Met betrekking tot deze verzoeken merken vrij op, dat, indien u zich met
ons voorstel kunt verenigen, alle ongebouwde eigendommen, buiten de belasting
vallen, zodat in hoofdzaak aan deze verzoeken is tegemoetgekomen.
Met betrekking tot de vrijstelling van pastorieën enz. merken wij op, dat
van deze eigendommen inderdaad geen grondbelasting wordt geheven. Bij het re
digeren van de vrijstellingen voor de grondbelasting is als uitgangspunt
genomen, dat van objecten, welke geen exploitatieopbrengst hebben, geen grond
belasting moet vrorden geheven. £oals reeds is aangegeven, is dit niet het
uitgangspunt voor het verlenen van een vrijstelling van de onroerend goed-
belasting. Alle eigendommen welke profijt hebben van de gemeentelijke werk
zaamheden, moeten in beginsel in de belastingheffing worden betrokken. Voor
vrijstelling van de pastorieën enz. is dan ook geen reden.
Omdat begraafplaatsen als ongebouwd eigendom reeds zijn vrijgesteld, is
voor eventuele gebouwen op deze begraafplaatsen tevens een vrijstelling op
genomen.
Verschui- Zoals reeds werd vermeld, zullen bij de invoering van de onroerend-goed-
vingen in de belastingen een aantal gemeentelijke- en rijksbelastingen vervallen,
belastingdruk Omdat de grondslagen van deze belastingen geheel verschillend zijn van de
w nieuwe belastingen is niet precies aan te geven hoe de gevolgen van de invoe
ring voor de gebruikers en zakelijk gerechtigden zullen zijn. Deze verschil
len zullen onderstaand in het kort worden weergegeven:
Personele belasting. Deze belasting wordt geheven van de gebruikers van
woningen. Zakenpanden en bedrijfsgebouwen vallen niet onder deze belasting.
Woningen met een bepaalde minimum-huurwaarde vallen eveneens niet onder de
personele belasting, terwijl er bovendien rekening wordt gehouden met kinder
aftrek.
De onroerend-goedbelasting voor gebruikers wordt in beginsel van alle
gebouwen geheven, dus ook van zakenpanden. Met persoonlijke omstandigheden
wordt geen rekening gehouden. Weliswaar opent de wet deze laatste mogelijkheid
wel, doch het rij!: moet hiervoor voorschriften geven. Omdat dergelijke be
palingen vele complicaties voor de heffing kunnen meebrengen, is niet te ver
wachten dat het rijk spoedig van deze bevoegdheid gebruik zal maken.
Gezien het bovenstaandeis het te verwachten dat de gebruikers van
zakenpanden, bedrijfsgebouwen enz. zwaarder zullen worden belast dan tot nu toe.
GrondbelastingDeze belasting wordt thans geheven-behoudens enkele vrij
stellingen - van alle gebouwde- en ongebouwde eigendommen. De onroerend-goed-
belastingen zullen volgens de concept-verordening alleen worden geheven van
de gebouwde eigendommen. Hierdoor treedt dus een verschuiving van de belasting
druk op ten gunste van de eigenaren van de ongebouwde percelen.
WegbelastingDe wegbelasting wordt, evenals de grondbelasting van gebouwde
en ongebouwde eigendommen geheven; cle onroerend-goedbelastingen alleen van de
gebouwde, zodat ook hier een verschuiving van de belastingdruk ten gunste van
de eigenaren van de ongebouwde eigendommen optreedt.
RioolbelastingDe rioolbelasting, welke momenteel 82,50 per perceel
bedraagt, wordt geheven van op de riolering aangesloten of aansluitbare
percelen. De belasting komt ten laste van de eigenaren. De onroerend-goed
belasting wordt geheven naar de economische waarde van een gebouwd eigendom,
hoe hoger de waarde, hoe groter de aanslag. Dit in tegenstelling tot de
rioolbelasting, welke, ongeacht de grootte of waarde van een perceel, een
vast bedrag is. Door dit verschil in grondslag is te verwachten, dat een ver
schuiving van de belastingdruk zal optreden ten gunste van de goedkopere
panden
De eindconclusie is dan ook, dat vooral verschuivingen zullen optreden ten
gunste van de eigenaren van de ongebouwde eigendommen en ten laste van de
gebruikers van zakenpanden en andere bedrijfsgebouwen.
- 10 -
9 -