Hierin moet duidelijk worden gestglg^ dat de gemeente gereed is voor de start. We
menen recht te hebben op continii dldus zegt spreker.
De heer Vledder zegt blij met dit antwoord te zijn.
De heer de Boer vraagt, of de raad in de volgende vergadering een uitspraak kan
verwachten
De voorzitter betwijfelt dit. Er moet eerst worden gepraat. Burgemeester en
wethouders hopen wel na te gaan of een alternatief plan tot de mogelijkheden be
hoort. Haar dit mag in geen geval tot vertraging gaan leiden.
De heer Knossen zegt verbaasd te zijn over de 200 handtekeningen. Waar komen
deze vandaan.
De voorzitter antwoordt, dat burgemeester en wethouders hiernaar geen onderzoek
instellen.
De heer de Wolf wil de heer Vledder gerust stellen. Spreker gelooft niet dat
hier van verantwoordelijkheid kan worden gesproken. Die verantwoordelijkheid ligt
in Den Haag. Spreker meent, dat men van deze mededelingen geen uitgebreide dis
cussie moet maken.
Wethouder Benedictus meent ook dat het niet bij een simpele mededeling blijft.
De heer Terpstra vindt, dat het wenselijk is de mededeling voor kennisgeving
aan te nemen. Spreker zegt dat de heer Vledder hem een vraag heeft gesteld. Hij
mag die echter niet beantwoorden, hoewel dit spreker niet moeilijk zal zijn. Wel
is spreker blij met de toelichting waaruit blijkt, dat de Grouwster bevolking ge
waar wordt dat het niet de schuld van de raad is, wanneer de bouw wordt uitge
steld, maar van de regering.
Wethouder Draisma antwoordt de heer Vledder, dat het college naar het provin
ciehuis gaat. De visite, die spreker indertijd aan gedeputeerde Van Krevelen*, m*
heeft gebracht, moet men zien als een oriënteringsbezoek. Toevallig is spreker
toen heel wat aan de weet gekomen, waarvan de raad tijdens de werkvergadering
wat heeft kunnen opsteken.
De heer Sjouke de Boer zegt het te spijten, dat uit zijn mededeling geen motie
kan voortvloeien. Spreker wil graag, dat burgemeester en wethouders zijn medede
ling willen overnemen en hoopt, dat de raad er achter zal staan.
Zijn mededeling luidt aldus:
Achte Kollega's Riedsleden,
Sa't jim witte is der yn Fryslan greate ünrêst ünder de fügelwachtersyn for-
ban mei it slüten op 5 april fan it aeisykjen.
Wij kinne dizze ünrêst bigripe en nou 't Staetssiktaris Meyer tasein hat dizze
problematyk opnij bisjen to wollen, as blike soe dat it wurk fan üs fügelwach
ters en de fügelstan deründer lije soenen, miene wij dat in aksje "op alle fron
ten", dus ek fan üt de rieden fan de Fryske gemeenten, in bijdrage ta "druk" op
de Haech wêze kin.
Wij binne fan bitinken, dat de ünrêst ünder de fügelwachters torjocht is en wol
om de neifolchjende reden:
a. Fügelbiskermingsa as dat yn Fryslan bart, is unnyk op 'e wrald. De bitrutsen-
heit fan it folk bij de fügels fynt men nearne sa. De Wed. Ver. tot Bescher
ming van Vogels telt 13.000 leden en is der noch nea yn slagge in greep op it
folk to krijen.
It Boun fan Fryske Fügelwachten is üt "it folk" fuort kommen en hat 20.000 le
den.
b. De neisoarch is büten Fryslan nea fan 'e groun kommen. Al yn 1967 sei de
foarsitter fan it B.F.V.W., "de neisoarch is bipalend foar üs fügèlstan. Dat sil
aloan mear jilde nei mate fan in fierdere üntjowing yn de agraryske sektor"
Us konklüsje:
Dêr wurde wij dan nou op forbjüsterjende wize mei konfrontearre, djipteüntwet-
tering, forkavelingen, drainaezje, frezen, ynsiedzjen mei louter op de produk—
sje öfstimde gêrssoarten, in aloan tichtere fébisetting en last but not least
de giselmeander
De fügelwachters har ynset is mear nedich dan ea to foaren. Der is, binammen
nou en yn de takomst, in leafst great tal minsken nedich, dy't ré binne, har op
deskundige wise foar de fügels yn to setten. As de jongeren yn de takomst it
aeisykjen net mear leare sillfdat sil nea kinne as 5 april sletten wurdt)t dan
hSldt dat likwidaesje yn fan de bitrutsenheit fan it folk mei "har" fügels.