- 3 -
Af en toe wordt je daar ook crazy van en kun je beter spreken van milieu
maffia en -psychose dan van milieubeheerders en zo moet men dit ook bij het
onderzoek op hart- en vaatziekten zien. Men gaat veel verder dan strikt no
dig is. Juist van de zijde van deskundigen waarschuwt men er voor, dat men
op dit punt voorzichtig moet zijn. Spreker zegt, dat het eigenlijk een pri-
vé-zaak is, geen besmettelijke ziekte, een zaak van betrokkenen zelf. Boven
dien is het een dure aangelegenheid voor de gemeente. Mocht er t.z.t. een
vrijwillig iniatief loskomen, waarbij de gemeente in staat is haar bijdrage
te verlenen - het is nu een academisch vraagstuk - dan zal de gemeente zich
bepaald niet afzijdig houden.
Aangaande punt f antwoordt de voorzitter, dat de woorden van de heren
de Boer en de Wolf als balsem op de ziel van burgemeester en wethouders
zijn. Het zijn juist de overwegingen van burgemeester en wethouders ge
weest. Mevr. Kooistra en de heer Van Belle hebben gelijk wanneer ze zeggen:
2e zijn er nu eenmaal''. Dat zijn ook weer van die modeverschijnselen. Maar
deze worden ook door commerciële bewegingen beïnvloed. Spreker kan zich in
denken, dat het in een caravan een oplossing kan betekenen, maar bepaald
niet in boten. Laat dat zijn vrije loop maar hebben, aldus zegt spreker.
De boeren zijn wild op dat produkt, het is tenslotte "it béste spul fan 'e
ierde Spreker zegt, dat juist door over-actieve en weinig critische mi
lieugroepen dergelijke kreten worden gelost. Nuchter bekeken duurt de re-
kreatiebezetting van het watersportgebied - 14 weken en dan ook nog over
een enorm gebied verspreid. Vanuit dit gebeuren zegt men dan: "Waarover ga
je je druk maken". Het maken van een speciale aanleggelegenheid te Grouw
betekent ook deze steeds vrij zien te houden. Dat is de moeilijkheid. Men
kan er moeilijk een politie-agent met een kwaaie hond neerzetten. Bovendien
moet men de mensen zover zien te krijgen dat ze enige honderden meters over
de openbare weg met hun toilet gaan sjouwen. Spreker zegt, dat het iets an-
ders is dan de vuilniszakken, die men overal op de aanlegplaatsen van de
Marrekrite kan achterlaten. Men kan ook moeilijk tegen een bestuur van een
jachthaven, die gemaakt is voor de huurders, zeggen: "Hier moet een openba-
re stortplaats voor chemische toiletten komen."
Mevr. Kooistra interumpeert, dat bij de aanleg van nieuwe jachthavens
het een subsidievoorwaarde is, dat een stortplaats wordt gemaakt.
De voorzitter vindt dit dan een gevaarlijke voorwaarde. Spreker zegt,
dat hij op een andere plaats als deze een paar jaar geleden heeft gevochten
tegen opkomst van de chemische toiletten, hetgeen spreker als een modever
schijnsel beschouwt. Spreker zegt het gelukkige gevoel te hebben, dat hij
de laatste tijd op dit punt medestanders krijgt. Spreker zegt, dat men hier
mee erg voorzichtig moet zijn. Het gebeurt meermalen, dat deze chemische
toiletten op een camping geledigd worden in een normaal toiletgebouw. En
dan is men in de aap gelogeerd.
De heer Vledder"De kans daarop wordt alleen maar vergroot door uw
voorstel, aan te nemen"
De voorzitter antwoordt, dat burgemeester en wethouders er geen nut in
zien ergens, hetzij op de blikpölle of in de jachthaven, een dergelijke
stortplaats te maken. Op de totaliteit van het aantal chemische toiletten
heeft zo'n stortplaats niks te betekenen,
De heer Vledder"Wat kost het, mijnheer de voorzitter. U gelooft, meent
en denkt, maar daar schieten we niets mee op".
voorzitter zegt, dat het niet om de kosten gaat. Simpel gezegd maak
je een betonnen ring, waar het afval instort. Maar het zullen er weinig
zijn, die storten. Bovendien is het een ontwikkeling, die je in tegenover
gestelde richting moet ombuigen.
De heer Van Belle zegt het met de kern van het betoog van de voorzitter
eens te zijn. Het probleem is inderdaad waar men met het spul heen moet.
Maar we weten ook waar het niet heen moet, namelijk rechtstreeks over boord.
De voorzitter zegt, dat het juist de moeilijkheid is de mensen naar een
bepaalde plaats zien te krijgen.
De heer Van Belle zou wel graag weten wat de kosten van de stortplaatsen
zullen zijn, en vraagt verder of de A.M.W.B. geen inlichtingen kan ver
strekken over het aantal in gebruik zijnde chemische toiletten.
De voorzitter zegt, dat zijn ervaringen in jachthavens is dat dit per
centage erg gering is.
- 4 -