Met betrekking tot deze verzoeken merken vrij op, dat, indien u zich met ons voorstel kunt verenigen, alle ongebouwde eigendommen, buiten de belasting vallen, zodat in hoofdzaak aan deze verzoeken is tegemoetgekomen. Met betrekking tot de vrijstelling van pastorieën enz. merken wij op, dat van deze eigendommen inderdaad geen grondbelasting wordt geheven. Bij het re digeren van de vrijstellingen voor de grondbelasting is als uitgangspunt genomen, dat van objecten, welke geen exploitatieopbrengst hebben, geen grond belasting moet vrorden geheven. £oals reeds is aangegeven, is dit niet het uitgangspunt voor het verlenen van een vrijstelling van de onroerend goed- belasting. Alle eigendommen welke profijt hebben van de gemeentelijke werk zaamheden, moeten in beginsel in de belastingheffing worden betrokken. Voor vrijstelling van de pastorieën enz. is dan ook geen reden. Omdat begraafplaatsen als ongebouwd eigendom reeds zijn vrijgesteld, is voor eventuele gebouwen op deze begraafplaatsen tevens een vrijstelling op genomen. Verschui- Zoals reeds werd vermeld, zullen bij de invoering van de onroerend-goed- vingen in de belastingen een aantal gemeentelijke- en rijksbelastingen vervallen, belastingdruk Omdat de grondslagen van deze belastingen geheel verschillend zijn van de w nieuwe belastingen is niet precies aan te geven hoe de gevolgen van de invoe ring voor de gebruikers en zakelijk gerechtigden zullen zijn. Deze verschil len zullen onderstaand in het kort worden weergegeven: Personele belasting. Deze belasting wordt geheven van de gebruikers van woningen. Zakenpanden en bedrijfsgebouwen vallen niet onder deze belasting. Woningen met een bepaalde minimum-huurwaarde vallen eveneens niet onder de personele belasting, terwijl er bovendien rekening wordt gehouden met kinder aftrek. De onroerend-goedbelasting voor gebruikers wordt in beginsel van alle gebouwen geheven, dus ook van zakenpanden. Met persoonlijke omstandigheden wordt geen rekening gehouden. Weliswaar opent de wet deze laatste mogelijkheid wel, doch het rij!: moet hiervoor voorschriften geven. Omdat dergelijke be palingen vele complicaties voor de heffing kunnen meebrengen, is niet te ver wachten dat het rijk spoedig van deze bevoegdheid gebruik zal maken. Gezien het bovenstaandeis het te verwachten dat de gebruikers van zakenpanden, bedrijfsgebouwen enz. zwaarder zullen worden belast dan tot nu toe. GrondbelastingDeze belasting wordt thans geheven-behoudens enkele vrij stellingen - van alle gebouwde- en ongebouwde eigendommen. De onroerend-goed- belastingen zullen volgens de concept-verordening alleen worden geheven van de gebouwde eigendommen. Hierdoor treedt dus een verschuiving van de belasting druk op ten gunste van de eigenaren van de ongebouwde percelen. WegbelastingDe wegbelasting wordt, evenals de grondbelasting van gebouwde en ongebouwde eigendommen geheven; cle onroerend-goedbelastingen alleen van de gebouwde, zodat ook hier een verschuiving van de belastingdruk ten gunste van de eigenaren van de ongebouwde eigendommen optreedt. RioolbelastingDe rioolbelasting, welke momenteel 82,50 per perceel bedraagt, wordt geheven van op de riolering aangesloten of aansluitbare percelen. De belasting komt ten laste van de eigenaren. De onroerend-goed belasting wordt geheven naar de economische waarde van een gebouwd eigendom, hoe hoger de waarde, hoe groter de aanslag. Dit in tegenstelling tot de rioolbelasting, welke, ongeacht de grootte of waarde van een perceel, een vast bedrag is. Door dit verschil in grondslag is te verwachten, dat een ver schuiving van de belastingdruk zal optreden ten gunste van de goedkopere panden De eindconclusie is dan ook, dat vooral verschuivingen zullen optreden ten gunste van de eigenaren van de ongebouwde eigendommen en ten laste van de gebruikers van zakenpanden en andere bedrijfsgebouwen. - 10 - 9 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1975 | | pagina 41