- 2 - Het eerste gedeelte van deze taak - het verzamelen van de gegevens van de objecten, de namen van de eigenaren en die van de gebruikers, alsmede het doorgeven van deze gegevens aan het rijk is zeer omvangrijk. Omdat ook het rijk uiteraard deze gegevens moet kunnen verwerken, is bepaald, dat tussen het besluit tot invoering van de belasting en het eerste jaar waarover in een gemeente belasting kan worden geheven, tenminste 1 jaar moet zijn ge legen. Met andere woorden, indien in 1975 de verordening wordt vastgesteld, kan de belasting eerst m.i.v. 1 januari 1977 worden geheven. Waarvan wordt De belasting wordt geheven van binnen de gemeente gelegen onroerend goed de belasting Volgens de wet wordt geen belasting geheven van ten behoeve van de land- of geheven. bosbouw bedrijfsmatig geëxploiteerde cultuurgrond. Omdat de gemeente thans, via de grondbelasting en de wegbelasting, wel inkomsten heeft van de landbouwgronden en deze inkomsten dus in de toekomst zullen vervallen, zal via de algemene uitkering uit het gemeentefonds .:aan de gemeenten een compensatie worden verleend. Wij merken op, dat deze com pensatieregeling voor Idaarderadeel ongunstig uitvalt, zoals uit de volgende gegevens moge blijken: Wegbelasting, ongebouwd, 16% van 365.000,58.400, grondbelasting, hoofdsom ongebouwd - 21.900, grondbelasting, gem. opcenten (30) 6.570, totaal thans aan de gemeente ten goede komende belastingen over de ongebouwde eigendommen 86.870, De compensatie-uitkering, waarvan de berekening op een volgende bladzijde is aangegeven - bedraagt 59.867,zodat rond 27.000,minder zal worden ontvangen De belasting kan worden geheven van gebouwde- en ongebouwde eigendommen. Hierboven is er reeds op gewezendat de ten behoeve van de land- of bosbouw bedrijfsmatig geëxploiteerde cultuurgronden niet in de belasting heffing kunnen worden betrokken. Het is duidelijk, dat hierdoor in een plat telandsgemeente als Idaarderadeel zeer veel percelen buiten de belasting zullen vallen. Nietttemin is het noodzakelijk, via de kadastrale leggers en kaarten elk daarin vermeld ongebouwd eigendom te toetsen aan bovengenoemde vrijstellingsvoorwaarde Deze werkzaamheden kosten in verhouding tot een mogelijke opbrengst zeer veel tijd; niet alleen in eerste instantie bij het opzetten van het bestand «w van de belastbare objecten, doch ook bij het jaarlijks bijhouden. Daarbij komt nog, dat veel van de onbebouwde eigendommen, welke niet ten behoeve van de land- of bosbouw worden geëxploiteerd, eigendom van de gemeente zijn, zodat hiervan geen opbrengst is te verwachten. Te denken valt hierbij o.m. aan begraafplaatsen, sportvelden, plantsoenen, bouwrijpe grond enz. De dan nog resterende eventueel te belasten ongebouwde eigendommen zullen zeer gering in aantal zijn en de te verwachten opbrengst zal o.i. in geen verhouding staan tot de te verrichten werkzaamheden. In verband met het bovenstaande achten wij het dan ook uit praktische overweging gewenst, alle ongebouwde eigendommen buiten de belastingheffing te laten. Een en ander volgt uit de redactie van artikel 3 van de verordening. Volledigheidshalve merken wij hierbij nog op dat tot de (belaste) gebouw de eigendommen ook behoren de ongebouwde aanhorigheden,- de waarde van een gebouw wordt dus mede bepaald door de aanwezigheid van een tuin. In dat geval wordt het ongebouwde gedeelte dus wel belast. - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1975 | | pagina 27