5. Voorstel tot wijziging van het reglement van orde voor
de raadsvergaderingen.
Aan de gemeenteraad.
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
No.: 2961
Grouw, 27 september 1974.
Zoals u bekend zal zijn, wordt de raad ingevolge artikel 51 van het regle
ment van orde voor de raadsvergaderingen in drie afdelingen verdeeld, te weten:
a. de eerste afdeling voor:
financiën, openbare werken, algemene zaken, het grondbedrijf en ruimtelijke
ordening
b. de tweede afdeling voor:
onderwijs, cultuur, sport en rekreatie (naderhand in de praktijk aangevuld
met milieuzaken);
c. de derde afdeling voor:
sociale zaken, volkshuisvesting, personeelsaangelegenheden en het gasbedrijf.
Ingevolge artikel 52 van het reglement is de burgemeester voorzitter van
de eerste afdeling, de wethouder/loco-burgemeester voorzitter van de tweede af
deling en de andere wethouder voorzitter van de derde afdeling.
Bij wijziging van de samenstelling van het college van burgemeester en
wethouders biedt bovenbedoelde regeling te weinig flexibiliteit, omdat zij geen
rekening houdt met de ambities en de voorkeur van de wethouders voor bepaalde
beleidsonderdelen. De portefeuilleverdeling, die tot de competentie van ons
college behoort, kan daardoor in het gedrang komen.
Teneinde deze moeilijkheid te vermijden, achten wij het gewenst, dat de
omschrijving van hetgeen tot de verschillende afdelingen behoort, komt te ver
vallen en dat artikel 51 als volgt wordt geredigeerd:
"1. Zoveel mogelijk aan het begin van een zittingsperiode van de raad worden
een eerste, een tweede en een derde afdeling ingesteld.
2. De afdelingen bestaan, behalve uit de voorzitter, elk uit vier leden, die
door de raad uit zijn midden worden benoemd."
Artikel 52 kan ongewijzigd blijven.
Bij deze nieuwe redactie kan het college in alle vrijheid tot de meest
wenselijke taakverdeling komen.
Wat het huidige college betreft, delen wij u mede, dat wij wethouder J.
Draisma in onze vergadering van 6 september j.l. als loco-burgemeester hebben
aangewezen.
De portefeuilleverdeling is door ons overigens als volgt geregeld:
Burgemeester (le afd.): financiën, openbare werken, algemene zaken, het gasbe
drijf en ruimtelijke ordening.
Wethouder J. Draisma (2e afd.): onderwijs, cultuur, sport, rekreatie en milieu
zaken
Wethouder R. Benedictus (3e afd.): sociale zaken, volkshuisvesting, personeels
aangelegenheden en het grondbedrijf.
Op grond van het bovenstaande stellen wij u voor, het reglement van orde
in de aangegeven zin te wijzigen en daartoe te nemen een besluit, waarvan het
concept bij de raadsstukken voor u ter inzage ligt.
Burgemeester en wethouders
der gemeente Idaarderadeel
K.J.Vrijling, burgemeester.
D. Smits sekretaris.