken. Ad. 2. De gemeente kan bij raadsbesluit zelve een stichting in het leven roepen en de daarvoor vereiste statuten vaststellen. In deze statuten kunnen, zoals dat ook het geval is geweest bij de Stichting Pekreatieoord en de Stichting Jachthaven Wartena, waarborgen van gemeentelijke invloed worden opgenomen. Zo zal de raad zich de benoeming der bestuursleden en eventueel $er hogere personeelsfunctiona rissen künnen voorbehouden, evenals de goedkeuring van de begroting en rekening. Naar onze mening heeft het weinig zin, dat de gemeente zich verzekert van vergaande bevoegdheden in het beheer en de exploitatie. Immers het is niet de ge meente, die voor het nieuwe tehuis investeringen pleegt, naar een derde: de N.C.H.B. Deze laatste heeft in eerste instantie uit financiële overwegingen be lang bij een goede exploitatie Nu ds bouw van het nieuwe tehuis tot stand zal komen zonder investeringen van de zijde der gemeente, zijn wij van oordeel, dat de gemeente zich zoveel mo gelijk van de exploitatie dient te distanciëren en derhalve van de oprichting van een gemeentelijke stichting dient af te zien. GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW No.2962 - 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1974 | | pagina 25